Az irodalomtanítás dilemmái egy empirikus kutatás tükrében

Autores/as

  • Zsuzsanna Tölgyessy

Resumen

2010-11 telén Esztergom általános iskoláinak felső tagozatán folyó irodalomtanítást vizsgáltam. Ennek keretében összesen 1534 – az irodalomtanítás céljaira rákérdező – szülői, tanári, tanulói kérdőívet dolgoztam fel; 26 magyartanárral készítettem interjút az irodalomtanítás céljáról, módszereiről, és egy-egy órájukat, azaz 26 irodalomórát, aktometriai vizsgálatnak vettetem alá. Majd az interjúkban megfogalmazott magyartanári ars poeticákat összehasonlítottam a látott órák gyakorlatával. A kutatás során górcső alá vettem többek között az órákon használt módszereket, ezen belül a tanári-tanulói jelenlét arányát, módját és tartalmát, a kooperativitás mértékét, a szemléltetés módjait.
A nyert eredmények tükrében szeretnék az irodalomtanítás paradigmaváltásának kérdéseihez hozzászólni.

Referencias

Arató László (2006a): A tananyagkiválasztás és elrendezés néhány lehetséges modellje. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Arató László (2006b): A populáris regiszter az irodalomtanításban. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Bókay Antal (2006): Az irodalomtanítás irodalomtudományi modelljei. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Fűzfa Balázs (1998): Az élményközpontú irodalomtanítás. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás az ezredfordulón. Pauz–Westerman Könyvkiadó, Celldömölk

Gordon Győri János (2009): Magyartanítás gyakorlatban. 2009. jún. 17. http://www.ofi.hu/tudastar/hidak-tantargyak-kozott/magyartanitas. [2011. 10. 24.]

Kerber Zoltán (2002): A magyar nyelv és irodalom tantárgy problémái az ezredfordulón. ÚPSZ, 2002. október.

Kerber Zoltán (2003a): A magyar nyelv és irodalom tantárgy helyzete egy felmérés tükrében. http://www.oki.hu/cikk.php?kod=kerdoives-kerber-magyar.html

Kerber Zoltán (2003b): A magyar nyelv és irodalom tantárgy tanítása a középiskolában – a 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=kozepfoku-Kerber-magyar. [2011. 11. 29. ]

Knausz Imre (2004): A történelemóra vizsgálata aktometriai módszerekkel. Miskolci Pedagógus, 200/29.

Lackfi János (2006): Kreatív írás, avagy az irodalom mint mesterség. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Mérei Ferenc (1989): Társ és csoport. Tanulmányok a genetikus szociálpszichológia köréből. Akadémiai Kiadó, Bp.

Nahalka István (2001): Az oktatás célja. In: Golnhofer Erzsébet – Nahalka István (szerk.): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.

Pála Károly (2006): Irodalomtanítás és kompetenciafejlesztés. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.

Veres András (2003): A magyartanítás elméleti dilemmái. In: Zemplényi Ferenc: Látókörök metszése. Gondolat Kiadó, Bp.

Publicado

2012-06-25

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Az irodalomtanítás dilemmái egy empirikus kutatás tükrében. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(1-2), 159-169. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5187