Hospital Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.4Abstract
Health, complete life! The most depressing and the most difficult situation in life is when a child becomes seriously ill. Then you revalue everything in a matter of moments, and you cannot think about anything but to be healthy again, or at least have a complete and bearable life with your disability. Pedagogy of hospital, hospital and pedagogy. All of us have already met these two words separately, but what does pedagogy of hospital mean as a collocation? Only a few people know this term and only a few people have heard about it. However, this term exists and it plays an important role in sick children’s life. Now we would like to discuss the following terms ’pedagogy of hospital’ and ’hospital teachers’. We will get to know the origins of pedagogy of hospital. We will find out where it is from, where it is now and how it is developing nowadays in Hungary. In this study we intend to highlight why the pedagogy of hospital is important in several aspects. We also want to point out that this is a very complex field of pedagogy.
References
Bíróné Pallag, E. – Láng, T. – Orosházi, K. – Tóthné Almássy, M. – Varga, E. – Vargay, A. (2012a). Iránytű füzet (Szülőktől szülőknek). Kórházpedagógusok Egyesülete és Tölösi Péter Alapítvány a Leukémiás és Tumoros Megbetegedésű Gyermekek Gyógyításáért, Budapest. 1. sz.
Bíróné Pallag, E. – Láng, T. – Orosházi, K. – Tóthné Almássy, M. – Varga, E. – Vargay, A. (2012b). Iránytű füzet (Szülőktől szülőknek). Kórházpedagógusok Egyesülete és Tölösi Péter Alapítvány a Leukémiás és Tumoros Megbetegedésű Gyermekek Gyógyításáért, Budapest. 2. sz.
Bíróné Pallag, E. – Láng, T. – Orosházi, K. – Tóthné Almássy, M. – Varga, E. – Vargay, A. (2012c). Iránytű füzet (Szülőktől szülőknek). Kórházpedagógusok Egyesülete és Tölösi Péter Alapítvány a Leukémiás és Tumoros Megbetegedésű Gyermekek Gyógyításáért, Budapest. 3. sz.
Egyesített Szent István és Szent László Kórház–Rendelőintézet honlapja. [online] http://www.eszszk.hu/szolgaltatasaink/korhazpedagogus/ [2016. április 10.]
Erdősi, Zs. (2006). Pedagógus mentálhigiénéje. Empátia (Kórházpedagógusok Lapja), 2. évf. 1. szám, pp. 32−35.
Fővárosi Iskolaszanatórium Általános Iskola honlapja. [online] http://www.iskolaszanatorium.sulinet.hu/ [2016. április 10.]
Gordosné Szabó, A. (2004). Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Hajnal, Zs. (2006). HOPE – Esély az oktatásban. Empátia (Kórházpedagógusok Lapja), 2. évf. 1. sz. pp. 43−47.
Steinberg, H. (2000). The Benefits That Hospital Schools Provide to Hospitalized Children. In: Mihály Ildikó (2011). A beteg gyermek és az iskola. Családi életre nevelés az iskolában. p. 235.
HOPE chartája. [online] http://hospitalteachers.eu/who/hope-charter [2016. április 10.]
HOPE honlapja. [online] http://hospitalteachers.eu/ [2016. április 10.]
Hortobágyi, K. (1993). Erdei Iskola. „Ahol a fáktól jobban látni az erdőt.” Budapest: Iskolafejlesztési Alapítvány, OKI Iskolafejlesztési Központ, Erdei Iskola Egyesület
Illyés, S. (2000). A nevelhetőség és a korlátozott nevelhetőség. In: Illyés, S. (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola Kar, Budapest.
Kocsis, K. (2008). Bemutatkozik a Pécsi Kórháziskola. Empátia (Kórházpedagógusok Lapja). 3. évf. 1. sz. pp. 6−10.
Kórházpedagógusok Egyesülete honlapja. (2011−2016). [online] http://www.korhazpedagogusok.hu/ [2016. augusztus 10.]
Mihály, I. (2011). A beteg gyermek és az iskola. Családi életre nevelés az iskolában, pp. 235−238.[online] http://folyoiratok.ofi.hu/sites/default/files/article_attachments/upsz_2011_1-5_20.pdf [2016. augusztus 12.]
Mihály, O. (1998). Bevezetés a nevelésfilozófiába. Budapest: OKKER Oktatási, Kiadói és Kereskedelmi Kft.
Molnár, K. (2014). Betekintés a kórházpedagógiába. 82−96. [online] http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2014/nevelestudomany_ 2014_1_82_96.pdf [2016. augusztus 17.]
Németh, A. (1997). Szabad levegős iskola (szócikk). In: Báthory Zoltán és Falus Iván (főszerk.). Pedagógiai Lexikon. III. Budapest: Keraban Könyvkiadó.
OECD (2000): Speciális oktatási rendszerek. Statisztikai adatok és mutatószámok. Oktatás és készségek.
Orosházi, K. (2009). Ugye neked is eszedbe jutott már? Empátia (Kórházpedagógusok Lapja), 6. évf. 1. sz. pp. 11−13.
Orosházi, K. (2014). „Nagyobb a vonat, mint a busz!” Tani-tani Online. A Szabad pedagógiai gondolkodás fóruma. [online] http://www.tani-tani.info/nagyobb_a_vonat [2016. augusztus 10.]
Patakiné Barkóczy, I. (1992). Gondolatok a kórházpedagógiáról. Köznevelés. 47. évf. 7. sz. p. 3.
Patakiné Barkóczy, I. (1998). A Fővárosi Iskolaszanatórium. Köznevelés, 54. évf. 32. sz. p. 17.
Patakiné Barkóczy, I. (2000). Kórházpedagógiai Szakosztály. (XXVIII. Országos Szakmai Konferencia, Gyula, 2000. június 22−24.) Gyógypedagógiai Szemle, 28. évf. 4. sz. pp. 304−305.
Pécsi Kórháziskola honlapja. [online] http://www.pecsikorhaziskola.hu/ [2016. augusztus 10.]
Tímárné Hága, Gy. (1994): Pedagógia a tumor–leukémiás gyermekek betegágyánál. Gyógypedagógiai Szemle, 22. évf. 3. sz. pp. 195−199.
Varga, E. (2015). A csodatévő osztálytársak. Hírvelő (Szent László Kórház Gyermekhematológiai és Őssejt-transzplantációs Osztályának lapja), 26. sz. p. 14.
Volentics, A. (1997). Kórházpedagógia (szócikk). In: Báthory, Z. és Falus, I. (főszerk.). Pedagógiai Lexikon. II. Budapest: Keraban Könyvkiadó, p. 280.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Becsei-Balogh Renáta, Szili Katalin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.