A hatékony tanár – katolikus tanárok szemszögéből
Abstract
A vizsgálat kiindulópontját az a megállapítás képezte, hogy a pedagógus személyiségének kiemelt szerep tulajdonítandó az oktatási-nevelési folyamatban. Kívánatos továbbá, hogy a tanár személyisége un. érett személyiség legyen. Hipotézisem az volt, hogy a tanári vélemények (értékelés és önértékelés) szerint az érett személyiségre jellemző tulajdonságok fontosabbak, mint a pedagógiai vagy szaktárgyi kompetenciák. A kérdőíves vizsgálat során a tanárok 50 tulajdonságot, kompetenciát értékeltek, majd ugyanezen tulajdonságok mentén önértékelést is végeztek. Az eredmények igazolták a hipotézist: a tanárok szignifikánsan magasabban értékelték az érett személyiségre jellemző tulajdonságokat, mint a pedagógia vagy szaktárgyi jártasságot.
Literaturhinweise
Allport, G. W. (1980): A személyiség alakulása. Fordította Dayka Balázs et al., az utószót írta Kulcsár Zsuzsanna. Gondolat, Budapest.
Bacskai Katinka (2008): Református iskolák tanárai. Magyar Pedagógia, 2008/108. évf. 4. sz. 359–378.
Bagdy Emőke (1997): A pedagógus hivatásszemélyisége. KLTE Pszichológiai Intézet, Debrecen.
Falus Iván (2001): A gyakorlat pedagógiája. In: Golnhofer Erzsébet és Nahalka István (szerk.): A pedagógusok pedagógiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 15–27.
Falus Iván (2004): A pedagógussá válás folyamata. Educatio, 2005/13. évf. 3. sz. 359–374.
Hercz Mária (2005): Pedagógusok szakember- és gyermekképe. (Gondolatok a kognitív fejlődésről vallott nézetek megismerése közben) Magyar Pedagógia, 2005/105. évf. 2. sz. 153–184.
Lénárd Sándor – Szivák Judit (1999): A pedagógusok neveléssel kapcsolatos nézetrendszere. Iskolakultúra, 1999/9. évf. 9. sz. 40–43. http://www.epa.oszk.hu/00000/00011/00030/pdf/1999-9t.pdf [2012. május 23.]
Oktatás-statisztika 2010: Oktatás-statisztikai évkönyv 2009/2010. Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Budapest, 2010. http://www.nefmi.gov.hu/letolt/statisztika/okt_evkonyv_2009_2010_100907.pdf [Hozzáférés: 2012. január 15.]
Sallai Éva (1996.): Tanulható-e a pedagógus mesterség? Veszprémi Egyetemi Kiadó, Veszprém.
Szivák Judit (2002): A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. (Kutatás-módszertani kiskönyvtár) 121.
TALIS (2009): Pedagógusok az oktatás kulcsszereplői. Összefoglaló jelentés az OECD nemzetközi tanárkutatás (TALIS) első eredményeiről. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. („Teaching and Learning International Survey”) http://www.ofi.hu/fooldal/pedagogusok-oktatas-090717 [2012. január 13.]
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2012 Pete József
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.