Training and Outcome Requirements for Infant and Early Childhood Education BA Courses in Light of a Hungarian National Survey
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.8Abstract
In 2011, we conducted a nationwide survey exploring the ideal traits of early childhood educators. Overall, 13.9% (N=920) of all the educators filled out the survey. Content analysis was performed using the Maxdictio extension of the MAXQDA-12 (VERBI GmbH) package. The professional characteristics emerging from the survey are compared with the training and outcome requirements of infant and early childhood education courses, including necessary knowledge, skills, attitudes, and autonomy, described in order 18/2016 (VIII. 5.) of the Hungarian Ministry of Human Capacities (EMMI).
References
Clarke-Stewart, A. & Allhusen, V. D. (2005). What we know about childcare. Cambridge (Massachusetts) és London (England): Harvard University Press. doi: https://doi.org/10.4159/9780674271487
Derényi, A. & Vámos, Á. (2015). A felsőoktatás képzési területeinek kimeneti leírása – ajánlások. Budapest: Oktatási Hivatal. [online] http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/Kimeneti-leirasok-BELIV-FUZET-NYOMDA.pdf [2016.november 22.]
Gyöngy, K. (2014). A bölcsődei művészeti nevelés előzményei és jelen gyakorlata. Budapest: ELTE – Eötvös. [online] http://www.eltereader.hu/media/2014/06/GyongyK_ABolcsodei_READER.pdf [2015. február 13.]
Járai, K. (2015). Az óvódapedagógusi szerep. Óvodások pedagógusképe, különös tekintettel a férfi és női óvodapedagógusok közötti különbségekre. Budapest: ELTE – Eötvös Kiadó.
Magyar Rektori Konferencia, (2015). Ajánlás a KKK-k újrafogalmazásával kapcsolatos feladatok megoldására a KKK-k kidolgozását koordináló MRK szakbizottságok és a KKK-kat kidolgozó szakfelelősi munkacsoportok tagjai számára. Hely nélk.: Kézirat. [online] http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/Ajánlás-a-KKK-újraírásához.docx [2016. november 22.]
N. Kollár, K. (2008). Pedagógusok pályaképe, a tanárképzéssel való elégedettségük és nehézségeik. Pedagógusképzés, 6. évf. 4. sz. pp. 7–34. doi: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2008.4.01
N. Kollár, K. (2011). Tanárjelöltek pályaképe, képzéssel való elégedettségük és nehézségeik. Pedagógusképzés, 9. évf. 1–2. sz. pp. 5–29. doi: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2011.1-2.01
Nagy, M. (2008). Tanári kompetenciák – Nemzetközi összehasonlítás. Pedagógusképzés, 6. évf. 3. sz. pp. 21–41.
Nyitrai, Á. & Kontra, (2015). A bölcsőde és a család kapcsolata, egymásra hatása a nevelésben és a játékban. In: Nyitrai Á. (szerk.) Kisgyermekek nevelése a családban és a bölcsődében. (pp. 91–116.) Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar. [online] http://palyazatok.ke.hu/tartalom/csatolt/tamop/412B213/kiadvanyok/ kisgyermekek_nevelese_a_csaladban_es_a_bolcsodeben.pdf [2016. december 27.]
Paksi, B., Veroszta, Zs.; Schmidt, A., Magi, A.; Vörös, A., Endrődi-Kovács, V. & Felvinczi, K. (2015). Pedagógus – pálya – motiváció. Egy kutatás eredményei. Budapest: Oktatási Hivatal.
Taskó, T. A., Héjja-Nagy, K. & Mester, D. (2016). Az önszabályozott tanulóvá válás segítése a pedagógusok szemszögéből. In: Zsolnai. A. & Kasik, L. (szerk.) XVI. Országos Neveléstudományi Konferencia program és absztraktkötet. (p. 95.) Szeged: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE Neveléstudományi Intézet.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Gyöngy Kinga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.