New Directions in the Didactics of Mathematics
Kutatási tapasztalatok
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.2Abstract
Problems which block the renewal of didactics will be identified based on our research, which was supported by the Hungarian Academy of Science in 2015. Our research question was whether and in which way ICT supports the teaching and learning of mathematics in school, and we aimed at finding “best practices” for using ICT, too. Up to now, we have preformed classroom research in several grades of primary school (with 13 and 15-year old pupils). We looked for the opportunities of psychological and pedagogical renewal, and a first standard monitoring criteria has been developed and used. Based on our research we can firmly state that it is urgent to develop extensively the ICT competences of teachers, otherwise there is little hope of developing new didactics in Hungary.
References
Argelagos, E. & Pifarré, M. (2012). Improving Information Problemsolving skills in Secondary Education through embedded instruction. Computers in Human Behavior, 28, pp. 515–526. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.10.024
Balázsi Ildikó – Balkányi Péter – Bánfi Ilona – Szalay Balázs – Szepesi Ildikó (2012a): A PIRLS és TIMSS tartalmi és technikai jellemzői. Oktatási Hivatal, Budapest. Internet: http://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/timss [2014.11.20.]
Balázsi Ildikó –Balkányi Péter – Bánfi Ilona – Szalay Balázs – Szepesi Ildikó (2012b): PIRLS és TIMSS összefoglaló jelentés a 4. évfolyamos tanulók eredményeiről. Oktatási Hivatal, Budapest Internet: http://www.oktatas.hu/kozneveles/meresek/timss [2014.11.20.]
Borba, M. C. (2009). Potential scenarios for Internet use in the mathematics classroom. ZDM, 41. évf. 4. szám, pp. 453–465.
Bussi, M., & Bazzini, L. (2003). Research, Practice and Theory in Didactics of Mathematics: Towards Dialogue between Different Fields. Educational Studies in Mathematics, 54. évf. 2. szám, pp. 203–223.
Brown, T. H. (2005). Towards a model for m-Learning in Africa. International Journal on ELearning, 4. évf. 3. szám, pp. 299–316.
Churches, A. (2009). Bloom's Digital Taxonomy. Internet: http://edorigami.wikispaces.com. [2016. 04. 17.]
Cunska, Aija, Inga Savicka (2012). Use of ICT teaching-learning methods make school math blossom. Procedia-Social and Behavioral Sciences 69 pp. 1481–1488. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.089
Csapó Benő (2011): A nemzetközi felmérések eredményei – következtetések. Internet: http://www.tarki-tudok.hu/files/mta_konferencia_csapobeno.pdf [2016. 04. 17.]
Csapó Benő – Fejes József Balázs – Kinyó László – Tóth Edit (2014). Az iskolai teljesítmények alakulása Magyarországon nemzetközi összehasonlításban. In: Kolosi Tamás és Tóth István György (szerk.): Társadalmi Riport 2014. Budapest: TÁRKI. pp. 110–136. online: http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/b327.pdf [2016. 04. 18.]
Csapó Benő, Molnár Gyöngyvér, Nagy József (2014). Computer-based assessment of school readiness and early reasoning. Journal of Educational Psychology Vol. 106(3), pp. 639–650. doi: https://doi.org/10.1037/a0035756
Csépe Valéria (2013). Kognitív fejlődés, agyi komplexitás, matematika. Idegtudományi tanulságok a természettudományok oktatásához. Természet világa, 144. (II. különszám) pp. 117–121.
Csüllög Krisztina – D. Molnár Éva – Lannert Judit (2014): A tanulók matematikai teljesítményét befolyásoló motívumok és stratégiák vizsgálata a 2003-as és 2012-es PISA-mérésekben. In: Hatások és különbségek. Oktatási Hivatal, Budapest http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/tamop318/ Hatasokeskulonbsegek_Masodelemzes.pdf [2014.11.20.]
Di Blasio Barbara, Gimesi László, Jenák Ildikó (2015): Kihívások a matematika és az informatika tanításában. MAGISZTER, XIII. évf. 4. szám, pp. 9–29.
Fináczy Ernő (1908): Újabb törekvések a didaktika terén. Magyar Paedagogia. http://adtplus.arcanum.hu/hu/view/MTA_MagyarPedagogia_1908/?pg=0&layout=s [2016.04.17.]
