Gypsy Kids in The Captivity of Gadjo Time

Authors

  • Boglárka Bíró

Abstract

The different socialization patterns of children in gipsy families lead to learning and assimilation problems at school and in nursery. ln course of the primer socialization, gypsy children learn values, norms and viewpoints which later make them capable of maintaining their own gypsy culture and preserving their cultural values. However, this pattern does not promote gypsy children’s progress at school. One of the apparent consequences of the differences between the primer patterns of gipsy culture and the school socialization is the failure of gipsy students at school. While the similarity between institutional culture and family pattern helps integration. the dissimilar pattern obstructs it. In traditional gipsy culture time has a different meaning and also there is a different attitude toward it then in gadjo culture. This provokes lots of conflicts as neither of the two parties are aware of the two types of time treat structures.

References

Bartha Csilla (szerk.) (2007). Cigány nyelvek és közösségek a Kárpát-medencében. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Forray R. Katalin (2009): Az idő fogságától szabadon. In: Pusztai Gabriella-Rébay Magdolna (szerk.): Kié az oktatáskutatás? Tanulmányok. Kozma Tamás 70. születésnapjára. Csokonai, Debrecen. 46-53.

Gurevics, A. J. (1974): A középkori ember világképe. Kossuth, Budapest.

Karácsony András (1995): Bevezetés a tudásszociológiába. Osiris- Századvég, Budapest.

Meleg Csilla (2003): Bevezető. In: Iskola és Társadalom Szöveggyűjtemény. Összeállította és bevezetővel ellátta Meleg Csilla. Dialóg Campus Kiadó Budapest-Pécs. 11-19.

Meleg Csilla (2005): Egészségtámogató iskolai környezet. In: Új Pedagógiai Szemle, November 58-70. [online] < URL: http://www.ofi.hu/tudastar/uj-pedagogiai-szemle-090617-176> [2011. december 15.]

Mollenhauser, Klaus (2003): Szocializáció és iskolai eredmény. In: Iskola és Társadalom. Szöveggyűjtemény. Összeállította és bevezetővel ellátta Meleg Csilla. Dialóg Campus Kiadó Budapest-Pécs. 129-146.

Szabó László Tamás (2003): A rejtett tanterv. In: Iskola és Társadalom. Szöveggyűjtemény. Összeállította és bevezetővel ellátta Meleg Csilla. Dialóg Campus Kiadó Budapest-Pécs. 337 348.

Published

2012-12-30

Issue

Section

Közlemények

How to Cite

Gypsy Kids in The Captivity of Gadjo Time. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(3-4), 132-139. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5146