Learning habits of students of a primary school

Tanulás tanítása alsó tagozaton szülők bevonásával

Authors

  • Kinga Melinda Ledniczki Pallasz Athéné Egyetem, Pedagógusképző Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.17

Abstract

Life long learning is a general paradigm in the 21st century. One of the European Union’s goal is to teach effective individual learning. So giving students the opportunity to learn new learning methods and strategies is really important.
I examined the learning habits of students of a primary school in a town (N=137). My first hypothesis is that there is a difference in the use of learning methods between the lower and the upper levels of primary school. However, I found significant differences in five methods, the upper level students evaluated the frequency of the use of these methods with a lower value on average. Based on this result I have concluded that the upper level students use the methods mentioned with little conscience (Ledniczki, 2016). I have also found that students who study for themselves have better grades (Table 2). This has proved my assumption – that there is a connection between effective learning and academic achievement – to be right.

Author Biography

  • Kinga Melinda Ledniczki, Pallasz Athéné Egyetem, Pedagógusképző Kar

    kingalinda21@gmail.com

References

A 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról [online] http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/nat_070926.pdf [2016. április 12.]

B. Németh, M. – Habók, A. (2006). A 13 és 17 éves magyar tanulók viszonya a tanuláshoz. Magyar Pedagógia, 106. évf. 2. sz. pp. 83–105.

Balogh, L. (1992). Tanulási stratégiák, technikák és fejlesztésük, Debrecen: Kossuth Lajos Tudományegyetem Pedagógiai-Pszichológiai Tanszéke és a Medgyessy Önképviseleti csoport.

D. Molnár, É. (2013). Az önszabályozott tanulás szerepe daganatos betegségből gyógyult gyerekek iskolai reintegrációjában. In: Molnár, Gy. és Korom, E. (szerk.): Az iskolai sikerességet befolyásoló kognitív és affektív tényezők értékelése, Budapest: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt., pp. 47‒64.

Falus, I. – Ollé, J. (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Gaskó. K. (2006). A tanulás pszichológiai értelmezése. In: Nahalka, I. (szerk.): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése: A hatékony tanulás. Budapest: Bölcsész Konzorcium. pp.20–41.

Hercz, M. (2003). A nevelési vizsgálat szerepe az iskolaértékelésben, Magyar Pedagógia 103. évf. 1. szám pp. 57–80.

Józsa Krisztián – Fejes Balázs (2012). A tanulás affektív tényezői. In: Csapó Benő (szerk.): Mérlegen a magyar iskola. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. pp. 367–406.

Józsa Krisztián – Szenczi Beáta – Hricsovinyi Julianna (2011). A tanulási motiváció számítógép-alapú mérései lehetőségei. In: Csapó Benő, Zsolnai Anikó (szerk.): Kognitív és affektív fejlődési folyamatok diagnosztikus értékelésének lehetőségei az iskola kezdő szakaszában. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. pp. 147–171.

Józsa Krisztián (2002). Tanulási motiváció és humán műveltség, In: Csapó Benő (szerk.): Az iskolai műveltség. Budapest: Osiris Kiadó pp. 239–268.

Józsa, K. – D. Molnár, É. (2013). The relationship between mastery motivation, self-regulated learning and school success: A Hungarian and wider European perspective. In: Barrett, K. C., Fox, N. A., Morgan, G. A., Fidler, D. J. és Daunhauer, L. A. (Ed.): Handbook of self-regulatory processes in development: New directions and internat ional perspectives. New York and London: Taylor & Francis,. pp. 265–304. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203080719

Józsa, K. (2001). Az elsajátítási motiváció és a kognitív kompetencia fejlesztése. In: Csapó Benő, Vidákovich Tibor (szerk.): Neveléstudomány az ezredfordulón. Tanulmányok Nagy József tiszteletére. pp.162–174 . Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Józsa, K. (2009). A longitudinal analysis of learning motivation between the ages of 10 and 14. Paper presented at the 12th Biennal Conference for Research on Learning and Instruction, Amsterdam, Augus 25–29.

