Életvezetési készségek fejlesztése: a SUPREM-program

Autores/as

  • Katalin Hégető Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola, E-mail-cím: hegetokatalin@yahoo.com

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.53-62

Palabras clave:

pályaorientáció, életvezetési készségek, élethosszig tartó tanulás, tizenévesek

Resumen

A tanulmány a tizenévesek pályaválasztásához, a mindennapok kihívásaival való megküzdéshez kapcsolódó általános életvezetési kompetenciák szükségességére és fejlesztési lehetőségeire összpontosít. Célja az Erasmus+-program támogatásával megvalósult nemzetközi oktatásfejlesztési SUPREM (Successful Preparation Model for Schools) projekt keretén belül kifejlesztett szellemi termékek bemutatása. Mindezzel szeretne hozzájárulni a közoktatásban dolgozó pedagógusok, szülők és diákok támogatásához a pályaválasztás időszakában, a sikeres döntéshozatalhoz, az egyéni képességeknek megfelelő továbbtanulási utak megválasztásához, ösztönzve az élethosszig tartó tanulás folyamatába való aktív bekapcsolódást.

Referencias

Andor, M. & Liskó, I. (2000). Iskolaválasztás és mobilitás. Iskolakultúra könyvek 3. Iskolakultúra.

Berne, E. (1984). Emberi játszmák. Gondolat Kiadó.

Borbély-Pecze, T. B., Juhász, Á. & Gyöngyösi, K. (2013). Az életút-támogató pályaorientáció a köznevelésben (1. rész). A pályaorientáció új szemlélete és a hazai helyzet. Új Pedagógiai Szemle, 63(5/6), 32–49.

Borbély-Pecze, T. B., Suhajda, Cs., J., Kenderfi, M., Tajtiné-Lesó, Gy. & Juhász, Á. (2020). Pályakonstrukció és pályaalkalmasság. Új Pedagógiai Szemle, 70(9–10), 1-21.

Csapó, B. (2015). A magyar közoktatás problémái az adatok tükrében. Iskolakultúra, 25(7–8), 4–17. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.7-8.4

Csapó, B., Fejes, J. B., Kinyó, L. & Tóth, E. (2014). Az iskolai teljesítmények alakulása Magyarországon nemzetközi összehasonlításban. In Kolosi, T& Tóth, I. Gy. (Eds.), Társadalmi Riport (pp. 110–136). TÁRKI.

Énekes, Zs. & Juhász, E. (2013). Önmenedzselési kompetenciák. In Juhász, E. & Pete, N. (Eds.), Civil dimenziók 2.Tréningek a tehetséggondozásban (pp. 38–60). Belvedere Meridionale Kiadó.

Farkas, É. (2017). Segédlet a tanulási eredmények írásához a szakképzési és felnőttképzési szektor számára. Oktatási Hivatal.

Fazakas, I. (2004). Az iskolai pályaorientációs tevékenység új módszertani lehetőségei. Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei (Új sorozat 31. köt.). Tanulmányok a pszichológiai tudományok köréből. Acta Academiae Paedagogicae Agriensis. Sectio Psychologiae, (pp. 151–165).

Gönczöl, E. & Vass, V. (2004). Az oktatási programok fejlesztése. Új Pedagógiai Szemle, 54(10), 10–19.

Kenderfi, M. (2011). Pályaorientáció. Digitális tankönyv. Szent István Egyetem. Letöltés dátuma: 2023. 01. 15. forrás: https://docplayer.hu/4067071-Palyaorientacio-dr-kenderfi-miklos.html

Kennedy, T. J. & Sundberg, C. W. (2020). 21st Century Skills. In Akpan, B., & Kennedy, T. J. (Eds.) Science Education in Theory and Practice. Springer Texts in Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9_32

Kiss, I. (2009). Életvezetési kompetencia. Észlelt életvezetési énhatékonyság mintázatelemzése tanácsadási szolgáltatásokat igénybe vevő felsőoktatási hallgatók mintáján. [PhD-értekezés] Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar. Letöltés dátuma: 2023. 01. 05. forrás: http://pszichologia.phd.elte.hu/vedesek/2009/KissIstvn_letvezetsi_kompetencia_ PhD2009k.pdf

