An Irregular School - Introduction of "Freie Schule in Berlin" Alternative School

Authors

  • Mariann Ita

Abstract

The methodology of the alternative school, Freie Schule, in Berlin is still based on a concept that was typical among alternative schools at the beginning. According to this concept outer rules are completely unnecessary since it helps students in constructing their own inner rules. Realizing that the complete lack of rules cannot bring constructive results, alternative schools in general developed their practice in time. With the help of certain rules introduced they managed to frame school life. Why Freie Schule in Berlin has not changed this radically alternative practice yet? What can be the result of omitting rules in school life? How can the basic concept of order, freedom or chaos be interpreted? In my study I would like to present the results of a three-month qualitative research, made in Freie Schule in Berlin.

References

A. S. Neill (2004): Sumerhill. A pedagógia csendes forradalma (ford. Barta Judit). Kétezeregy Kiadó, Piliscsaba.

Bárdossy Ildikó, Dudás Margit (2011): Pedagógiai nézetek. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.

Báthory Zoltán, Falus Iván (1997): Pedagógiai Lexikon I. kötet. Keraban Könyvkiadó, Budapest.

Czike Bernadett (2006): A pedagógusszerep változása. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.

Dudás Margit (2006): Pedagógusjelöltek belépő nézeteinek feltárása – „bevezetés a saját pedagógiába”. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.

Freie Schule in Berlin (1980’a): Pädagogisches Konzept der Freien Schule Berlin. <http://www.freie-schule-in-berlin.cidsnet.de/k_grun.html> [2012. május 14.]

Freie Schule in Berlin: (1980’b): Entwurf der pädagogischen Grundlage der Freien Schule Berlin-Tempelhof. <http://www.freie-schule-in-berlin.cidsnet.de/k_grun.html> [2012. május 14.]

Freie Schule in Berlin (2003): Iskola honlapja/statisztika: <http://www.freie-schule-in-berlin.cidsnet.de/a_stat.html > [2012. május14.]

Golnhofer Erzsébet (2001): Az esettanulmány. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.

Németh András, Ehrenhard Skiera (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Sántha Kálmán (2006): Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban. Gondolat Kiadó, Budapest.

Sántha Kálmán (2009): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszertanába, Eötvös József Kiadó, Budapest.

Published

2012-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

An Irregular School - Introduction of "Freie Schule in Berlin" Alternative School. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(1-2), 40-53. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5171