A szociális készségek, képességek fejlesztése óvodáskorú dadogó gyermekek logopédiai terápiájában
Abstract
A pedagógia számára kiemelkedően fontos a gyermek képességeinek, szociális viselkedésének megismerése, fejlesztése. A fejlett szociális kompetencia kialakulásának előfeltétele a jó önértékelés, a környezettel kapcsolatos pozitív attitűd, az elfogadás, a hatékony kommunikáció. A különféle eredetű károsodások következményeként kialakuló beszédhibák, beszédfogyatékosság, beszédzavar gátolják az egyén és környezete közötti sikeres interakciót, az alkalmazkodást, a társadalmi beilleszkedést. A logopédiai tevékenység az egész személyiséget érintő pedagógiai jellegű gyógyító nevelés, mely a kommunikációt és a szociális kompetenciát is fejleszti. A tanulmány azokat a speciális tartalmakat, módszertani sajátosságokat foglalja össze, melyek a szociális képességek fejlesztését hordozzák az óvodáskorú dadogó gyermekek logopédiai terápiájában.
Literaturhinweise
Buda Béla (1986): A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula, Budapest.
Fehérné Kovács Zsuzsa (2001): Logopédiai folyamat. Szócikk. In: Mesterházi Zsuzsa (szerk.): Gyógypedagógiai Lexikon, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola, Budapest. 126–127.
Feketéné Gacsó Mária (1994): „Dadogás-RIT”, csoportterápiás eljárás felnőtt dadogók kezelésére. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest.
Hahn Noémi és Győri Miklós (2008): A kommunikáció modelljei és alapfolyamatai. In: Csépe Valéria, Győri Miklós és Ragó Anett (szerk.): Általános pszichológia 3. Osiris, Budapest.
Horváthné Moldvai Ilona (2006): Gondolatok a szociális kompetenciáról és fejlesztésének lehetőségeiről a logopédiai terápiában. Fejlesztő Pedagógia, 2006/17. 5. szám. 30–34.
Kasik László (2010): A szociálisérdek-érvényesítő, az érzelmi és a szociálisprobléma-megoldó képességek vizsgálata 4-18 évesek körében. Doktori értekezés. Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Doktori Iskola Pedagógiai Értékelés Doktori Program, Szeged. [online] URL: http://www.edu.u-szeged.hu/phd/?m=vedesek [2011. március. 10.]
Kontai Ildikó–Zsolnai Anikó (2002): A szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Marton Klára (1995): A kommunikáció szerepe a fogyatékos személyek szocializációjában. In: Zászkaliczky Péter (szerk.): „Önmagában véve senki sem” Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest.
Mérei Vera–Vinczéné Bíró Etelka (1991): Dadogás I. Tankönyvkiadó, Budapest. Nagy József (2002): Az alapkészségek fejlesztése 4-8 éves életkorban. OKÉV-KÁOKSZI, Budapest.
Nagy József (2010): Új pedagógiai kultúra. Mozaik Kiadó, Szeged.
Schmidtné Balás Eszter (2004): Képes könyv a dadogásról és más dolgokról. Közhasznú Alapítvány a Dadogókért, Budapest.
Zsolnai Anikó (2006): A szocialitás fejlesztése 4-8 éves korban. Új Pedagógiai Szemle, 2006/56. 6. szám. 27–37.
Zsolnai Anikó és Kasik László (2007): Az érzelmek szerepe a szociális kompetencia működésében. Új Pedagógiai Szemle, 2007/57. 7-8. szám. 3–15.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2011 Tóthné Aszalai Anett
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.