Az irodalomtanítás dilemmái egy empirikus kutatás tükrében
Resumen
2010-11 telén Esztergom általános iskoláinak felső tagozatán folyó irodalomtanítást vizsgáltam. Ennek keretében összesen 1534 – az irodalomtanítás céljaira rákérdező – szülői, tanári, tanulói kérdőívet dolgoztam fel; 26 magyartanárral készítettem interjút az irodalomtanítás céljáról, módszereiről, és egy-egy órájukat, azaz 26 irodalomórát, aktometriai vizsgálatnak vettetem alá. Majd az interjúkban megfogalmazott magyartanári ars poeticákat összehasonlítottam a látott órák gyakorlatával. A kutatás során górcső alá vettem többek között az órákon használt módszereket, ezen belül a tanári-tanulói jelenlét arányát, módját és tartalmát, a kooperativitás mértékét, a szemléltetés módjait.
A nyert eredmények tükrében szeretnék az irodalomtanítás paradigmaváltásának kérdéseihez hozzászólni.
Referencias
Arató László (2006a): A tananyagkiválasztás és elrendezés néhány lehetséges modellje. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.
Arató László (2006b): A populáris regiszter az irodalomtanításban. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.
Bókay Antal (2006): Az irodalomtanítás irodalomtudományi modelljei. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.
Fűzfa Balázs (1998): Az élményközpontú irodalomtanítás. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás az ezredfordulón. Pauz–Westerman Könyvkiadó, Celldömölk
Gordon Győri János (2009): Magyartanítás gyakorlatban. 2009. jún. 17. http://www.ofi.hu/tudastar/hidak-tantargyak-kozott/magyartanitas. [2011. 10. 24.]
Kerber Zoltán (2002): A magyar nyelv és irodalom tantárgy problémái az ezredfordulón. ÚPSZ, 2002. október.
Kerber Zoltán (2003a): A magyar nyelv és irodalom tantárgy helyzete egy felmérés tükrében. http://www.oki.hu/cikk.php?kod=kerdoives-kerber-magyar.html
Kerber Zoltán (2003b): A magyar nyelv és irodalom tantárgy tanítása a középiskolában – a 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai. http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=kozepfoku-Kerber-magyar. [2011. 11. 29. ]
Knausz Imre (2004): A történelemóra vizsgálata aktometriai módszerekkel. Miskolci Pedagógus, 200/29.
Lackfi János (2006): Kreatív írás, avagy az irodalom mint mesterség. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.
Mérei Ferenc (1989): Társ és csoport. Tanulmányok a genetikus szociálpszichológia köréből. Akadémiai Kiadó, Bp.
Nahalka István (2001): Az oktatás célja. In: Golnhofer Erzsébet – Nahalka István (szerk.): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.
Pála Károly (2006): Irodalomtanítás és kompetenciafejlesztés. In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.
Veres András (2003): A magyartanítás elméleti dilemmái. In: Zemplényi Ferenc: Látókörök metszése. Gondolat Kiadó, Bp.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2012 Tölgyessy Zsuzsanna
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.