Kerékgyártó, É.– Kórosi, K. (2000). Feladatgyűjtemény a tanulási képesség fejlesztéséhez. OKI PTK, Budapest [online] https://docs.google.com/file/d/0B7YHLH7EFY28aTZEY3JnTHk1eVU/edit [2016. április 21.]

Kozéki, B. (1990). Az iskolai eredményesség képzelt és valós okairól, Köznevelés, 46. évf. 2. sz. pp. 6–7.

Kozéki Béla (1985). Személyiségfejlesztés az iskolában. Békéscsaba: Békés Megyei Pedagógiai Intézet

Kuhn, Thomas S. (1984). A tudományos forradalmak szerkezete. Társadalomtudományi Könyvtár. Budapest: Gondolat Könyvkiadó

Lappints, Á. (2002). Tanuláspedagógia – A tanulás tanításának alapjai, Pécs: Comenius Bt.

Ledniczki, K. (2016). Tanulás tanítása alsó tagozaton szülők bevonásával. Bemutatva: XXXIII. OTDK 2017.03.24. , Győr

Mihály, I. (2005). Összefoglaló az Oktatás és képzés 2010 munkaprogram végrehajtásának tapasztalatairól készült közös európai jelentésről, Új Pedagógiai Szemle, 55. évf. 2.sz. pp. 85–93.

N. Kollár, K. – Szabó, É. (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó.

Nahalka, I. (1997). Konstruktív pedagógia- egy új paradigma a láthatáron (I.) Iskolakultúra 2.sz. pp. 21–34. o.

NAT (2008, sz.n.). Az oktatási és kulturális miniszter 2/2008. (II.8.) OKM rendelete a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről, valamint egyes oktatási jogszabályok módosításáról szóló 14/2004.(V.20.) OM rendelet módosításáról [online] http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/oktatasi-kulturalis [2016. április 10.]

NAT (2012, sz.n.): A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Magyar Közlöny, 2012. június 4. 66. szám [online] http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/mk_nat_20121.pdf [2016. április 12.]

Oktatás és képzés 2010 – összefoglaló az Oktatás és Képzés 2010 munkaprogram végrehajtásának tapasztalatairól készült közös európai jelentésről [online] http://ofi.hu/tudastar/oktatas-kepzes-2010 [2017. május 13.]

Oroszlány, P. (1998). A tanulás tanítása - Tanári kézikönyv, Budapest: AKG Kiadó. Oroszlány, P. (2008). Tanulásmódszertan – Tanári segédkönyv, Könyv a tanulásról. Budapest: Metódus-Tan Betéti Társaság.

Printich, P. R. – Garcia, T. de Groot (1990). Motivational an selfregulated learning componets of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, Vol.82. No.1. pp. 33–40. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33

Réthy, E. (2001). A tanulási motiváció elemzése. In: Csapó Benő–Vidákovich Tibor (szerk.): Neveléstudomány az ezredfordulón, Tanulmányok nagy József tiszteletére. pp. 153–161. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Réthy, E. (2002): A kognitív és motivációs önszabályozást kialakító oktatás. Iskolakultúra, 2. sz. pp. 3–12.

Tóth, L. (2000). Pszichológia a tanításban. Debrecen: Pedellus Tankönyvkiadó

Wang, J., Józsa, K., Morgan A., G. (2012). Developmental changes in mastery motivation in American, Chinese and Hungarian Children. Program and Proceedings of the Developmental Psychology Research Group, 17th Biennial Research Retreat, pp. 20–21.

Published

2017-06-26

Issue

Section

Szemle - Válogatás a XXXIII.OTDK módszertani előadásaiból

How to Cite

Learning habits of students of a primary school: Tanulás tanítása alsó tagozaton szülők bevonásával. (2017). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 15(1-2), 295-312. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.17