Egy szabálytalan iskola - a „Freie Schule in Berlin” alternatív iskola bemutatása

Autor/innen

  • Mariann Ita

Abstract

A berlini Freie Schule in Berlin nevű iskola mindmáig megtartotta az alternatív iskolákra kialakulásukkor jellemző alapkoncepciót, mely szerint nincs szükség külső szabályokra, ezek hiányában a tanulók képesek kialakítani a maguk belső szabályait. Az alternatív iskolák belátták, hogy a szabályok teljes hiánya nem vezet konstruktív eredményekhez, így idővel finomítottak gyakorlatukon. Bevezettek bizonyos szabályozásokat, mellyel keretet adnak az iskolai életnek. Vajon ez az iskola miért nem változtatott e radikálisan alternatív gyakorlaton? Milyen gyakorlatot eredményez ma a szabályok teljes elhagyása az iskolai életben? Hogyan értelmeznek olyan alapvető fogalmakat, mint a rend, a szabadság vagy a káosz? Az iskolában töltött három hónap során készült kvalitatív kutatás eredményeit ismertetem a tanulmányban.

Literaturhinweise

A. S. Neill (2004): Sumerhill. A pedagógia csendes forradalma (ford. Barta Judit). Kétezeregy Kiadó, Piliscsaba.

Bárdossy Ildikó, Dudás Margit (2011): Pedagógiai nézetek. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.

Báthory Zoltán, Falus Iván (1997): Pedagógiai Lexikon I. kötet. Keraban Könyvkiadó, Budapest.

Czike Bernadett (2006): A pedagógusszerep változása. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.

Dudás Margit (2006): Pedagógusjelöltek belépő nézeteinek feltárása – „bevezetés a saját pedagógiába”. Pécsi Tudományegyetem, Pécs.

Freie Schule in Berlin (1980’a): Pädagogisches Konzept der Freien Schule Berlin. <http://www.freie-schule-in-berlin.cidsnet.de/k_grun.html> [2012. május 14.]

Freie Schule in Berlin: (1980’b): Entwurf der pädagogischen Grundlage der Freien Schule Berlin-Tempelhof. <http://www.freie-schule-in-berlin.cidsnet.de/k_grun.html> [2012. május 14.]

Freie Schule in Berlin (2003): Iskola honlapja/statisztika: <http://www.freie-schule-in-berlin.cidsnet.de/a_stat.html > [2012. május14.]

Golnhofer Erzsébet (2001): Az esettanulmány. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.

Németh András, Ehrenhard Skiera (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Sántha Kálmán (2006): Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban. Gondolat Kiadó, Budapest.

Sántha Kálmán (2009): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszertanába, Eötvös József Kiadó, Budapest.

Veröffentlicht

2012-06-25

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Egy szabálytalan iskola - a „Freie Schule in Berlin” alternatív iskola bemutatása. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(1-2), 40-53. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5171