A kognitív terhelés csökkentése generatív erőforrásokat felszabadító módszerekkel kontakt osztálytermi környezetben
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.8Resumen
Kutatásom célja az oktatás hatékonyságát növelő olyan módszerek keresése és vizsgálata, amelyek a hatékonyságot a tanulók testi, lelki és szellemi állapotának javításával növelik. A pszichológiának a tanulók pszichofiziológiai állapotával, ezen belül is a stresszel és a szorongással kapcsolatos kutatási eredményei alapján olyan módszereket vizsgáltam, amelyek kontakt osztálytermi környezetben javíthatják a tanulók mentális állapotát. A mentális állapot javítására alkalmas módszerek közül főleg a fekvő helyzetben végzett hosszabb, egy egész tanórát kitöltő lazítással foglalkoztam. Az álló helyzetben végezhető, rövidebb, az óra elején, közben és a végén is alkalmazható, néhány perces lazítás hatásainak részletesebb vizsgálata a későbbi kutatásom tárgyát képezi. A kutatás elméleti háttereként a kognitív terhelés elméletét választottam. A kognitív terhelés különböző megközelítési lehetőségei közül a legújabb, a generatív erőforrásokat is figyelembe vevő változatot használtam. A kognitív terhelés elméletnek ez az új változata már lehetőséget nyújt arra, hogy a motivációt és a bevonódást mint a generatív erőforrásokat növelő, illetve a stresszt és a szorongást mint a generatív erőforrásokat csökkentő tényezőt is az elmélet keretein belül értelmezzük. Ezen elméleti kereteken belül már könnyen elhelyezhető a lazítás, mint egy olyan tényező, amely a stressz és a szorongás csökkentésével növeli a generatív erőforrásokat, és ezzel jelentős mértékben hozzájárulhat a tanulás eredményességének növeléséhez. A generatív erőforrásokkal és a lazítással kapcsolatos irodalom rövid összefoglalása után részletesen bemutatom az előkutatásom eredményeit. Az előkutatást félig strukturált interjúkkal, egy-egy oldalas egyéni írásos beszámolókkal és kérdőívekkel végeztem középiskolákban és egyetemeken oktató tanárokkal, valamint az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Karán, illetve a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karán tanuló olyan hallgatók körében, akik a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal által 27282/162/2016 sz. alatt akkreditált – a fizikai és mentális egészség fejlesztését többek között a szorongás és a stressz oldásával célzó – pedagógusképző program alapján tanulták meg ezeknek a lazító módszereknek a használatát és oktatását. Az eredmények részletes bemutatása után vázolom a további kutatási terveket és lehetőségeket. A tapasztalatok közül külön kiemelésre érdemesnek tartom, hogy a gyakorlatban a vártnál jóval nagyobb az aktivitás ezen a területen, ami jó alapot ad a további elméleti és gyakorlati kutatások számára. A kontakt osztálytermi oktatás vizsgálata során szerzett tapasztalatokra építve a továbbiakban majd a távoktatási környezetben alkalmazható hasonló módszerek hatékonyságnövelő képességét vizsgálom empirikus módszerekkel, olyan pszichofiziológiai szenzorok használatával, mint például az EKG, EEG, bőrellenállás- és bőrhőmérséklet-mérő. A további kutatás fő céljának azt tekintem, hogy meg lehessen állapítani, hogy mely módszerek építhetők be az oktatástervezés gyakorlatába, például a Nexius-modell kiegészítéseként.
Referencias
Bagdy, E. (2014). Relaxáció, megnyugvás, belső béke. Budapest: Kulcslyuk Kiadó.
Csikszentmihalyi, M. - Massimini, F. (1985). On the psychological selection of bio-cultural information. New Ideas in Psychology, Vol.3, Issue 2, pp. 115-138. DOI: https://doi.org/10.1016/0732-118X(85)90002-9
Csikszentmihalyi, M. (1997a). Intrinsic motivation and effective teaching: A flow analysis. In: Bass, J. J. (Ed.), Teaching well and liking it: Motivating faculty to teach effectively (pp. 72-89). Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/40251597
Csíkszentmihályi, M. (1997b). Flow - Az áramlat. Budapest: Akadémiai Kiadó.
