The Netgeneration and the Obligatory Literary Canon

Authors

  • Ágnes M. Fazekas

Abstract

In this study we would like to walk around the question how the digital culture can take effect on the young students’ lives, who are sometimes referred to as netgeneration (Tapscott, 2001), digital natives (Prensky, 2001) or generation Z (Tari, 2011) as well. We are looking for answers to questions like what the difference is between this generation and the previous ones and how their learning and reading habits and strategies have changed compared to the way they were in the past. In our own research, we examine that how the digital generation is related to the unchanged content of the obligatory literary canon while they are having their changed learning and reading strategies.

References

Arató László (2003): Tizenkét tézis a magyartanításról. In: Élet és Irodalom, 2003. 47. évf. 8. sz. 1324. p.

Auxné Bánfi Ilona, Balázsi Ildikó, Lak Ágnes Rozina és Szabó Vilmos (2012): Országos kompetenciamérés 2011: Országos jelentés. In: Nemzeti Erőforrás Minisztérium. Oktatási Hivatal. Közoktatási Mérési Értékelési Osztály honlapja. [online] [2013. 08. 05.] < URL: http://www.kir.hu/okmfit/files/OKM_2011_Orszagos_jelentes.pdf

Balázsi Ildikó, Rábainé Szabó Annamária, Szabó Vilmos és Szepesi Ildikó (2005): A 2004-es Országos kompetenciamérés eredményei. In: Új Pedagógiai Szemle, 2005. 55. évf. 12. sz. 3–21. p.

Balázsi Ildikó, Ostorics László, Schumann Róbert, Szalay Balázs és Szepesi Ildikó (2010): PISA 2009 – Összefoglaló jelentés: Szövegértés tíz év távlatában. Budapest: Oktatási Hivatal, 2010.

Bedő Ferenc (2012): A digitális nemzedék és lehetséges hatása az oktatásra. In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 15–30. p.

Bokányi Péter (2011): Lektűrtől a klasszikusokig? In: Fordulópont, 2011. 13. évf. 2. sz. 80–84. p.

Fenyő D. György (2012): Hogyan olvasnak a fiatalok? In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 83–110.p.

Fűzfa Balázs (2011): Irodalomta(la)nítás, de meddig? In: Fordulópont, 2011. 13. évf. 2. sz. 5–12. p.

Gordon Győri János (2004): Irodalomtanítás és pedagógusképzés: Egy összehasonlító irodalomtanítás-vizsgálat pedagógusképzési konzekvenciái. In: Pedagógusképzés, 2004. 2. évf. 2. sz. 1–16. p.

Gordon Győri János (2006): A magyartanítás átalakulása az irodalomtanítás nemzetközi tendenciáinak tükrében. In: Könyv és Nevelés, 2006. 8. évf. 4. sz. 70–82. p.

Gordon Győri János (2009): Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány. Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában. In: Könyv és Nevelés, 2009. 11. évf. 2. sz. 27–36. p.

Gyarmathy Éva (2012): Ki van kulturális lemaradásban? In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 69–82. p.

Halmai Tamás (2002): Műveltség nélküli nemzedékek? Iskolakultúra, 2002. 12. évf. 8. sz. 81–86. p.

Héder Klára (2012): Az „internet-generáció” után, avagy IKT kompetencia olvasástudás előtt. In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 111–116. p.

Horváth Zsuzsanna (1994): Olvasás, szövegértés. In: Új Pedagógiai Szemle, 1994. 44. évf. 7-8. sz. 97-109. p.

Horváth Zsuzsanna (1996): Monitor ’95. A szövegértési képesség fejlődésének vizsgálata. In: Új Pedagógiai Szemle, 1996. 46. évf. 7-8. sz. 74–90. p.

Kerber Zoltán (2002): A magyar nyelv és irodalom tantárgy helyzete az ezredfordulón. In: Új Pedagógiai Szemle, 2002. 52. évf. 10. sz. 45–61. p.

Magyarné Fazekas Ágnes (2009): Középiskolások attitűdjei az olvasásra és fogalomkörére vonatkozóan egy metaforavizsgálat tükrében. In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 2009. 18. évf. 11. sz. 10–23. p.

Magyarné Fazekas Ágnes (2013): Középiskolások olvasási preferenciái és motivációi. In: Fordulópont, 2013. 15. évf. 1. sz. 101–109. p.

M. Fazekas Ágnes (2013a): Olvasnak-e a mai fiatalok? In: Taní-tani [online], 2013. jún. 5. [2013. 08. 28.] < URL: http://tani-tani.info/olvasnak_e_a_mai

M. Fazekas Ágnes (2013b): A jó olvasmány – középiskolás szemmel. In: Taní-tani [online], 2013. aug. 2. [2013. 08. 28.] < URL: http://tani-tani.info/a_jo_olvasmany

Nagy József (2006): Olvasástanítás: A megoldás stratégiai kérdései. In: Józsa Krisztián (szerk.): Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése. Budapest: Dinasztia Tankönyvkiadó, 2006. 17–42. p.

Pennac, D (2001): Nemkötelező olvasmány. Budapest: Fekete Sas Kiadó, 2001. 191 p.

Prensky, M. (2001): Digital Natives, Digital Immigrants. In: On the Horizon, 2001. vol. 9, no. 5, 1–6. p. doi: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Tapscott, D. (2001): Digitális gyermekkor: Az internetgeneráció felemelkedése. Budapest: Kossuth Kiadó, 2001. 384 p.

Tari Annamária (2011): Z generáció: Klinikai pszichológiai jelenségek és társadalomlélektani szempontok az Információs Korban. Budapest: Tericum Kiadó, 2011. 348 p.

Tari Annamária (2012): Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban: Fordított szocializáció és netkultúra kamaszkorban. In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 117–132.

Vári Péter, Bánfi Ilona, Felvégi Emese, Krolopp Judit, Rózsa Csaba és Szalay Balázs (2000): A tanulók tudásának változása – A Monitor ’99 felmérés előzetes eredményei. In: Új Pedagógiai Szemle, 2000. 50. évf. 6. sz. 25–35. p.

Published

2013-12-28

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Netgeneration and the Obligatory Literary Canon. (2013). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 11(1-4), 49-62. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5124