Career Picture of Students of Special Needs Education in the Spontaneous Process of Music-Making

Authors

  • Géza Czékus Jób

Abstract

Non-verbal persons or those with speech difficulties, persons with intellectual, vision, hearing or motor impairments or those showing autistic symptoms, as well as persons with multiple disabilities all have a demand, a right and an ability to communicate. (Erdélyi 2008) The know-how of a special needs teacher involves the ability to establish a connection with these people and to understand them. This is supported by communication through art, including music. What musical ability and affinity do students of special needs education have and how can either be measured? What is their image of teachers and music teachers and how does it influence them in assessment? How can their image of teaching music be changed in the music element of special needs teacher training? Does spontaneous music-making alter their previous assessment abilities and images of teachers? Do students with better musical training exert a greater influence on the group’s music improvisation? How does ability and experience relate to one another in the course of the music-making and which turns out to be more substantial?

References

Czékus Jób (2012a): Hálózatok a spontán zenei improvizációban. In: Balázs Géza – Kovács László – Szőke Viktóra (szerk.): Hálózatkutatás. Budapest: Inter–Magyar Szemiotikai Társaság–Bom–Eötvös Kiadó, 2012. 187–197. p.

Czékus Jób (2012b): A spontán zenei improvizáció hálózatépítője. In: Balázs Géza – Kovács László – Szőke Viktóra (szerk.): Hálózatkutatás. Budapest: Inter–Magyar Szemiotikai Társaság–Bom–Eötvös Kiadó, 2012. 197–207. p.

Eőry Vilma (szerk. 2007): Értelmező szótár. Budapest: Tinta Könyviadó, 2007. 1850 p.

Erdélyi Andrea (2008): Az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) mint a kommunikációtudományok egyik legifjabb részdiszciplinája. In: Gyógypedagógiai szemle, 2008. 36. évf. 1.sz. 14–26. p.

Golnhofer Erzsébet–Nahalka István (szerk. 2001): A pedagógusok pedagógiája. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001. 354 p.

Griffits–Tann (1992): Using reflective practice to link personal and public theories. In: Journal of Education for Teaching. 18. 69–84. p. doi: https://doi.org/10.1080/0260747920180107

Gyarmathy Éva (2002): A zenei tehetség. In: Új Pedagógiai Szemle, 2002. 52. évf. 7–8. sz. 236–244. p.

Hartmann, Nyikolaj (1977): Esztétika. Budapest: Helikon Kiadó, 1977. 187–190. p.

Laczó Zoltán (2002): Zenepedagógia és társadalom. In: Hang és lélek. Új utak a zene és a társadalom kapcsolatában. Zenei Nevelési Konferencia tanulmánykötete. 2002. Budapest: Magyar Zenei Tanács, 83–94. p.

Lenkovics Ildikó: A tanítás tanulása. Segédanyag a gyakorlati tanításhoz. 111 p. [online] Elektronikus kiadás. Nyíregyháza : Nyíregyházi Főiskola. [2013.02.27] < URL: http://www.nyf.hu/pkk/sites/www.nyf.hu.pkk/files/tanarkepzo_anyagok/ tanari_mesterkepzes/osszef_szakm_gyak/02_a_tanitas_tanulasa.pdf

Nagy József (1994): Én(tudat) és pedagógia. In: Magyar Pedagógia. 1994. 94. évf. 1–2. sz. 3–26. p.

Sloboda, J. (1990): Musical excellence : how does it develope? In: Howe, M. J. A. (ed.): Encouraging the Development of Exceptional Skills and Talents. London: British Psychological Society, 1990. 165–178. p

Stachó László (2005): Hányféleképpen értjük és szeretjük a zenét? In: Lindenbergerné Kardos Erzsébet (szerk.): Zeneterápia. Pécs: Kulcs a Muzsikához Kiadó, 2005. 239–248. p.

Székely Béla (1935): A zene pszichológiája. Nyugat, 1935. 28. évf. 3. sz. 254–258. p.

Szivák Judit (2003): A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2003. 121 p.

Szivák Judit (2008): A reflektív gondolkodás fejlesztése. Budapest: Géniusz könyvek, 2008. 83 p.

Tyeplov, B. M. (1963): A zenei képességek pszichológiája. Budapest: Tankönyvkiadó, 1963. 380 p.

Urbánné Varga Katalin (2005): Rakják, rakosgassák magas Gyivó várát. In: Lindenbergerné Kardos Erzsébet (szerk.): Zeneterápia. Pécs: Kulcs a Muzsikához Kiadó, 2005. 143–167. p.

Winner, E.–Martino, G. (1993): Giftedness in the visual arts and music. In: Heller–Mönks– Passow: International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent. Oxford, Pergamon, 253–281. p. www.latinszotar.hu

Magyarország online szinonima szótára. http://www.szinonimaszotar.hu

Published

2013-12-28

Issue

Section

Studies

How to Cite

Career Picture of Students of Special Needs Education in the Spontaneous Process of Music-Making. (2013). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 11(1-4), 17-33. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5122