DeLeeuw, K. E. - Mayer, R. E. (2008). A Comparison of Three Measures of Cognitive Load: Evidence for Separable Measures of Intrinsic, Extraneous, and Germane Load. Journal of Educational Psychology, Vol. 100, No. 1, pp. 223-234. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.1.223
Dinyáné Szabó, M. (2014). Tanulásmódszertan. Budapest: Semmelweis Egyetem.
Ferreira, E. - Ferreira, D - Kim, S.J. - Siirtola, P. - Röning, J. - Forlizzi, J.F. - Dey, A.K. (2014). Assessing real-time cognitive load based on psychophysiological measures for younger and older adults. In: 2014 IEEE Symposium on Computational Intelligence, Cognitive Algorithms, Mind, and Brain (CCMB), IEEE (2014), pp. 39-48. DOI: https://doi.org/10.1109/CCMB.2014.7020692
Gaskó, K. (2011). A tanulás pszichológiai értelmezése. In: Nahalka, I. (Ed.), A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése - Hatékony tanulás. (pp. 20-40) Budapest: Bölcsész Konzorcium.
Héjja-Nagy, K. (2015). Tanulási stratégiák és a tanulói aktivitást befolyásoló egyéni feltételek online környezetben. In: Lévai, D. - Papp-Danka, A. (Ed.), Interaktív oktatásinformatika. (pp. 33-49) Eger: ELTE Eötvös Kiadó.
Járeb, O. (2015). A tanulói terhelés és a tanulási teljesítmény összefüggései eltérő online oktatástervezési környezetekben. In: Lévai, D. - Papp-Danka, A. (Ed.), Interaktív oktatásinformatika. (pp. 121-129) Eger: ELTE Eötvös Kiadó.
Kabat-Zinn, J. (2003): Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, Vol.10, Issue 2, pp. 144-156. DOI: https://doi.org/10.1093/clipsy/bpg016
Kalyuga, S. (2011). Cognitive Load Theory: How Many Types of Load Does It Really Need? Educational Psychology Review, Vol.23, Issue 1, pp. 1-19. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-010-9150-7
Kalyuga, S. - Liu, T.C. (2015). Managing Cognitive Load in Technology-Based Learning Environments. Educational Technology & Society, Vol. 18, No. 4, pp. 1-8.
Kálmán, O. (2011): A tanulás pszichológiai értelmezése. In: Nahalka, I. (szerk.), A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése - Hatékony tanulás. (pp. 41-66) Budapest: Bölcsész Konzorcium,
Ollé, J. - Kocsis, Á. - Molnár, E. - Sablik, H. - Pápai, A. - Faragó, B. (2015). Oktatástervezés, digitális tartalomfejlesztés. Eger: Líceum Kiadó.
Ollé, J. (2018). Oktatástervezés: a tevékenységközpontú digitális tananyag strukturális és módszertani sajátosságai. In: Ollé János és Mika János (szerk.) Iskolakultúra és környezetpedagógia. (pp. 59-68) Budapest: Magyar Tudományos Akadémia Miskolci Akadémiai Bizottság.
Perczel Forintos, D. (2017). Tudatos jelenlét alapú intervenciók (MBI, Mindfulness Based Interventions) In: Vizin, G. - Ajtay, Gy. - Simon, L. (szerk.), Kihívások a kognitív viselkedésterápiában. (pp. 25-33) Budapest: VIKOTE.
Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, Vol.12, Issue 2, pp. 257-285. DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog1202_4
Szondy, M. (2012). Megélni a pillanatot. Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája. Budapest: Kulcslyuk Kiadó.
Teasdale, J. - Williams, M. - Segal, Z. (2016). Tudatos jelenlét a gyakorlatban. Budapest: Kulcslyuk Kiadó.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2019 Járeb Ottmár
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.