Kivunja, C. (2014). Do You Want Your Students to Be Job-Ready with 21st Century Skills? Change Pedagogies: A Paradigm Shift from Vygotskyian Social Constructivism to Critical Thinking, Problem Solving and Siemens’ Digital Connectivism. International Journal of Higher Education, 3(3), 1–11. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v3n3p81

Koltói, L., Harsányi, Sz. G., Kovács, D., Kövesdi, A., Nagybányai-Nagy, O., Nyitrai, E., Simon, G., Smohai, M., Takács, N. & Takács, Sz. (2019). A szülők tanulmányokba való bevonódásának összefüggése az iskolai teljesítménnyel. Psychologia Hungarica, 7(2), 86–103. https://doi.org/10.12663/PSYHUNG.7.2019.2.6

Lannert, J. & Szekszárdi, J. (2015). Miért nem érti egymást szülő és pedagógus? Iskolakultúra, 25(1), 15–34. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.1.15

Lent, R. W., Brown, S. D., Brenner, B., Chopra, S. B., Davis, T., Talleyrand, R. & Suthakaran, V. (2001). The role of contextual supports and barriers in the choice of math/science educational options: A test of social cognitive hypotheses. Journal of Counseling Psychology, 48(4), 474–483. https://doi.org/10.1037/0022-0167.48.4.474

Mahanta, P., Deuri, S. P. & Sobhana, H. (2021). Importance of Life Skills Education among Adolescents. Indian Journal of Positive Psychology, 12(4), 403-406.

Magyar, I., Czövek, A. & Fazakas, I. (2018). Megalapozó tanulmány az életgyakorlat-alapú iskolai programok fejlesztéséhez. Líceum Kiadó.

Pogátsnik, M. (2015). A pályadöntési folyamat, és az ezt alakító tényezők serdülő- és ifjúkorban. EDU 5(2).

Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2017). Significance of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research, 10(1), 1–6. https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875

Rahman, M. M. (2019). 21st Century Skill “Problem Solving”: Defining the Concept. Asian Journal of Interdisciplinary Research, 2(1), 64–74. https://doi.org/10.34256/ajir1917

Rios, J. A., Ling, G., Pugh, R., Becker, D. & Bacall, A. (2020). Identifying Critical 21st-Century Skills for Work-place Success: A Content Analysis of Job Advertisements. Educational Researcher, 49(2), 80–89. https://doi.org/10.3102/0013189X19890600

Shek, D.T., Lin, L., Ma, C.M. S., Yu, L., Leung, J. T. Y., Wu, F. K. Y., Leung, H. & Dou, D. (2020). Perceptions of Adolescents, Teachers and Parents of Life Skills Education and Life Skills in High School Students in Hong Kong. Applied Research Quality Life 16(5), 1847–1860. https://doi.org/10.1007/s11482-020-09848-9

Stöczkert-Kozák, A. (2014). Élethosszig tartó tanulás. Nem csupán tudásátadásról van szó. Média és oktatás. Új Köznevelés, 70(1–2).

Super, D. E. (1984). Leisure: What It Is and Might Be. Journal of Career Development, 11(2), 71–80. https://doi.org/10.1177/089484538401100203

Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. Jossey-Bass.

UNICEF (2012). Global evaluation of life skills education programmes. Evaluation Report. Letöltés dátuma: 2023. 01. 17. forrás: https://evaluationreports.unicef.org/GetDocument?fileID=241

UNICEF (2019). Boys on the move. A trainer’s handbook for implementation of a life skills programme for unaccompanied adolescent boys and young men. Letöltés dátuma: 2023. 01. 07. forrás: https://www.unicef.org/eca/media/10271/file

Vámosi, T. (2015). Tanoncból mesterember. Szerzői kiadás.

Vass, V. (2009). Az attitűdök forradalma. Iskolakultúra, 19(7–8), 84–86.

WHO (2020). Life skills education school handbook: prevention of noncommunicable diseases - Introduction. Geneva: World Health Organization. Letöltés dátuma: 2023. 01. 17. forrás: https://www.medbox.org/pdf/5ec44a72478c7a5b5c309d23

Publicado

2023-07-29

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Életvezetési készségek fejlesztése: a SUPREM-program. (2023). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 21(1), 53-62. https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.53-62