Developing the Social Competence of Preschool Stuttering Children in the Speech Therapy
Abstract
Having an accurate picture of children's social behavior and abilities is of central importance in education. Prerequisites for the development of social competence are high self-esteem, positive attitudes towards the environment, acceptance and effective communication. Different kinds of speech impairments, speech disorders and articulation problems arising as a result of various impairments impede interaction between the individual and the environment, hinder accommodation and social adjustment. The activity of the speech therapist is, at the same time, therapeutic and educational in nature, while it focuses on the entire personality of the student. The present study reviews special techniques and methods in speeck therapy that contribute to social competence development of pre-school stuttering children.
References
Buda Béla (1986): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula, Budapest.
Fehérné Kovács Zsuzsa (2001): Logopédiai folyamat. Szócikk. In: Mesterházi Zsuzsa (szerk.): Gyógypedagógiai Lexikon, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola, Budapest. 126–127.
Feketéné Gacsó Mária (1994): „Dadogás-RIT”, csoportterápiás eljárás felnőtt dadogók kezelésére. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest.
Hahn Noémi és Győri Miklós (2008): A kommunikáció modelljei és alapfolyamatai. In: Csépe Valéria, Győri Miklós és Ragó Anett (szerk.): Általános pszichológia 3. Osiris, Budapest.
Horváthné Moldvai Ilona (2006): Gondolatok a szociális kompetenciáról és fejlesztésének lehetőségeiről a logopédiai terápiában. Fejlesztő Pedagógia, 2006/17. 5. szám. 30–34.
Kasik László (2010): A szociálisérdek-érvényesítő, az érzelmi és a szociálisprobléma-megoldó képességek vizsgálata 4-18 évesek körében. Doktori értekezés. Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Doktori Iskola Pedagógiai Értékelés Doktori Program, Szeged. [online] URL: http://www.edu.u-szeged.hu/phd/?m=vedesek [2011. március. 10.]
Kontai Ildikó–Zsolnai Anikó (2002): A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Marton Klára (1995): A kommunikáció szerepe a fogyatékos személyek szocializációjában. In: Zászkaliczky Péter (szerk.): „Önmagában véve senki sem” Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest.
Mérei Vera–Vinczéné Bíró Etelka (1991): Dadogás I. Tankönyvkiadó, Budapest. Nagy József (2002): Az alapkészségek fejlesztése 4-8 éves életkorban. OKÉV-KÁOKSZI, Budapest.
Nagy József (2010): Új pedagógiai kultúra. Mozaik Kiadó, Szeged.
Schmidtné Balás Eszter (2004): Képes könyv a dadogásról és más dolgokról. Közhasznú Alapítvány a Dadogókért, Budapest.
Zsolnai Anikó (2006): A szocialitás fejlesztése 4-8 éves korban. Új Pedagógiai Szemle, 2006/56. 6. szám. 27–37.
Zsolnai Anikó és Kasik László (2007): Az érzelmek szerepe a szociális kompetencia működésében. Új Pedagógiai Szemle, 2007/57. 7-8. szám. 3–15.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Tóthné Aszalai Anett
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.