Tanulható-e a boldogság?
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.12Resumen
A II. világháború után a nemzetek gazdagsága jelentősen növekedett, a társadalmak boldogságérzete azonban alig változott. A boldogságkutatás tudományos válaszokat kínál az anyagi jólét és a szubjektív jóllét megkülönböztetésére. Dolgozatunkban az empirikus boldogságkutatás, a pozitív pszichológia és a buddhista közgazdaságtan nézetein keresztül vizsgáljuk a boldogság elérésének különböző útjait. Középiskolás diákok körében végzett kutatásunk során elemezzük, hogy a diákok személyes adottságai vagy a külső környezeti hatások vezetnek-e el a boldogsághoz. A pesszimizmus, az anyagiasság, az optimalizáló személyiségtípusok segítik vagy gátolják a szubjektív jóllét elérését. Bár a boldogság forrását a fiataloknak saját maguknak kell megtalálniuk, de a pozitív életszemlélet kialakításával foglalkozó középiskolai oktatás bevezetésével jelentős segítséget nyújthatunk nekik ebben!
Referencias
Baritz, S. (2014). A boldogság közgazdaságtana – egy új szemléletmód térnyerése hazánkban. [online] https://magyarkurir.hu/.../a-boldogsag-kozgazdasagtana-egy-uj-szemleletmod-t [2015. szeptember 07.]
Boldogságprogram oktatási, nevelési intézményeknek (2014), „Jobb Veled a Világ” Alapítvány [online] http://jobbveledavilag.hu/boldogsagprogram-oktatasi-nevelesi-intezmenyeknek [2015. szeptember 14.]
Csíkszentmihályi, M. (2010). FLOW, az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Havasi, V. (2009). Az értékrend és életminőség összefüggései [Doktori disszertáció]. Debreceni Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Közgazdaságtudományi Doktori Iskola, Debrecen.
Hemfelt, R. – Minirth, F. – Meier, P. (2010). A boldogság választható. Budapest: Harmat Kiadó.
Kahneman, D. (2013). Gyors és lassú gondolkodás. Budapest: HVG Kiadó.
Layard, R. (2007). Boldogság. Fejezetek egy új tudományból. Győr: Lexecon Kiadó.
Lelkes, O. (2011). Hedonia és eudaimonia – a boldogság mint cselekvés. [online] https://lelkesen.wordpress.com/.../hedonia-es-eudaimonia-a-boldogsag-m [2015. szeptember 10.]
Lelkes, O. (2014). Boldog – boldogtalan – a közpolitika szerepe. Közgazdasági Szemle, LXI. évf. 2014. december pp. 1381 – 1396.
Patkós, V. – Vay-Farkas, E. (2012). Boldogíthat-e a politika? In: Politikatudományi Szemle, XXI/3. pp. 145–164. p. [online] http://www.poltudszemle.hu/szamok/2012_3szam/patkos_vay.pdf [2015. szeptember 17.]
Puntasen, A. (2007). A buddhista közgazdaságtan szükségessége. In: Zsolnai, L. (Ed.), Boldogság és gazdaság. A buddhista közgazdaságtan eszméi, (pp. 117–141). Budapest: Typotex.
Seligman, M. (2011). Flourish – élj boldogan. A boldogság és a jól-lét radikálisan új értelmezése. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Szondy, M. (2010). A boldogság tudománya. Fejezetek a pozitív pszichológiából. Budapest: Jaffa Kiadó.
Szondy, M. (2012). Megélni a pillanatot. Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája. Budapest: Kulcslyuk Kiadó.
Takács, D. (2009). A boldogság közgazdaságtana [Doktori disszertáció]. Széchenyi István Egyetem Regionális– és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, Győr.
Takács, D. (2010). „Jólléti gazdaságtan” avagy a gazdaságpolitika újragondolásának szükségessége. [online] http://rs1.szif.hu/~pmark/publikacio/Netware/takacsd.doc [2015. szeptember 04.]
Takács, D. (2012). A boldogság közgazdaságtana. A boldogság fogalmáról és mérhetőségéről. In: Hámori, B. – Vajda, B.– Tóth, L. – Derecskei, A. – Prónay, Sz. (Eds.), Érzelmek és indulatok a gazdaságban: A gazdasági szereplők viselkedésének sajátosságai a döntésekben és folyamatokban, (pp. 517–533.) Szeged: Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar, [online] http://www.eco.u-szeged.hu/kutatas-tudomany/tudomanyos-kozlemenyek/erzelmek-es-indulatok-a-gazdasagban/takacs-david-a-boldog-sag-kozgazdasagtana [2015. szeptember 04.]
Zsolnai, L. (2009). Buddhista gazdasági stratégia. In: Zsolnai, L. (Ed.), Boldogság és gazdaság. A buddhista közgazdaságtan eszméi, (pp. 201–210). Budapest: Typotex.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2018 Szélesné Ferencz Edit
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.