Learning success in out-of-school sports activities (based on OKM data for 2016)

Authors

  • Marianna Moravecz Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program, Nyíregyházi Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.6

Abstract

The purpose of our study is to highlight the connection between the participation of students in out-of-school sports activities and their success in school on the basis of the analysis of the 10th-year student questionnaires of the 2016 OKM database. As for out-of-school extra and private lessons, sports activities seem to be the most popular with students. Concerning gender and school grade average, boys and students with a better school grade average take part in sports activities unlike girls and students with a lower school grade average.

Author Biography

  • Marianna Moravecz, Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program, Nyíregyházi Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Intézet

    moraveczmarianna@gmail.com

References

Ács, P. - Borsos, A. - Rétsági, E. (2011). Gyorsjelentés a magyar társadalom életminőségét befolyásoló fizikai aktivitással kapcsolatos attitűdjeiről. Budapest, Magyar Sporttudományi Füzetek

Bodnár, I. - Perényi, Sz. (2016). Értékháló az iskolai testnevelés körül In: Kovács, K. (szerk.) Értékteremtő testnevelés : Tanulmányok a testnevelés és a sportolás szerepéről a Kárpát-medencei fiatalok életében Debreceni egyetemi Kiadó pp. 101-111.

Castelli, D. M. - Hillman, C. H. - Buck, S. M. - Erwin, H. E. (2007). Physical Fitness and Academic Achievement in Third and Fifth-Grade Students. Journal of Sport & Exercise Psychology 29. pp. 239-252. DOI: https://doi.org/10.1123/jsep.29.2.239

Coleman, J. S. (1961). The Adolescent Society. The Free Press, New York

Csányi, T. - Révész, L. (2015). A testnevelés tanításának didaktikai alapjai - Középpontban a tanulás. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest

Fintor, G. (2019). Implementáció és tanulói attitűdök. A mindennapos testnevelés funkciója egy hátrányos helyzetű régió iskoláiban. Szeged, Belvedere Meridionale Kiadó

Fisher, M. - Juszczak, L. - Friedman, S. B. (1996). Sports participation in an urban high school: academic and psychologic correlates. Journal of Adolescence Health 5. pp. 329-340. DOI: https://doi.org/10.1016/1054-139X(95)00067-3

Halmai, R. - Németh, Á. (2011). Fizikai aktivitás és szabadidős tevékenységek. In Németh, Á. és Költő, A. (szerk.), Serdülőkorú fiatalok egészsége és életmódja 2010. Az Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása című, az Egészségügyi Világszervezettel együttműködésben zajló nemzetközi kutatás 2010. évi felméréséről készült nemzeti jelentés (pp. 26-31). Budapest: Országos Gyermek egészségügyi Intézet

Hamar, P. - Karsai, I. (2008). Az iskolai testnevelés affektív jellemzői 11-18 éves fiúk és lányok körében. Magyar Pedagógia 108 (2) pp. 135-147.

Hamar, P.- Versics, A. - Adorjánné Olajos, A. - Karsai, I. (2012). 11-18 éves magyar és erdélyi tanulók iskolai testnevelés kötődés vizsgálatának összehasonlító elemzése című tanulmányról. Magyar Sporttudományi Szemle 13. pp.10-15.

Hartmann, D. (2008). High School Sports Participation and Educational Attainment: Recognizing, Assessing and Utilizing the Relationship. Report to the LA84 Foundation. [online] forrás [Letöltve: 2019. 05. 20.]

Keresztes, N. - Pikó, B. (2006). A dél-alföldi régió ifjúságának fizikai aktivitását meghatározó szociodemográfiai változók. Magyar Sporttudományi Szemle. 1: pp.7-12

Kovács, K. (2015). A sportolás, mint támogató faktor a felsőoktatásban. Debrecen: CHERD Oktatáskutatók könyvtára

Kovács, K. (2016). Közép-kelet-európai hallgatók sportolásának szocio-kulturális jellemzői In: Kovács, K. (szerk.), Értékteremtő testnevelés : Tanulmányok a testnevelés és a sportolás szerepéről a Kárpát-medencei fiatalok életében. Debreceni Egyetemi Kiadó pp. 175-187. DOI: https://doi.org/10.5484/ertekteremto_testneveles

Kovács, K. E. (2018). The relationship between health-awareness and academic achievement on a national representative sample. HERJ 1-4.

Maloney, M. T. - McCormick, R. E. (1993). An Examination of the Role That Intercollegiate Athletic Participation Plays in Academic Achievement: Athletes Featsinthe Classroom. The Journal of Human Resources 3. pp. 555-570. DOI: https://doi.org/10.2307/146160

Mikulán, R. (2013). Az iskolai testnevelés szerepe és jelentősége az egészségfejlesztésben. Új Pedagógiai Szemle, 7-8: pp. 48-70

Miller, K. E. - Melnick, M. J. - Barnes, G. M. - Farrell, M. P. - Sabo, D. (2007). Untangling the Links among Athletic Involvement, Gender, Race and Adolescent Academic Outcomes. Social Sport Journal 2. pp. 178-193. DOI: https://doi.org/10.1123/ssj.22.2.178

OSEI (Országos Sportegészségügyi Intézet) (2012). Forgalmi adatok - Országos Sportorvosi Hálózat. 2012. évi beszámoló jelentés. In: Schiszler, G. (szerk.): Összefoglaló jelentés a 2010/2011. tanévben végzett iskola-egészségügyi munkáról [online] http://www.ogyei.hu/upload/files/2010_2011_évi_iskolaegészségügyi_jelentés.pdf

Perényi, Sz. (2011). Sportolási szokások. Sportolási esélyek és változástrendek. In: Bauer, B. és Szabó, A. (szerk.): Arctalan (?) Nemzedék. Szeged, Belvedere Meridionale Kiadó pp. 159-184

Perényi, Sz. (2014). A magyar fiatalok sportolási szokásai. In Perényi Szilvia (szerk.): A mozgás szabadsága! A szabadidősport társadalmi, gazdasági és egészségügyi megközelítései. Elméletek és kutatási eredmények a gyakorlat szolgálatában. Debrecen, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar. pp. 48-64

Pusztai, G. (2016). Az intézményi hatás és forrásai. In: Pusztai, G. - Bocsi, V. és Ceglédi, T. (szerk.): A felsőoktatás hozzáadott értéke. Közelítések az intézményi hozzájárulás empirikus megragadásához Nagyvárad-Budapest: Partium Könyvkiadó. pp. 112-136

Ságvári, B. (2012). A net-generáció törésvonalai - Kultúrafogyasztás és életstílus-csoportok a magyar 20-29 év közötti fiatalok körében. In: Tóth-Mózer, Sz. - Lévai, D. - Szekszárdi, J. (szerk.): Digitális Nemzedék Konferencia. Tanulmánykötet pp. 25-33.

Shephard, J. R.- Trudeau, F. (2013). Quality Daily Physical Education for the Primary School Student: A Personal Account of the Trois-Riviéres Regional Project, Quest, 65. 1. pp. 98-115. DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.2012.749800

Trudeau, F.- Shephard, J. R. (2008). Physical education, school physical activity, school sports and academic performance. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5 (1), 10. DOI: https://doi.org/10.1186/1479-5868-5-10

World Health Organization (2010). Global Recommendations on Physical Activity for Health (p. 57). Geneva: World Health Organization

Published

2019-12-21

How to Cite

Learning success in out-of-school sports activities (based on OKM data for 2016). (2019). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 17(3-4), 77-86. https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.6