The Idea of the Child in the Rhetoric of Cultural and Countercultural Movements at the Turn of the Century

Authors

  • Veronika Pirka

Abstract

Pedagogical thoughts on child were basic elements in the rhetoric of cultural and countercultural movements at the turn of the 20th century. The child became the carrier of the "better" world (see also the metaphor of "sick society"). That was the reason why people idealized the child, and made theories to save it – which, shortly afterwards, they linked with practice (e.g., school building).
The conscious system reform of the 20th century broke the balance between man and nature: people become estranged from themselves – that was a phenomenon of this age, and in line with this process the regression of humanity appeared in the vision of the future. In contrast with these tendencies, in the life reform movement and the reform pedagogies, the child was deemed as a saviour.
In my research, I would like to analyze two periodicals: the Népművelés/Új Élet (People 's Education/New Life) and the Kisdednevelés (Education in Kindergarten). With the help of these journals, I would like to sum up the thoughts on the idea of the child and the perception of children in this period.

References

Elsődleges források

Adatok az alkoholizmus elterjedéséről az iskolában. (1906) Népművelés. 85.

A modern iskolaépítés. (1907) Népművelés. 333–337.

A tanszemélyzet közreműködése a fertőző és ragályos betegségek elleni küzdelemben. (1907) Népművelés. 244–250.

Az alkohol elleni küzdelem az angol iskolákban. (1910) Népművelés, 347.

Bély Mihály (1906): A test gyakorlása. Népművelés, 94–95.

Egy magyar gyermekvédelmi könyvről. (1909) Népművelés. 95–105.

Éltes Mátyás (1907): A gyermekek kriminalitása. Népművelés. 155.

Iskolaszobák világítása. Népművelés, 1907. 385–386.

Kabdebó Gyula (1906): Mintaszerű iskolaépület. Népművelés. 80-83.

Kerny Gizella (1937): Testnevelés az óvodában. Kisdednevelés. LXII. évf. 3. sz. 81-85.

Kováts Krisztina (1919): A kisdednevelés és óvónőképzés reformja. Kisdednevelés. XLVIII. évf. 3. sz. 73–79.

Licsmann Ilona (1919): Hozzászólások a kisdednevelés reformjához. Kisdednevelés. XLVIII. évf. 3. sz. 85–86.

Málik Béláné (1919): Egészség. Kisdednevelés. XLVIII. évf. 5. sz. 123–126.

Szabó Sándor (1906): Mintaszerű iskolaépület. Népművelés. 249–253.

Tóth Kálmán (1906): Gyermekeink védelme. Népművelés. 139–140.

Sándor Tamás (1908): Az alkohol hatása a jövő nemzedékére. Népművelés. 104–111.

Végh József (1919): A kis gyermek nevelésének reformja. Kisdednevelés. XLVIII. évf. 1. sz. 45–48.

Másodlagos források

Baader, M.S. (2007, ford.: Sanda István Dániel): A reformpedagógia környezetéhez: A vallás új formái 1900 körül, nietzscheanizmus, életreform. In: Bíró Zsuzsanna és Pap K. Tünde (szerk.): Posztmodern kihívások a pedagógiatörténet – írásban. Gondolat Kiadó, Budapest.

Jáky László (1986): Fővárosi iskolaépítési program, 1909-1912. Budapesti Nevelő 1986/22. 2. sz. 3–9.

Kabdebó Gyula (1913): Budapest székesfőváros kislakás- és iskolaépítkezései. A Magyar Építőművészet Különfüzete, Budapest.

Németh András (1994): A főváros közoktatásügyének fejlesztése és Bárczy István várospolitikai programja. Budapesti Nevelő 1994/ 30. 2. sz. 3–10.

Németh András (2002): A reformpedagógia gyermekképe – a szent gyermek mítoszától a gyermeki öntevékenység funkcionális gyakorlatáig. Iskolakultúra 2002/3. sz. 21–32.

Németh András (2005a): Az életreform és annak magyar pedagógiai recepciója.-Életreform és művelődési reform. In: Németh András, Mikonya György és Skiera, E.(szerk): Életreform és reformpedagógia- nemzetközi törekvések magyar pedagógiai recepciója. Gondolat Kiadó, Budapest. 69–98.

Németh András, Mikonya György és Skiera, E.(2005a, szerk): Életreform és reformpedagógia- nemzetközi törekvések magyar pedagógiai recepciója. Gondolat Kiadó, Budapest.

Németh András (2005b): A magyar pedagógia tudománytörténete. Gondolat Kiadó, Budapest.

Németh András (2009): A néptanítói tudás konstrukciója. Az elemi népoktatás enciklopédiájában (1911-1915). Iskolakultúra 2009/5-6. sz. 86–103.

Németh András (2010): A „normális“ néptanítói szakismeretek konstrukciós folyamatai a 20. század elején - a Néptanítók Enciklopédiája példája alapján (1911-1915). Megjelenés alatt.

Rábaközi Imre és Szabó Kristóf (2000): A budapesti kármelita templom története. Budapest.

Skiera, E. (2005): A civilizáció és gyógyulásának útja- Carpenter műve alapján kibontakozó nemzetközi dialógus a kultúrakritikáról és életreformról. In: Németh András, Mikonya György és Skiera, E.(szerk): Életreform és reformpedagógia- nemzetközi törekvések magyar pedagógiai recepciója. Gondolat Kiadó, Budapest. 48–63.

Ullrich, H. (1999): Das Kind als schöpferischer Ursprung. Studien zur Genese des romantischen Kindbildes und zu seiner Wirkung auf das pädagogische Denken. Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn.

Varga László (2009): A Kisdednevelés című folyóirat gyermekképe, avagy az engedelmesség pedagógiai dilemmái. Neveléstörténet 2009/6. 1-2. sz. 109–123.

Published

2011-12-20

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The Idea of the Child in the Rhetoric of Cultural and Countercultural Movements at the Turn of the Century. (2011). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 9(3-4), 113-121. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5235