Young children’s parents’ interest in and around Győr in neuropedagogy
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.25Abstract
Neuropedagogy may be one, if perhaps not the most important stage in the current history of pedagogy, as this children-centred science seeks to shape pedagogical practice based on the latest brain research findings, helping both educators and students. In my online empirical research with 315 participants, I aimed to reveal the prior knowledge and attitudes of parents with small children towards this unfolding paradigm. Most of them positively expressed their interest, showing a need for further and more extensive knowledge. A significant part of the research participants would enrol their child in an institution or class with the aforementioned orientation. Based on my findings openness is clearly visible, therefore, it would be worthwhile to translate scientific knowledge into the “parents’ language” so that neuropedagogy could beaccessed, easily interpreted and integrated into the everyday lives of those involved in education.
References
Detre, Zs. (2015). Kreativitás és neuropedagógia. Képzés és Gyakorlat. 13. évf. 3−4. sz. pp. 73–85. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.5
Farnady-Landerl, V. (2015). Kisgyermekkor, tanulás, társak. A kisgyermekkori személyes- és szociális kompetenciák neuropedagógiai kontextusai. Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem.
Fodor, V. (2016). Egy új paradigma: A néptánc fejlesztő hatásai a hagyományok alapján. Szakdolgozat. Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem.
Gallo, C. (2016). Storytelling. A történetmesélés ereje. Budapest: HVG Kiadó.
Kissné Zsámboki, R. – Farnady-Landerl, V. (2018). Neuropedagógiai innovációs lehetőségek a neveléstudományi kutatásokban az EMOTIV EPOC+ mobil EEG készülék alkalmazásával. Képzés és Gyakorlat. 16. évf. 3 sz. pp. 21−36. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.3
Kulcsár, Gy. (2009). Neuropedagógia - Egy új tudomány határán. [online] http://www.kiutkereso.hu/2014/02/kulcsar-gyorgy-neuropedagogia-egy-uj.html [2020.04.16.]
Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben. Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Pálvölgyi, F. (2014). Az erkölcsi nevelés új perspektívái. Az értékközpontú pedagógia szerepe és faladatai korunk plurális társadalmában, (pp. 147−179). Budapest: L’Harmattan Kiadó. Schiller, P. (2010). Early brain development research review and update. Exchange, 2010. Noember/December. [online] https://www.childcareexchange.com/library/5019626.pdf [2020.10.20.]
Varga, L. (2015). Új tudomány születőben: kisgyermekkori neuropedagógia. In: I. Nemzetközi Kisgyermeknevelési Konferencia. Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár, pp. 151−161.
Varga, L. − Detre, Zs. − Farnady-Landerl, V. (2015). A kisgyermekkor neuropedagógiai értelmezése. IX. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia Nevelés és tudomány, neveléstudomány a 21. században tanulmánykötet Kaposvár, pp. 62−83.
Varga, L. − Farnady-Landerl, V. (2018). Új fejezet a konstruktivista pedagógiában: a neuropedagógia In: Az iskolai sikeresség pedagógiai-pszichológiai háttere. Eger: Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó, pp. 81−88.
Wikiszótár [online] https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar [2020.04.20.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fodor Virág
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.