Gyógypedagógus-hallgatók pályaképe a spontán zenealkotás folyamatában

Autores/as

  • Géza Czékus Jób

Resumen

A nem, vagy alig beszélő, az értelmileg, a látásban, a hallásban, a mozgásban akadályozott, az autisztikus tüneteket mutató és a halmozottan sérült embereknek is igényük, joguk, képességük van a kommunikációra. A gyógypedagógus felkészültségéhez hozzátartozik, hogy képes legyen velük kapcsolatot teremteni, őket megérteni. Ezt segíti a művészeti, köztük a zenei kommunikáció. Vajon egy leendő gyógypedagógusnak milyen a zenei felkészültsége, affinitása; azt hogyan határozza meg? Milyen a pedagógusképe, a zenetanárképe, s ezek mennyiben befolyásolják ítéletalkotásában, továbbá miképp módosíthatók azok a gyógypedagógus-képzés során zenei szemináriumi keretek között? A spontán zenealkotás módosítja-e a korábbi képességítéletet, pedagógusképet? A zeneileg képzettebbek sikeresebben alakítják-e a csoport zenei improvizációját? Miképp viszonyul egymáshoz a zenealkotás során képesség és élmény?

Referencias

Czékus Jób (2012a): Hálózatok a spontán zenei improvizációban. In: Balázs Géza – Kovács László – Szőke Viktóra (szerk.): Hálózatkutatás. Budapest: Inter–Magyar Szemiotikai Társaság–Bom–Eötvös Kiadó, 2012. 187–197. p.

Czékus Jób (2012b): A spontán zenei improvizáció hálózatépítője. In: Balázs Géza – Kovács László – Szőke Viktóra (szerk.): Hálózatkutatás. Budapest: Inter–Magyar Szemiotikai Társaság–Bom–Eötvös Kiadó, 2012. 197–207. p.

Eőry Vilma (szerk. 2007): Értelmező szótár. Budapest: Tinta Könyviadó, 2007. 1850 p.

Erdélyi Andrea (2008): Az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) mint a kommunikációtudományok egyik legifjabb részdiszciplinája. In: Gyógypedagógiai szemle, 2008. 36. évf. 1.sz. 14–26. p.

Golnhofer Erzsébet–Nahalka István (szerk. 2001): A pedagógusok pedagógiája. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001. 354 p.

Griffits–Tann (1992): Using reflective practice to link personal and public theories. In: Journal of Education for Teaching. 18. 69–84. p. doi: https://doi.org/10.1080/0260747920180107

Gyarmathy Éva (2002): A zenei tehetség. In: Új Pedagógiai Szemle, 2002. 52. évf. 7–8. sz. 236–244. p.

Hartmann, Nyikolaj (1977): Esztétika. Budapest: Helikon Kiadó, 1977. 187–190. p.

Laczó Zoltán (2002): Zenepedagógia és társadalom. In: Hang és lélek. Új utak a zene és a társadalom kapcsolatában. Zenei Nevelési Konferencia tanulmánykötete. 2002. Budapest: Magyar Zenei Tanács, 83–94. p.

Lenkovics Ildikó: A tanítás tanulása. Segédanyag a gyakorlati tanításhoz. 111 p. [online] Elektronikus kiadás. Nyíregyháza : Nyíregyházi Főiskola. [2013.02.27] < URL: http://www.nyf.hu/pkk/sites/www.nyf.hu.pkk/files/tanarkepzo_anyagok/ tanari_mesterkepzes/osszef_szakm_gyak/02_a_tanitas_tanulasa.pdf

Nagy József (1994): Én(tudat) és pedagógia. In: Magyar Pedagógia. 1994. 94. évf. 1–2. sz. 3–26. p.

Sloboda, J. (1990): Musical excellence : how does it develope? In: Howe, M. J. A. (ed.): Encouraging the Development of Exceptional Skills and Talents. London: British Psychological Society, 1990. 165–178. p

Stachó László (2005): Hányféleképpen értjük és szeretjük a zenét? In: Lindenbergerné Kardos Erzsébet (szerk.): Zeneterápia. Pécs: Kulcs a Muzsikához Kiadó, 2005. 239–248. p.

Székely Béla (1935): A zene pszichológiája. Nyugat, 1935. 28. évf. 3. sz. 254–258. p.

Szivák Judit (2003): A pedagógusok gondolkodásának kutatási módszerei. Budapest: Műszaki Könyvkiadó, 2003. 121 p.

Szivák Judit (2008): A reflektív gondolkodás fejlesztése. Budapest: Géniusz könyvek, 2008. 83 p.

Tyeplov, B. M. (1963): A zenei képességek pszichológiája. Budapest: Tankönyvkiadó, 1963. 380 p.

Urbánné Varga Katalin (2005): Rakják, rakosgassák magas Gyivó várát. In: Lindenbergerné Kardos Erzsébet (szerk.): Zeneterápia. Pécs: Kulcs a Muzsikához Kiadó, 2005. 143–167. p.

Winner, E.–Martino, G. (1993): Giftedness in the visual arts and music. In: Heller–Mönks– Passow: International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent. Oxford, Pergamon, 253–281. p. www.latinszotar.hu

Magyarország online szinonima szótára. http://www.szinonimaszotar.hu

Publicado

2013-12-28

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Gyógypedagógus-hallgatók pályaképe a spontán zenealkotás folyamatában. (2013). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 11(1-4), 17-33. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5122