Practice or Academic Training Commercial Schools in the Crossfire of the Education Policy and the Representatives of the Labour Market

Authors

  • Adrienn Nagy Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.11

Abstract

While discussing about the secondary commercial vocational education in the era of dualism we found it important to focus on the details how law and regulations of the state authority as well as the education policy atmosphere influenced the functioning of the Hungarian commercial schools. We surveyed the opinions and arguments of politicians significant from the educational point of view of the era, the functioning of the school type and its possible changes, and we also wondered how the commercial school teachers saw their situation in the school type. The continuous approach of commercial schools to secondary schools giving general knowledge and at the same time the duality of providing a theoretical as well as a practical commercial vocational education made it more difficult to accept and place this school type on the school market of the era. This was not easy even though it was classified rather as a secondary school than a vocational school on the basis of school qualifications and the content of the teaching material of the Western-European countries. On the other hand taking into consideration the national laws and regulations it was regarded as a vocational school.

Author Biography

  • Adrienn Nagy, Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára

    levéltáros
    adrienn.n.z@gmail.hu

References

A kereskedelmi iskolák szervezete. Kiadatott vallás- és közoktatásügyi m. kir. miniszter 1884. évi július hó 29. napján 28.093. szám alatt kelt rendeletéből. Budapest: Egyetemi nyomda.

A kereskedelmi iskolák szervezete. Vallás- és közoktatásügyi m. kir miniszter 1885. évi augusztus hó 3. napján 29.801. szám alatt kelt rendeletéből. Budapest: Egyetemi nyomda.

A felső kereskedelmi iskolák hivatalos szervezete. Kiadta a kereskedelemügyi m. kir. miniszter hozzájárulásával a vallás- és közoktatásügyi m. kir miniszter 1895. évi augusztus hó 20-án 44.001. sz. alatt kelt. rendeletével. Budapest: M. kir. Tud. Egyetemi Nyomda.

Balassa, J. (1893). Versenytársa-e a kereskedelmi iskola a reáliskolának? Kereskedelmi Szakoktatás, 2. évf. 1. sz. pp. 9–10.

Boda, I. (1936). Polgári iskola – felső kereskedelmi iskola – középiskola. Kereskedelmi Szakoktatás, 43. évf. 10. sz. pp. 508–521.

Bódy, Zs. (2006). Mobilitás és iskolarendszer. A felső kereskedelmi iskolák helyéről a magyar iskolarendszer társadalomtörténetében. A Budapesti Kereskedelmi Akadémia diákságának rekrutációja és mobilitása, 1860–1906. In: Kövér György (Ed.), Zsombékok. Középosztályok és iskolaválasztás Magyarországon a 19. század elejétől a 20. század közepéig, (pp. 757–784.). Budapest: Századvég.

Eötvös, J. (1880). A középtanodai oktatásról és a középtanodákhoz kapcsolódó szakiskolákról szóló törvényjavaslat indoklása. Országos Közép (tanodai) Iskolai Tanáregyesület Közlönye 1879–1880, 13. évf. 15. sz. pp. 284–311.

Erdélyi, J. J., (1904). A felső kereskedelmi iskola tanítástervének revíziója I. Kereskedelmi Szakoktatás, 12. évf. 4. sz. pp. 87–93.

Kemény, F. (1893). Még egyszer a kereskedelmi iskola viszonya a reáliskolához. Kereskedelmi Szakoktatás, 2. évf. 9. sz. pp. 97–99.

Felkai, L. (1994). Magyarország oktatásügye a millennium körüli években. Budapest: OPKM.

Kiss, S. (1895). Észrevételek a szervezeti javaslathoz. Kereskedelmi Szakoktatás, 3. évf. 6. sz. pp. 176–186.

Kirschner, B. (1906). A kereskedelmi iskolák reformja. Magyar Paedagogia, 15. évf. pp. 540–548.

Lánczy, L. (1903). Előterjesztés a kereskedelmi szakoktatás reformja ügyében. Budapest: Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara.

Mann, M. (1982). Trefort Ágoston élete és működése. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Nagy, P. T. (1997). Neveléstörténeti előadások. Székesfehérvár: Kodolányi János Főiskola.

Nagy, P. T. (1998). Tantervpolitika a századvégen. Educatio, 7. évf. 4. sz. pp. 657–677.

Nagy, P. T. (2000). A húszas évek középiskola-politikájának kialakulása. Századok, 134. évf. 6. sz. pp. 1313–1334.

Pólya, J. (1896). A Pesti Polgári Kereskedelmi Testület és a Budapesti Nagykereskedők és Nagyiparosok Társulata története. Budapest: Franklin-Társulat Nyomdája.

Schack, B. (1896). Felső kereskedelmi iskoláink tanítástervének fejlődése. Budapest: Lampel Kiadó.

Schack, B. (1906). Felső kereskedelmi iskoláink jövője. Kereskedelmi Szakoktatás, 11. évf. p. 198.

Schack, B. – Vincze F. (1930). Kereskedelmi oktatásügy fejlődése és mai állapota Magyarországon. Budapest: Franklin-Társulat.

Trautmann H. (1898). A tanításterv eredendő hibáiról. Kereskedelmi Szakoktatás, 6. évf. 6. sz. pp. 201–202.

Trefort, Á. (1882). Kisebb dolgozatok az irodalom, közgazdaság és politika köréből. Budapest: Magyar Tudományos Akadémia.

Vincze, F. (1935). A középfokú kereskedelmi szakoktatásügy hazánkban és a külföldön a 19. század ötvenes éveitől napjainkig. Budapest: Studium.

Vincze, F. (1937). A szakoktatásunk múltja és jelene. Budapest: Szepes és Urbányi Könyvkiadó.

Published

2015-12-20

Issue

Section

Szakmai Pedagógusképzés

How to Cite

Practice or Academic Training Commercial Schools in the Crossfire of the Education Policy and the Representatives of the Labour Market. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(3-4), 153-168. https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.11