The Examination of Picture and Text Interference on Literature Lesson

Authors

  • Hargita Horváth Futó

Abstract

The study interprets works the text of which also include allusions, descriptions of fine artworks (paintings, sculptures, photographs, comic strip), or fine artworks infiltrated as visual inter-text into their body text. The study of the function of the fine artworks fulfilled in the text, the mythical and religious concerns of the works of art embedded in the text enriches the interpretation of the texts with new viewpoints and makes literature teaching true to life. The analysed texts, abundant in graphical references, are included in the Hungarian language and literature curricula of the Serbian primary and high schools as texts intended to adaptation, as obligatory or recommended home readings.

References

Bahtyin, Mihail M. (1976): A tér és idő a regényben. In: A szó esztétikája. Gondolat, Budapest. 257–302.

Dér Zoltán (1979): Gion Nándor. Költészet darócban. In: Szembesülések. Életjel, Szabadka

Elek Tibor (2009): Gion Nándor írói világa. Monográfia. Noran, Budapest

Féja Géza (1978): Gion Nándor. In: Törzsek, hajtások. Szépirodalmi Kiadó, Budapest. 208–221.

Foucault, Michael (2000): Az udvarhölgyek. In: A szavak és a dolgok. Osiris, Budapest. 147–155.

Gion Nándor (1970): Engem nem úgy hívnak. Forum, Újvidék

Gion Nándor (2007): Virágos Katona. In: Latroknak is játszott. Noran, Budapest

Hanák Péter (1988): A Kert és a Műhely. Reflexiók a századforduló bécsi és budapesti kultúrájáról. In: A Kert és a Műhely. Gondolat, Budapest

Harkai Vass Éva (2001): A művészregény a 20. századi magyar irodalomban. Forum, Újvidék.

Kaffka Margit (1974): Hangyaboly. In: Bodnár György (szerk.): Kaffka Margit válogatott művei. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest

Kemp, Wolfgang (2004): A festők terei. A képi elbeszélés Giotto óta. Kijárat Kiadó, Budapest

Kibédi Varga Áron (1993): Vizuális argumentáció és vizuális narrativitás. Athenaeum, 4: 166–179.

Korda Eszter (2001): Ottlik és Velázquez, Velázquez és Ottlik. In: Gintli Tibor (szerk.): Változatok a modernitásra. Tanulmányok a Nyugatról. Anonymus, Budapest. 77–88.

Korda Eszter (2002): Képek az Iskola a határonban. In: Kenyeres Zoltán–Gintli Tibor (szerk.): Pillanatképek a hazai irodalomtudományról. Anonymus, Budapest. 336–348.

Korda Eszter (2002): Ottlik és Rembrandt, Rembrandt és Ottlik. Alföld, 7: 86–99.

Korda Eszter (2005): Ecset és toll. Az Ottlik-próza vizuális narrációja. Fekete Sas, Budapest

Kosztolányi Dezső (1968): Aranysárkány. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest

Lotman, Jurij (1994): A művészi tér problémája Gogol prózájában. In: Kovács Árpád – V. Gilbert Edit (szerk.): Kultúra, szöveg, narráció. Janus Pannonius Egyetemi Kiadó, Pécs. 119–185.

McCloud, Scott (2007): A képregény felfedezése. Nyitott Könyvműhely, Budapest

McCloud, Scott (2008): A képregény mestersége. Nyitott Könyvműhely, Budapest

Móricz Zsigmond (1956): Kamaszok. In: Kisregények II. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest

Móricz Zsigmond (é.n.): Légy jó mindhalálig. Akkord, Budapest

Nancy, Jean-Luc (2007): A portré tekintete. Helikon, 1–2: 145–155.

Orosz Magdolna (2003) „Az elbeszélés fonala.” Narráció, intertextualitás, intermedialitás. Gondolat, Budapest

Ottlik Géza (é.n.): Iskola a határon. Magvető, Budapest

Perjéssy-Horváth Barnabás (2005): Kollégium blues. Kairosz, Budapest

Petőfi S. János–Benkes Zsuzsa (2002): A multimediális szövegek megközelítései. Bevezetés a statikus 'verbális elem + kép/diagram/...'-típusú komplex jelek szemiotikai szövegtanába. Iskolakultúra, Pécs

Szabó Magda (1978): Abigél. Magvető – Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest

Szegedy-Maszák Mihály (1994): Ottlik Géza. Kalligram, Pozsony

Published

2012-12-30

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Examination of Picture and Text Interference on Literature Lesson. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(3-4), 54-67. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5140