A kreatív önkifejezés fejlesztésének és mérésének lehetősége a vizuális nevelésben
Bálványos Huba emlékére
Abstract
A vizuális nevelés egyik részterülete az önkifejezés, ami személyes közlést jelent. A Nemzeti Alaptanterv és a Kerettantervek előírják ezen a területen is a fejlesztési követelményeket. Más kompetenciákhoz hasonlóan a vizuális képességfejlesztés eredményességének objektív mérése is indokolttá vált. A mérések eredményei által tudunk következtetéseket megfogalmazni a további fejlesztési munkához. A jelen írásban az önkifejező képesség mérését megkísérlő két vizsgálatot mutatok be: Sipos Endre (2003) által publikált vizuális önkifejező képesség mérésére alkalmazott feladatot, amelyet 9–10 évesek körében alkalmaztak. Saját kutatásaim során 10–14 évesek önkifejező képességét mértem Clark Rajzi Képességet mérő tesztjével a budapesti Pesthidegkúti Waldorf Iskolában és két kontroll intézményben.
Literaturhinweise
Bakos Tamás – Bálványos Huba – Preisenger Zsuzsa – Sándor Zsuzsa (2000): A vizuális nevelés pedagógiája a 6–12 éves korosztályban. 41–64.
Clark, Gilbert (1989): Screening and Identifying Students Talented in the Visual Arts: Clark's Drawing Abilities Test Gifted Child Quarterly Summer 1989 33: 98–105, www.scgifted.org/CDATarticle08.doc, doi: https://doi.org/10.1177/001698628903300301
Kárpáti Andrea (2001): Firkák, formák, figurák. Dialog Campus Kiadó, Budapest
Kárpáti Andrea (2005): A kamaszok vizuális nyelve. Akadémia Kiadó
Sipos Endre (2003a): A megmérettetés fontossága: A 9–10 éves gyerekek vizuális önkifejező képességének fejlesztéséről egy mérés eredményeinek tükrében. Tanító, 41/4: 24–25.
Sipos Endre (2003b): A megmérettetés fontossága: A 9–10 éves gyerekek vizuális önkifejező képességének fejlesztéséről egy mérés eredményeinek tükrében. Tanító, 41/5: 24.
Sipos Endre (2003c): A megmérettetés fontossága: A 9–10 éves gyerekek vizuális önkifejező képességének fejlesztéséről egy mérés eredményeinek tükrében. Tanító, 41/6: 14–15.
Sípos Endre (2003d): A kreatív önkifejezés mint a komplex pedagógiai munka gyümölcse. Tanító, 41/7: 24.
Urban, Klaus K. (2005): Assessing Creativity: The test for creative thinking – Driving Production (TCT-DP) International Education Journal, 2005, 6 (2), 272-280 ISSN 1443-1475 2005 Shannon Research Press http://ehlt.flinders.edu.au/education/iej/articles/V6n2/Urban/paper.pdf
Vass Zoltán (2006): A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Flaccus Kiadó, Budapest
Weöres Sándor (1981): Egybegyűjtött írások. Magvető Kiadó, Budapest
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2012 Pajorné Kugelbauer Ida
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.