Visualization of the Child, the Family and the Education in János Kömlei's "Szükségben segítő könyv"

Authors

  • Melinda Pálfi PTE BTK "Oktatás és Társadalom" DI

Abstract

In my study, I analized the book "Szükségben segítő könyv" about the perceptions of children and family. Texts were compared to contemporary lifestyle and educational consultants, that examined the broader context of the interpretation of stories and sentences. Despite of the fact that János Kömlei's book is not specifically a pedagogical work there is a lot of information about upbringing and teaching children. The stories according to the educational consultants emphasize the importance of educating children. The child appears as a value, its the parent's responsibility to ensure a proper education. In the light of Locke's sensualist doctrines the method of upbringing determines the child's life.

Author Biography

  • Melinda Pálfi, PTE BTK "Oktatás és Társadalom" DI

    PhD-hallgató

References

Benda Kálmán (1976): A felvilágosodás és a paraszti műveltség a XVIII. századi Magyarországon. Valóság 1976/19. 4. szám. 54–61.

Falusi Mihály (1805): Az okos gyermeknevelés példája, a’ köz-nép hasznára, mellyben Röviden előadatik, miképpen kell a’ Gyermekeket születések napjától fogva, mind testi mind erköltsi tulajdonságaikra nézve hasznosann és okosann nevelni. Pozsony.

Farkas Károly (1806): Útmutatás a’ szép Nem’ nevelésére. Pest.

Fehér Katalin (2005): Sajtó és nevelés Magyarországon 1777-1849. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.

Fehér Katalin (2006): „Neveljünk polgárokat!” Nyilvánosság és nevelés a reformkorban. Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest.

hufeland, Ch. W. (1802): Az Anyákhoz való jó tanátsa. Őri Fábián László (ford.) Pozsony, 1802.

Kapronczay Katalin (2000): Orvosi és egészségügyi felvilágosító irodalom a 18. századi Magyarországon. Lege artis medicinae 2000/10. 5. szám. 458–462.

Kéri Katalin (2001): Bevezetés a neveléstörténeti kutatások módszertanába. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.

Kosáry Domokos (2003): Magyarország Európában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Kósa László (2000): Magyar művelődéstörténet. Osiris, Budapest.

Kömlei János (1790): Szükségben segítő könyv. Pest.

Mészáros István, Németh András és Pukánszky Béla (2005): Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris Kiadó, Budapest.

Pálfi Melinda (2009): Női tudásformák egy 18. századi férfi diskurzusban. In: Fenyőné Simig Sarolta (szerk.): Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények. Interdiszciplináris tanulmányok. Miskolci Egyetem, Miskolc. 127–139.

Pálfi Melinda (2010): Egészségnevelő könyvek a női közművelődés szolgálatában. In: Albert Gábor (szerk.): III. Képzés és Gyakorlat konferencia. Az óvodapedagógiától az andragógiáig. Kaposvári Egyetem, Kaposvár. 286–300.

Perlaki Dávid (1791): A’ gyermekeknek jó nevelésekről való rövid oktatás, mellyet a’ Szüléknek és gyermek tanítók’ ’s nevelőknek kedvekért öszve szedegetett. Komárom.

Pukánszky Béla (2006): A nőnevelés évezredei. Gondolat, Budapest.

Szabolcs Éva (2001): Kvalitatív kutatási metodológia a pedagógiában. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.

Published

2010-12-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Visualization of the Child, the Family and the Education in János Kömlei’s "Szükségben segítő könyv". (2010). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 8(3-4), 131-142. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5293