A netgeneráció és az iskolai kötelező (házi) olvasmányok

Autor/innen

  • Ágnes M. Fazekas

Abstract

Tanulmányunkban azt szeretnénk körüljárni, hogy hogyan hat a digitális kultúra a középiskolás fiatalokra, akiket szokás netgenerációnak (Tapscott 2001), digitális bennszülötteknek (Prensky 2001), vagy Z generációnak (Tari 2011) is nevezni. Választ keresünk olyan kérdésekre, mint hogy miben más ez a generáció az előzőkhöz képest, valamint hogyan változtak tanulási és olvasási szokásaik és stratégiáik a korábbiakhoz viszonyítva. Saját kutatásunkban azt vizsgáljuk, hogy a digitális generáció, megváltozott tanulási és olvasási metódusai birtokában hogyan viszonyul a változatlan összetételű kötelező irodalmi kánonhoz.

Literaturhinweise

Arató László (2003): Tizenkét tézis a magyartanításról. In: Élet és Irodalom, 2003. 47. évf. 8. sz. 1324. p.

Auxné Bánfi Ilona, Balázsi Ildikó, Lak Ágnes Rozina és Szabó Vilmos (2012): Országos kompetenciamérés 2011: Országos jelentés. In: Nemzeti Erőforrás Minisztérium. Oktatási Hivatal. Közoktatási Mérési Értékelési Osztály honlapja. [online] [2013. 08. 05.] < URL: http://www.kir.hu/okmfit/files/OKM_2011_Orszagos_jelentes.pdf

Balázsi Ildikó, Rábainé Szabó Annamária, Szabó Vilmos és Szepesi Ildikó (2005): A 2004-es Országos kompetenciamérés eredményei. In: Új Pedagógiai Szemle, 2005. 55. évf. 12. sz. 3–21. p.

Balázsi Ildikó, Ostorics László, Schumann Róbert, Szalay Balázs és Szepesi Ildikó (2010): PISA 2009 – Összefoglaló jelentés: Szövegértés tíz év távlatában. Budapest: Oktatási Hivatal, 2010.

Bedő Ferenc (2012): A digitális nemzedék és lehetséges hatása az oktatásra. In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 15–30. p.

Bokányi Péter (2011): Lektűrtől a klasszikusokig? In: Fordulópont, 2011. 13. évf. 2. sz. 80–84. p.

Fenyő D. György (2012): Hogyan olvasnak a fiatalok? In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 83–110.p.

Fűzfa Balázs (2011): Irodalomta(la)nítás, de meddig? In: Fordulópont, 2011. 13. évf. 2. sz. 5–12. p.

Gordon Győri János (2004): Irodalomtanítás és pedagógusképzés: Egy összehasonlító irodalomtanítás-vizsgálat pedagógusképzési konzekvenciái. In: Pedagógusképzés, 2004. 2. évf. 2. sz. 1–16. p.

Gordon Győri János (2006): A magyartanítás átalakulása az irodalomtanítás nemzetközi tendenciáinak tükrében. In: Könyv és Nevelés, 2006. 8. évf. 4. sz. 70–82. p.

Gordon Győri János (2009): Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány. Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában. In: Könyv és Nevelés, 2009. 11. évf. 2. sz. 27–36. p.

Gyarmathy Éva (2012): Ki van kulturális lemaradásban? In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 69–82. p.

Halmai Tamás (2002): Műveltség nélküli nemzedékek? Iskolakultúra, 2002. 12. évf. 8. sz. 81–86. p.

Héder Klára (2012): Az „internet-generáció” után, avagy IKT kompetencia olvasástudás előtt. In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 111–116. p.

Horváth Zsuzsanna (1994): Olvasás, szövegértés. In: Új Pedagógiai Szemle, 1994. 44. évf. 7-8. sz. 97-109. p.

Horváth Zsuzsanna (1996): Monitor ’95. A szövegértési képesség fejlődésének vizsgálata. In: Új Pedagógiai Szemle, 1996. 46. évf. 7-8. sz. 74–90. p.

Kerber Zoltán (2002): A magyar nyelv és irodalom tantárgy helyzete az ezredfordulón. In: Új Pedagógiai Szemle, 2002. 52. évf. 10. sz. 45–61. p.

Magyarné Fazekas Ágnes (2009): Középiskolások attitűdjei az olvasásra és fogalomkörére vonatkozóan egy metaforavizsgálat tükrében. In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 2009. 18. évf. 11. sz. 10–23. p.

Magyarné Fazekas Ágnes (2013): Középiskolások olvasási preferenciái és motivációi. In: Fordulópont, 2013. 15. évf. 1. sz. 101–109. p.

M. Fazekas Ágnes (2013a): Olvasnak-e a mai fiatalok? In: Taní-tani [online], 2013. jún. 5. [2013. 08. 28.] < URL: http://tani-tani.info/olvasnak_e_a_mai

M. Fazekas Ágnes (2013b): A jó olvasmány – középiskolás szemmel. In: Taní-tani [online], 2013. aug. 2. [2013. 08. 28.] < URL: http://tani-tani.info/a_jo_olvasmany

Nagy József (2006): Olvasástanítás: A megoldás stratégiai kérdései. In: Józsa Krisztián (szerk.): Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése. Budapest: Dinasztia Tankönyvkiadó, 2006. 17–42. p.

Pennac, D (2001): Nemkötelező olvasmány. Budapest: Fekete Sas Kiadó, 2001. 191 p.

Prensky, M. (2001): Digital Natives, Digital Immigrants. In: On the Horizon, 2001. vol. 9, no. 5, 1–6. p. doi: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Tapscott, D. (2001): Digitális gyermekkor: Az internetgeneráció felemelkedése. Budapest: Kossuth Kiadó, 2001. 384 p.

Tari Annamária (2011): Z generáció: Klinikai pszichológiai jelenségek és társadalomlélektani szempontok az Információs Korban. Budapest: Tericum Kiadó, 2011. 348 p.

Tari Annamária (2012): Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban: Fordított szocializáció és netkultúra kamaszkorban. In: Szekszárdi Júlia (szerk.): digitalis_de_generacio. Budapest: Underground Kiadó, 2012. 117–132.

Vári Péter, Bánfi Ilona, Felvégi Emese, Krolopp Judit, Rózsa Csaba és Szalay Balázs (2000): A tanulók tudásának változása – A Monitor ’99 felmérés előzetes eredményei. In: Új Pedagógiai Szemle, 2000. 50. évf. 6. sz. 25–35. p.

Veröffentlicht

2013-12-28

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

A netgeneráció és az iskolai kötelező (házi) olvasmányok. (2013). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 11(1-4), 49-62. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5124