A századfordulón megjelenő kultúra és ellenkultúra mozgalmak gyermekképében a gyermeki „szentség” és a megmentés motívumának összefüggései

Szerzők

  • Pirka Veronika

Absztrakt

A XX. század fordulóján megjelenő kultúra és ellenkultúra mozgalmak retorikájának egyik alapeleme a gyermek, a gyermekkel való foglalkozás ideája, és az ennek nyomán megjelenő pedagógiai gondolatok. A gyermek válik a „jobb” („beteg társadalom metafora”) világi jövő hordozójává, ezért megtörténik egyrészt az eszményiesítése, másrészt megfogalmazódik a megmentésére irányuló elmélet, amelyhez csatlakozik a praktikum is (pl. iskolaépítések).
A 20. század tudatos rendszeralakítása nyomán a korábbi ember és természet közötti egyensúly felbomlott, korjelenség az ember önmagától való elidegenedése és vízióként megjelent a jövőképben az emberiség visszafejlődésének veszélye. Az ennek ellentételezéseként megjelenő életreform és reformpedagógiai mozgalmak evangéliumi megváltója lett a gyermek.
A kutatás tárgya két pedagógia sajtó-orgánum, a Népművelés (Új Élet) és a Kisdednevelés forráselemző vizsgálata, amelyek által felvázolhatók a korszak gyermekképéről – gyermekfelfogásáról vallott gondolatok.

Hivatkozások

Elsődleges források

Adatok az alkoholizmus elterjedéséről az iskolában. (1906) Népművelés. 85.

A modern iskolaépítés. (1907) Népművelés. 333–337.

A tanszemélyzet közreműködése a fertőző és ragályos betegségek elleni küzdelemben. (1907) Népművelés. 244–250.

Az alkohol elleni küzdelem az angol iskolákban. (1910) Népművelés, 347.

Bély Mihály (1906): A test gyakorlása. Népművelés, 94–95.

Egy magyar gyermekvédelmi könyvről. (1909) Népművelés. 95–105.

Éltes Mátyás (1907): A gyermekek kriminalitása. Népművelés. 155.

Iskolaszobák világítása. Népművelés, 1907. 385–386.

Kabdebó Gyula (1906): Mintaszerű iskolaépület. Népművelés. 80-83.

Kerny Gizella (1937): Testnevelés az óvodában. Kisdednevelés. LXII. évf. 3. sz. 81-85.

Kováts Krisztina (1919): A kisdednevelés és óvónőképzés reformja. Kisdednevelés. XLVIII. évf. 3. sz. 73–79.

Licsmann Ilona (1919): Hozzászólások a kisdednevelés reformjához. Kisdednevelés. XLVIII. évf. 3. sz. 85–86.

Málik Béláné (1919): Egészség. Kisdednevelés. XLVIII. évf. 5. sz. 123–126.

Szabó Sándor (1906): Mintaszerű iskolaépület. Népművelés. 249–253.

Tóth Kálmán (1906): Gyermekeink védelme. Népművelés. 139–140.

Sándor Tamás (1908): Az alkohol hatása a jövő nemzedékére. Népművelés. 104–111.

Végh József (1919): A kis gyermek nevelésének reformja. Kisdednevelés. XLVIII. évf. 1. sz. 45–48.

Másodlagos források

Baader, M.S. (2007, ford.: Sanda István Dániel): A reformpedagógia környezetéhez: A vallás új formái 1900 körül, nietzscheanizmus, életreform. In: Bíró Zsuzsanna és Pap K. Tünde (szerk.): Posztmodern kihívások a pedagógiatörténet – írásban. Gondolat Kiadó, Budapest.

Jáky László (1986): Fővárosi iskolaépítési program, 1909-1912. Budapesti Nevelő 1986/22. 2. sz. 3–9.

Kabdebó Gyula (1913): Budapest székesfőváros kislakás- és iskolaépítkezései. A Magyar Építőművészet Különfüzete, Budapest.

Németh András (1994): A főváros közoktatásügyének fejlesztése és Bárczy István várospolitikai programja. Budapesti Nevelő 1994/ 30. 2. sz. 3–10.

Németh András (2002): A reformpedagógia gyermekképe – a szent gyermek mítoszától a gyermeki öntevékenység funkcionális gyakorlatáig. Iskolakultúra 2002/3. sz. 21–32.

Németh András (2005a): Az életreform és annak magyar pedagógiai recepciója.-Életreform és művelődési reform. In: Németh András, Mikonya György és Skiera, E.(szerk): Életreform és reformpedagógia- nemzetközi törekvések magyar pedagógiai recepciója. Gondolat Kiadó, Budapest. 69–98.

Németh András, Mikonya György és Skiera, E.(2005a, szerk): Életreform és reformpedagógia- nemzetközi törekvések magyar pedagógiai recepciója. Gondolat Kiadó, Budapest.

Németh András (2005b): A magyar pedagógia tudománytörténete. Gondolat Kiadó, Budapest.

Németh András (2009): A néptanítói tudás konstrukciója. Az elemi népoktatás enciklopédiájában (1911-1915). Iskolakultúra 2009/5-6. sz. 86–103.

Németh András (2010): A „normális“ néptanítói szakismeretek konstrukciós folyamatai a 20. század elején - a Néptanítók Enciklopédiája példája alapján (1911-1915). Megjelenés alatt.

Rábaközi Imre és Szabó Kristóf (2000): A budapesti kármelita templom története. Budapest.

Skiera, E. (2005): A civilizáció és gyógyulásának útja- Carpenter műve alapján kibontakozó nemzetközi dialógus a kultúrakritikáról és életreformról. In: Németh András, Mikonya György és Skiera, E.(szerk): Életreform és reformpedagógia- nemzetközi törekvések magyar pedagógiai recepciója. Gondolat Kiadó, Budapest. 48–63.

Ullrich, H. (1999): Das Kind als schöpferischer Ursprung. Studien zur Genese des romantischen Kindbildes und zu seiner Wirkung auf das pädagogische Denken. Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn.

Varga László (2009): A Kisdednevelés című folyóirat gyermekképe, avagy az engedelmesség pedagógiai dilemmái. Neveléstörténet 2009/6. 1-2. sz. 109–123.

Letöltések

Megjelent

2011-12-20

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A századfordulón megjelenő kultúra és ellenkultúra mozgalmak gyermekképében a gyermeki „szentség” és a megmentés motívumának összefüggései. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(3-4), 113-121. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5235