A motorikus koordináció vizsgálata szlovákiai magyar óvodások körében

Authors

  • Ildikó Viczay Konstantin Egyetem, Közép Európai Tanulmányok Kara, Nyitra
  • József Kontra Kaposvári Egyetem, Pedagógiai Főiskolai Kar
  • Yvetta Macejková Konstantin Egyetem, Közép Európai Tanulmányok Kara, Nyitra

Abstract

2006 szeptemberében a somorjai Duna utcai óvoda közép- és nagycsoportos gyermekei körében felmérést szerveztünk, amelynek célja a koordinációs alapképességek fejlettségi szintjének diagnosztizálása volt. Korábban utaltunk már arra,1 2 hogy Szlovákiában egyrészt empirikus vizsgálatok hiányában, másrészt - a statikus egyensúlyozó képesség mérésétől eltekintve - az egyes tesztek eltérő alkalmazása miatt nincs lehetőségünk eredményeink összevetésére hasonló korú populáció adataival. A kondicionális képességekkel szemben, a koordinációs képességek mérésére nincs kidolgozott egységes, nemzetközileg elfogadott tesztbattéria. Az Eurofit tesztrendszer Flamingó-tesztje e képességcsoportból csupán a statikus egyensúlyérzékelést méri. így a szakirodalomban ugyanazon koordinációs faktorokat mérő teszteknek többféle végrehajtási módja található (különböző kar- és lábtartások, nyitott vagy csukott szem stb.), amely megakadályozza az összehasonlítást. A mérési nehézségek további okát abban látjuk, hogy a mozgáskoordináció színvonalát döntően meghatározza a központi idegrendszer állapota és a genetikai megalapozottság. Az egyes képességek tisztázatlan élettani hátterének pedig az a következménye, hogy a szakkönyvekben található tesztek és a modifikált változatok kétséges validitásúak és alacsony reliabilitásúak. A tesztek egy része pedig nem is standardizált.

Published

2007-09-26

Issue

Section

Közlemények

How to Cite

A motorikus koordináció vizsgálata szlovákiai magyar óvodások körében. (2007). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 5(3), 88-93. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5448