The Effective Teacher – from the Viewpoint of Catholic Teachers
Abstract
The starting point of my study is the idea that the teachers personality plays a significant role in the teaching and educational process. It is desirable that the teacher’s personality should be mature personality. My hypothesis was that according to the teachers' ratings and self-ratings the features that characterize the mature personality are more important than the pedagogical competencies or those that are in connection with their majors. The teachers were asked to fill in a questionnaire to rate 50 traits and competencies that make a teacher effective and then selfirate themselves along the some categories. The results supported the hypothesis: the teachers rated the features of the mature personality significantly higher than other competencies.
References
Allport, G. W. (1980): A személyiség alakulása. Fordította Dayka Balázs et al., az utószót írta Kulcsár Zsuzsanna. Gondolat, Budapest.
Bacskai Katinka (2008): Református iskolák tanárai. Magyar Pedagógia, 2008/108. évf. 4. sz. 359–378.
Bagdy Emőke (1997): A pedagógus hivatásszemélyisége. KLTE Pszichológiai Intézet, Debrecen.
Falus Iván (2001): A gyakorlat pedagógiája. In: Golnhofer Erzsébet és Nahalka István (szerk.): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 15–27.
Falus Iván (2004): A pedagógussá válás folyamata. Educatio, 2005/13. évf. 3. sz. 359–374.
Hercz Mária (2005): Pedagógusok szakember- és gyermekképe. (Gondolatok a kognitív fejlődésről vallott nézetek megismerése közben) Magyar Pedagógia, 2005/105. évf. 2. sz. 153–184.
Lénárd Sándor – Szivák Judit (1999): A pedagógusok neveléssel kapcsolatos nézetrendszere. Iskolakultúra, 1999/9. évf. 9. sz. 40–43. http://www.epa.oszk.hu/00000/00011/00030/pdf/1999-9t.pdf [2012. május 23.]
Oktatás-statisztika 2010: Oktatás-statisztikai évkönyv 2009/2010. Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Budapest, 2010. http://www.nefmi.gov.hu/letolt/statisztika/okt_evkonyv_2009_2010_100907.pdf [Hozzáférés: 2012. január 15.]
Sallai Éva (1996.): Tanulható-e a pedagógus mesterség? Veszprémi Egyetemi Kiadó, Veszprém.
Szivák Judit (2002): A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. (Kutatás-módszertani kiskönyvtár) 121.
TALIS (2009): Pedagógusok az oktatás kulcsszereplői. Összefoglaló jelentés az OECD nemzetközi tanárkutatás (TALIS) első eredményeiről. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. („Teaching and Learning International Survey”) http://www.ofi.hu/fooldal/pedagogusok-oktatas-090717 [2012. január 13.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Pete József
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.