Cigány gyerekek a gádzsó idő fogságában

Szerzők

  • Bíró Boglárka

Absztrakt

A cigány gyerekek eltérő családi szocializációs mintái, tanulási/beilleszkedési problémákhoz vezetnek az iskolában, óvodában. Az elsődleges (primér) szocializáció során a cigány gyerekek olyan értékeket, normákat, szemléletet sajátítanak el a családban, amely alkalmassá teheti őket a későbbiekben, hogy a saját cigány/roma kultúrájukat fenntartsák, a kulturális értékeiket megőrizzék. Ezzel szemben ez a minta nem segíti elő a cigány/roma gyerekek iskolai előmenetelét. A cigány kultúra elsődleges mintái és az iskolai szocializáció közötti különbségek egyik következménye a cigány tanulók iskolai sikertelensége. Amíg az intézményi kultúra és a családi minta hasonlósága segíti a beilleszkedést, addig az eltérő minta gátolja azt. A hagyományos értelemben vett roma/cigány kultúrában az időt egész más módon értékelik, más módon viszonyulnak hozzá, mint a gádzsó kultúrában. Természetesen ez rengeteg konfliktus kiváltója, hisz egyik fél sincs tisztába a kétféle időkezelési struktúrával.

Hivatkozások

Bartha Csilla (szerk.) (2007). Cigány nyelvek és közösségek a Kárpát-medencében. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Forray R. Katalin (2009): Az idő fogságától szabadon. In: Pusztai Gabriella-Rébay Magdolna (szerk.): Kié az oktatáskutatás? Tanulmányok. Kozma Tamás 70. születésnapjára. Csokonai, Debrecen. 46-53.

Gurevics, A. J. (1974): A középkori ember világképe. Kossuth, Budapest.

Karácsony András (1995): Bevezetés a tudásszociológiába. Osiris- Századvég, Budapest.

Meleg Csilla (2003): Bevezető. In: Iskola és Társadalom Szöveggyűjtemény. Összeállította és bevezetővel ellátta Meleg Csilla. Dialóg Campus Kiadó Budapest-Pécs. 11-19.

Meleg Csilla (2005): Egészségtámogató iskolai környezet. In: Új Pedagógiai Szemle, November 58-70. [online] < URL: http://www.ofi.hu/tudastar/uj-pedagogiai-szemle-090617-176> [2011. december 15.]

Mollenhauser, Klaus (2003): Szocializáció és iskolai eredmény. In: Iskola és Társadalom. Szöveggyűjtemény. Összeállította és bevezetővel ellátta Meleg Csilla. Dialóg Campus Kiadó Budapest-Pécs. 129-146.

Szabó László Tamás (2003): A rejtett tanterv. In: Iskola és Társadalom. Szöveggyűjtemény. Összeállította és bevezetővel ellátta Meleg Csilla. Dialóg Campus Kiadó Budapest-Pécs. 337 348.

Letöltések

Megjelent

2012-12-30

Folyóirat szám

Rovat

Közlemények

Hogyan kell idézni

Cigány gyerekek a gádzsó idő fogságában. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(3-4), 132-139. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5146