Concept of Competence Based Training System among the Organizational Trainings

Authors

  • Viola Tóthné Borbély

Abstract

The requirements of employers towards the employees have been gradually increasing. People tend to change their workplaces more frequently, therefore, it is necessary to regularly refreshment their knowledge and skills. The primart source of competitive and constantly adaptable knowledge is to train human resource in a targeted way. We consider such organizations successful where the training and improving of employees is handled as an investment. Training of human resource is a strategic question, due to that, none of the organizations should give up on its development tasks. An obliged factor of the training tasks is that due to the continuous changing in the circumstances, the knowledge itself are amortized; therefore, it needs to be permanently improved as well. The employee will be capable of cope with the requirements if the gap between the scope of work activities and his personal competences is narrow. Thus the competence based training system is a constant development within the organization.

References

Bakacsi Gy.-Bokor A.-Császár Cs.-Gelei A.-Kovács K.-Takács S. (2000): Stratégiai emberi erőforrás menedzsment. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest

Farkas Éva (2006): A felnőttképzés felértékelődése az emberi erőforrás-fejlesztés folyamatában. PTE-FEEFK, Pécs.

Henczi Lajos (2005): Felnőttképzéi menedzsment. Perfekt Gazdasági Tanácsadó. Budapest.

Sveiby, Karl Erik (2001): Szervezetek új gazdasága: a menedzselt tudás. KJK-KERSZÖV. KPMG Consulting. Budapest.

Kálmán Anikó (2009): Az oktatástól az önálló tanulásig. Budapesti Műszaki és Gazdálkodástudományi Egyetem, Budapest, 2009.

Mészáros Ágnes (2005): A kompetenciák meghatározásának egy lehetséges módszere. (dolgozat – BME Ergonómiai és Pszichológiai Tanszék).

Nemeskéri Gyula–Pataki Csilla (2007): A HR gyakorlata. Ergofit Kft. Budapest.

Norbert F.E.–Karoliny Mártonné–Farkas F.–Poór J. (szerk.) (2001): Személyzeti/emberi erőforrás menedzsment kézikönyv. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest.

Subáné Varga Judit: A virtuális általános menedzser. Korszerű Vezetés, OMIKK, 2000/5.

T.H. Davenport–L. Prusak (2001): Tudásmenedzsment. Kossuth Kiadó. Budapest.

Udvardi-Lakos Endre: Lifelong learning, modul, kompetencia. (Tézisek és magyarázatok). = Szakképzési Szemle, 2003. 1. sz.

Varga Júlia (1998): Oktatásgazdaságtan. Közgazdasági szemle Alapítvány, Budapest.

Összefoglaló a Magyar Nemzeti Fejlesztési Tervről 2003.december (http://www.om.hu/letolt/eu/az_oktatas_es_kepzes_2010.pdf)

A tanulók motiválása az élethosszig tartó tanulásra, Új Pedagógiai Szemle 2002. október (http://www.ofi.hu/tudastar/tanulok-motivalasa)

Published

2012-12-30

Issue

Section

Közlemények

How to Cite

Concept of Competence Based Training System among the Organizational Trainings. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(3-4), 279-292. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5162