The Possibility of Developing and Measuring Creative Self-expression in Visual Education

Bálványos Huba emlékére

Authors

  • Ida Pajorné Kugelbauer

Abstract

Part of visual education is self expression, which means personal communication. The National Curriculum and Framework Curriculums stipulate the requirements for development in this area also. Similar to other competences, the objective measuring of the results of the visual skill development became justified. Based on the results of the measuring process we can draw our conclusions for further developmental assignments.
In my presentation I am going to introduce two tests which are aimed at measuring the selfl-expressing ability: a visual self-expression exercise applied among 9-10 year-olds published by Endre Sipos (2003). In my own research I measured the selfl-expression abilities of 10-14 year-olds by using Clark ’s Drawing Abilities Test. The location was the ,,Pesthidegkúti” Waldorf School in Budapest and two other institutions as control institutes.
Source:
Endre Sipos (2003): The importance of measuring: about the development of 9-10 year-old children’s visual selfl-expressing abilities in the light of test results 1-3, Tanító, 41/4. 24–25., 41/5. 24., 41/6. 14–15.
Endre Sipos (2003): The creative self-expression as the result of complex pedagogical labor. Tanító, 41/7. 24.

References

Bakos Tamás – Bálványos Huba – Preisenger Zsuzsa – Sándor Zsuzsa (2000): A vizuális nevelés pedagógiája a 6–12 éves korosztályban. 41–64.

Clark, Gilbert (1989): Screening and Identifying Students Talented in the Visual Arts: Clark's Drawing Abilities Test Gifted Child Quarterly Summer 1989 33: 98–105, www.scgifted.org/CDATarticle08.doc, doi: https://doi.org/10.1177/001698628903300301

Kárpáti Andrea (2001): Firkák, formák, figurák. Dialog Campus Kiadó, Budapest

Kárpáti Andrea (2005): A kamaszok vizuális nyelve. Akadémia Kiadó

Sipos Endre (2003a): A megmérettetés fontossága: A 9–10 éves gyerekek vizuális önkifejező képességének fejlesztéséről egy mérés eredményeinek tükrében. Tanító, 41/4: 24–25.

Sipos Endre (2003b): A megmérettetés fontossága: A 9–10 éves gyerekek vizuális önkifejező képességének fejlesztéséről egy mérés eredményeinek tükrében. Tanító, 41/5: 24.

Sipos Endre (2003c): A megmérettetés fontossága: A 9–10 éves gyerekek vizuális önkifejező képességének fejlesztéséről egy mérés eredményeinek tükrében. Tanító, 41/6: 14–15.

Sípos Endre (2003d): A kreatív önkifejezés mint a komplex pedagógiai munka gyümölcse. Tanító, 41/7: 24.

Urban, Klaus K. (2005): Assessing Creativity: The test for creative thinking – Driving Production (TCT-DP) International Education Journal, 2005, 6 (2), 272-280 ISSN 1443-1475 2005 Shannon Research Press http://ehlt.flinders.edu.au/education/iej/articles/V6n2/Urban/paper.pdf

Vass Zoltán (2006): A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Flaccus Kiadó, Budapest

Weöres Sándor (1981): Egybegyűjtött írások. Magvető Kiadó, Budapest

Published

2012-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Possibility of Developing and Measuring Creative Self-expression in Visual Education: Bálványos Huba emlékére. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(1-2), 110-127. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5179