The Dilemmas of Teaching Literature Discovered in Empirical Research

Authors

  • Zsuzsanna Tölgyessy

Abstract

In 2010 and 2011 I observed the teaching of literature in the higher classes of nonselective high schools in Esztergom. During that period I worked with questionnaires which requested information from parents, teachers and students. Interviews were held with 26 Hungarian teachers regarding their aims and methods in teaching literature, and I also made an actometric record for each of their lessons. This was compared with the opinions previously expressed by the teachers in the interviews. During my research I took particular care of noting the teaching methods and aids used, including the way and how the content of the present level was reached by teachers and students, signs of cooperation, use of educational drama, and methods of presentation; all this during the course of a lesson.

References

Arató László (2006a): A tananyagkiválasztás és elrendezés néhány lehetséges modellje. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Arató László (2006b): A populáris regiszter az irodalomtanításban. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Bókay Antal (2006): Az irodalomtanítás irodalomtudományi modelljei. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Fűzfa Balázs (1998): Az élményközpontú irodalomtanítás. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás az ezredfordulón. Pauz–Westerman Könyvkiadó, Celldömölk

Gordon Győri János (2009): Magyartanítás gyakorlatban. 2009. jún. 17. http://www.ofi.hu/tudastar/hidak-tantargyak-kozott/magyartanitas. [2011. 10. 24.]

Kerber Zoltán (2002): A magyar nyelv és irodalom tantárgy problémái az ezredfordulón. ÚPSZ, 2002. október.

Kerber Zoltán (2003a): A magyar nyelv és irodalom tantárgy helyzete egy felmérés tükrében. http://www.oki.hu/cikk.php?kod=kerdoives-kerber-magyar.html

Kerber Zoltán (2003b): A magyar nyelv és irodalom tantárgy tanítása a középiskolában – a 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=kozepfoku-Kerber-magyar. [2011. 11. 29. ]

Knausz Imre (2004): A történelemóra vizsgálata aktometriai módszerekkel. Miskolci Pedagógus, 200/29.

Lackfi János (2006): Kreatív írás, avagy az irodalom mint mesterség. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Mérei Ferenc (1989): Társ és csoport. Tanulmányok a genetikus szociálpszichológia köréből. Akadémiai Kiadó, Bp.

Nahalka István (2001): Az oktatás célja. In: Golnhofer Erzsébet – Nahalka István (szerk.): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.

Pála Károly (2006): Irodalomtanítás és kompetenciafejlesztés. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Veres András (2003): A magyartanítás elméleti dilemmái. In: Zemplényi Ferenc: Látókörök metszése. Gondolat Kiadó, Bp.

Published

2012-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Dilemmas of Teaching Literature Discovered in Empirical Research. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(1-2), 159-169. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5187