Development possibilities of social competences with the help of the experiential learning method among disadvantaged children
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.5Abstract
In our research, we dealt with the opportunities of the experiential learning in the development of social competences with the involvement of pupils from a school of Pécs Street that mainly teaches Romany and disadvantaged children. At the beginning of the research, we surveyed the current status of social competences in selected classes with personal questionnaires and interviews with the class teacher. Based on this, we created the themes of our occupations, which we conducted in the two semesters. Social competence development practices focused on the following areas: trust, self-confidence; cooperation, conflict management; sensitization; creativity development. At the end of the research, the competence assessment was performed again. The most significant change has been found in the area of mixed, trust and cooperation-based practice.
References
Dr. Csimáné Dr. Pozsegovics, B. ‒ Sáriné Dr. Csajka, E. (2017). Élménypedagógia a minőségi időskorért. In: Kissné Zsámboki, R. ‒ Horváth, Cs. (szerk.), Diverzitás a hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatásokban és a pedagógiai gyakorlatban: X. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia Absztraktkötet. (p. 38.), Sopron: Soproni Egyetem Kiadó. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.7
Földes, P. (2009). Élmény és tanulás. Az élménypedagógia pedagógiai megközelítése. „Osztályfőnöknek lenni a mai iskolában” Élménypedagógia: módszerek a személyes és szociális készségek fejlesztésére. Az OFOE programja a XV. Nógrádi Pedagógustalálkozón. [online] http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=734 [2015.11.16.]
Kispéter, A. ‒ Sövényházi, E. (2009). Élménypedagógia – Csapatépítő játékok. Szeged: Bába Kiadó.
Kolb, D.A. – Fry, R.E. (1975). Towards an applied theory of experiential learning. In: Cooper, C. (Ed.), Theories of group processes, (pp. 33–57). N.Y.: John Wiley and Sons.
Liddle, D. M. (2008). Tanítani a taníthatatlant – élménypedagógiai kézikönyv. Budapest: Pressley Ridge Magyarország Alapítvány.
Mészáros, V. – Bárnai, Á. (2010). Az élménypedagógia egy lehetséges meghonosítási módja gyermekotthoni közegben. Új Pedagógiai szemle, 60. évf. 1-2. sz. pp. 55–72.
Németh Gáborné Doktor, A. (2008). A szociális kompetencia fejlesztésének lehetőségei az iskolában. Új pedagógiai szemle, 58. évf. 1. sz. pp. 23–34.
Sáriné Csajka, E. – Csimáné Pozsegovics, B. (2015). Az élménypedagógia és a Komplex Instrukciós Program integrációjának lehetséges szinergiái. In: Domokos, Á. – Gombos, P. A megújulás útjai I. A KIP módszer háttere és elterjesztése a Dél-Dunántúli Régióban. (pp. 74‒88.) Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
Tari, A. (2010). Y generáció: klinikai pszichológiai jelenségek és társadalomlélektani összefüggések az információs korban, Budapest: Jaffa Kiadó.
Tari, A. (2015). A Z generációval való együttműködés kihívásai az oktatásban és a munkaerőpiacon. Szent István Egyetem GTK Társadalomtudományi és Tanárképző Intézete által szervezett konferencia előadása. Gödöllő, 2015. március 13. [online] http://moderniskola.hu/cikk/hogyan-banjunk-z-generacio-tagjaival [2015.11.03.]
Tuckman, B. W. (1965). Development Sequence in Small Groups, Psychology Bulletin, Vol. 63. No. 6. pp. 384–399. DOI: https://doi.org/10.1037/h0022100
„Segédlet – Bemeneti mérés, egyéni fejlesztés” [online] https://www.educatio.hu/pub_bin/download/tamop335.../segedlet_jav.doc [2017.09.05.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Csajka Edina, Csimáné Pozsegovics Beáta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.