Foreign language education of people with hearing loss in Hungary – Sign language in Hungarian foreign language education

Authors

  • Anna Téglás Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.13

Abstract

I have done descriptive research on sign language generally in education, and specifically in foreign language teaching. Finally, I have had the conclusion that the use of sign language in general, as well as in foreign language education, increases motivation and efficiency of hearing impaired people to learn foreign languages. In Hungary, while the right of bilingual education for hearing impaired students is well described by law (Act CXXV of 2009), in practice this is not working in the schools in Hungary. However, we see good practice of bilingual teaching methods of foreign languages in other countries of Europe.

Author Biography

  • Anna Téglás, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

    teglasanna@gmail.com

References

A 2009. évi CXXV. törvény- A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról. [online] https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a0900125.tv [2017.11.28.]

A 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet- a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. [online] https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200032.EMM&txtreferer=A1100190.TV [2017.12.01.]

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének állásfoglalása a siketek kétnyelvű, bilingvális oktatásáról (2015). [online] https://sinosz.hu/wp/wp-content/uploads/2015/05/bilingvalis-policy-vegleges-jovahagyasra-ellenorzott.pdf [2017.12.12.]

Csizér, K. – Piniel, K. – Kontráné Hegybíró, E. (2015a). Hallássérült diákok idegen nyelvvel kapcsolatos egyéni változóóinak vizsgálata. Magyar Pedagógia, 115.évf 1.sz. pp. 3–18. [online] http://www.magyarpedagogia.hu/document/Csizer_MPed201513.pdf [2017.12.10.]

Csizér, K. – Kontráné Hegybíró, E. – Piniel, K. (2015b). Hallássérült fiatalok idegennyelv-tanulása Magyarországon. Budapest: Tinta Könyvkiadó. DOI: https://doi.org/10.17670/MPed.2015.1.3

Csizér, K. – Kontráné Hegybíró, E. – Sáfár, A. (2008). Siket és nagyothalló felnőttek idegennyelv-tanulási motivációja. Magyar Pedagógia, 108.évf. 4.szám pp. 341–357. [online] http://www.magyarpedagogia.hu/document/Csizer-Hegybiro-Safar_MP1084.pdf [2017.12.08.]

Eurydice Report, Key Data on Teaching Languages at School in Europe – 2017 edition. [online] forrás [2017.11.08.]

Mongyi, P. – Szabó M., H. (2005). A jelnyelv nyelvészeti megközelítései. Budapest: Fogyatékosok Esélyei Közalapítvány.

Pritchard, P. (2016). Experiences in Teaching English to Deaf and Severely Hard-of-Hearing Pupils in Norway. In Domagała-Zyśk, E. and H. Kontra E. (Ed.), English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons: Challenges and Strategies, (pp. 41–53). Cambridge Scholars Publishing. [online] http://www.cambridgescholars.com/download/sample/63472 [2017.11.23.]

Vasák, I. (2005). A világ SIKET szemmel. Budapest: Fogyatékosok Esélye Közalapítvány.

Published

2018-06-23

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Foreign language education of people with hearing loss in Hungary – Sign language in Hungarian foreign language education. (2018). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 16(2), 175-182. https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.13