Conductive Education in Service of Pedagogical Rehabilitation of Persons With Motor Disabilities

Authors

  • Zsófia Horváthné Kállay Pető András Főiskola Konduktív Pedagógiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.10

Abstract

In the case of children following a typical course of development the opportunities of pedagogy are widely known; what are, however, the opportunities in respect of the education and instruction of children with motor disabilities? Disability originating from damage to the central nervous system is one of the most frequently occurring conditions that need comprehensive rehabilitation. According to the current point of view in medicine, it cannot be cured but the residual symptoms may be reduced by development and education. Rehabilitation continues throughout the patient’s life and is provided by an established system of social and pedagogical institutions, inclusion, however, meets with difficulties even today. The present study treats conductive education as one of the possible implementations of pedagogical rehabilitation, highlighting the educational factors and effects that may ensure the preparation and at the same time the efficiency of inclusion.

Author Biography

  • Zsófia Horváthné Kállay, Pető András Főiskola Konduktív Pedagógiai Intézet

    horvathne.kallay.zsofia@peto.hu

References

Bábosik, I. (2004). Neveléselmélet. Nevelés az Európai Unióban. Budapest: Osiris Kiadó.

Balogh, E. – Kozma, I. (2000). Cerebralis Paresis. In: Kálmánchey, R. (2000, Ed.), Gyermekneurológia, (pp.139–154). Budapest: Medicina Kiadó.

Benczúr, M. (2000). A mozgáskorlátozott gyermekek szomatopedagógiai nevelése az óvodában és az iskolában. In: Illyés, S. (Ed.), Gyógypedagógiai alapismeretek, (pp. 535–560). Budapest: ELTE–BGGYFK.

Hári, M. – Horváth, D. – Kozma, Gy. – Kőkuti, M. (1991). A konduktív pedagógiai rendszer hatékony működésének alapelvei és gyakorlata. Budapest: Nemzetközi Pető Intézet.

Hári, M. (1997). A konduktív pedagógia története. Budapest: MPANNI.

Hári, M. (2000): Konduktív nevelés az óvodában és az iskolában. In: Illyés, S. (Ed.), Gyógypedagógiai alapismeretek, (pp. 561–571). Budapest: ELTE–BGGYFK.

Huszár, I. – Kullmann, L. – Tringer L. (Ed.) (2006). A rehabilitáció gyakorlata. Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.

Illyés, S. (Ed.) (2000). Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest: ELTE-BGGYFK.

Katona, F. – Siegler, J. (Ed.) (1998). Orvosi rehabilitáció. Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.

Katona, F. – Siegler, J. (Ed.) (2004). A rehabilitáció gyakorlata. Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.

Könczei, Gy. – Kullmann, L.(Ed.) (2009). A (komplex) rehabilitáció alapjai. In: Könczei Gy. (Ed.), Bevezetés a komplex rehabilitációba. Szöveggyűjtemény, (pp. 3–119). Budapest: ELTE– BGGYK.

Kullmann, L. (2006). Az orvosi rehabilitáció sajátosságai. In: Huszár, I. – Kullmann, L. – Tringer L. (Ed.), A rehabilitáció gyakorlata. (pp. 13–21). Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.

Márkus, E. (2010). Pedagógiai rehabilitáció. In: Vekerdy–Nagy, Zs. (Ed.), Rehabilitációs orvoslás, (pp. 348–358.) Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.

Mihály, O. (1998). Bevezetés a nevelésfilozófiába. Budapest: Okker Kiadó.

Oláh, János (2007). A nevelés és a nevelési folyamat. In: Dombi, A. – Oláh, J. – Varga, I. (Ed.), A neveléselmélet alapkérdései. I. kötet. (pp. 6–13).Gyula: APC-Stúdió.

Papavasiliou, A. – Panteliodis, C.P. (2011). Clinical characteristics. In: Panteliadis, C.P. (Ed.), Cerebral palsy. A multidisciplinary approach. (pp. 89–105). Munich – Orlando: Dustri– Verlag.

Pető, A. (1953). Szovjet mozgásterápiai módszerek. In: A magyar gyógypedagógia a nervizmus szemléletében, (pp. 47–51). Budapest: Tankönyvkiadó.

Pető, A. (1955). A konduktív mozgásterápia mint gyógypedagógia. In: Gyógypedagógia. 1. évf. 1. sz. pp. 15–21.

Réthy, E. (2002). A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása Európában: Az integráció és az inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései. Magyar Pedagógia, 102. évf. 3. sz. pp. 281–300.

Rosenbaum, P. – Paneth, N. – Leviton, A. et al (2007). The Definition and Classification of Cerebral Palsy. Developmental Medicine & Child Neurology. February, Volume 49, Issue Suppl.109, pp. 2–43. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2007.00001.x

Schaffhauser, F. (2000). A nevelés alanyi feltételei. Budapest: Telosz Kiadó.

Vekerdy–Nagy, Zs.(Ed.) (2010). Rehabilitációs orvoslás. Budapest: Medicina Könyvkiadó Zrt.

Zrinszky, L. (2002). Neveléselmélet. Pedagógus könyvek. Budapest: Műszaki Kiadó.

Published

2017-12-16

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Conductive Education in Service of Pedagogical Rehabilitation of Persons With Motor Disabilities. (2017). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 15(4), 105-114. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.10