Freitas, E., & Sinclair, N. (2013). New materialist ontologies in mathematics education: the body in/of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 83(3), pp. 453–470. doi: https://doi.org/10.1007/s10649-012-9465-z
Fodor, J. (2000): The mind doesn't work that way: The scope and limits of computational psychology. Cambridge: MIT Press. doi: https://doi.org/10.7551/mitpress/4627.001.0001
Goldziher Károly (1908): Reformtörekvések a mathematikai oktatás terén. Magyar Paedagogia. http://adtplus.arcanum.hu/hu/view/MTA_MagyarPedagogia_1908/?pg=0&layout=s [2016. 04. 17.]
Hirtz, S., Harper, D. G., Mackenzie, S. (2008). Education for a Digital World: Advice, Guidelines, and Effective Practice from Around the Globe. Vancouver: Commonwealth of Learning.
Jenák, I. (2016). „A misztikus számítógép” – Tanárok IKT-val kapcsolatos attitűdjének vizsgálata egy esettanulmány alapján. In K. Károly, & Z. Hommonay (szerk.): Diszciplínák tanítása - a tanítás diszciplínái 3: Kutatások és jó gyakorlatok a tanárképzés tudós műhelyeiből. pp. 37–47. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Online: http://www.eltereader.hu/media/2016/11/Diszciplinak_3_READER.pdf [2016. november 7.]
Klein, M. (2012). How inconvenient assumptions affect preservice teachers’ uptake of new interactional patterns in mathematics: analysis and aspiration through a bifocal lens. Educational Studies in Mathematics, 80(1-2), pp. 25–40. doi: https://doi.org/10.1007/s10649-012-9390-1
Leuders, T., Barzel, B., & Hußmann, S. (2005). Outcome standards and core curricula: a new orientation for mathematics teachers in Germany. ZDM, 37(4), pp. 275–286.
Law, N. Y. (2000). Conceptual Framework For Use Of ICT in Education: Roles and Interactions Of The Laerners, Teacher and The Technology. Faculty Of Education, University Of Hong Kong.
Li, Q. – Ma, X. (2010): A meta-analysis of the effects of computer technology on school students’ mathematics learning. Educational Psychology Review, 22(3), pp. 215–243.
Prensky, M. (2001): Digital Natives Digital Immigrants. MCB University Press, 9. évf. 5. szám, 1–6. http://goliat.eik.bme.hu/~emese/gtk-mo/didaktika/digital_kids.pdf [2014. 11. 20.] doi: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Ponte, J., Matos, J. F., Guimaraes Leal, C., & Canavarro, A. P. (1994). Teacher’s and students’ view and attitudes towards a new mathematical curriculum: A case study. Educational Studies in Mathematics, pp. 347–365.
Radnóti Katalin (szerk.) (2014): A természettudomány tanítása. Szeged: Mozaik Kiadó.
Schoenfeld, A. H. (2010). Bharath Sriraman and Lyn English: Theories of mathematics education: seeking new frontiers. (Springer series: advances in mathematics education). ZDM, 42(5), pp. 503–506.
Schoenfeld, A. (2015). Looking at Classrooms: The Teaching for Robust Understanding (TRU) Framework. online: http://ikntm.up.krakow.pl/II/pliki/Book-of-Abstracts-Mathematical-Transgressions-2015.pdf Internet: [2016. 11. 28.]
Seeger, F. (1994). Cooperation between theory and practice in mathematics education. (C. Gaulin, B. R. Hodgson, D. H. Wheele, & J. C. Egsgard, Eds.): Proceedings of the 7th Intenational Congress on Mathematical Education, pp. 282–285. (1)
Strauss, S. (2002): A tanítás mint természetes kogníció. Magyar Pedagógia, 102. évf. 4. sz. pp. 417–431. Internet: http://www.magyarpedagogia.hu/document/sidney_straussteaching_as_a_ natural_cognition.pdf [2016. 04. 18.]
Tomasello, M. és Call, J. (1997): Primate cognition. Oxford: Oxford University Press. doi: https://doi.org/10.1093/oso/9780195106237.001.0001
Toure, K. (2009). Appropriating technologies and making them work for you in teaching and learning: depth is essential. In T. Karsenti (Ed.): Pedagogical Use of ICT: Teaching and Reflecting Strategies (pp. 94–110). Ottawa: IDRC.
Vásárhelyi Éva (2011): Mi jogosítja fel a didaktikust arra, hogy tudományos tevékenységnek tekintse azt, amit csinál, és mivel érheti el, hogy mások is annak tekintsék? online: http://matserv.pmmf.hu/cseri/vitaindito.pdf [2014.11.20.]
Wang, Q., Woo, H. L. (2007). Systematic Planning for ICT Integration in Topic Learning. Educational Technology & Society, 10. évf. 1. szám, pp. 148–156.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Di Blasio Barbara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.