The relationship between overall well-being and characteristics of work among kindergarten teachers

Authors

  • Katalin Tóth-Merza Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
  • Petra Bontó Bánfalvi Óvoda-Kindergarten Wandorf, Brennbergbányai Tagóvoda
  • Zsuzsanna Almássy Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Pszichológia Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.7

Abstract

The aim of the study was to examine the overal well-being of kindergarten teachers, and its relation to the employment characteristics, parameters of workplace, satisfaction with work environment, effort-reward imbalance, work-family conflict, and self-rated health. Our results revealed that kindergarten teachers with lower rates of overall well-being 1) reported impaired physical health, 2) work with groups including more children, 3) are less satisfied with their work environment, 4) showed more work related stress characterized by the imbalance of efforts, rewards, and overcommitment, and 4) have more work-family conflict.

Author Biographies

  • Katalin Tóth-Merza, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    PhD, assistant professor
    merza.katalin@uni-sopron.hu

  • Petra Bontó, Bánfalvi Óvoda-Kindergarten Wandorf, Brennbergbányai Tagóvoda

    kindergarten teacher
    bontopetra@gmail.com

  • Zsuzsanna Almássy, Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Pszichológia Intézet

    PhD, college professor
    almassy.zsuzsanna@arts.unideb.hu

References

Byron, K. (2005). A meta-analytic review of work-family conflict and its antecendents. Journal of vocational behavior, Vol. 67. No. 2. pp. 169-198. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.08.009

Farkas, D., Orosz, G. & Makra, E. (2012). A munka-család konfliktus kérdőív magyar validálása és a munka-család egyensúlyra ható tényezők. Magyar Pszichológiai Szemle, 67. évf. 3. sz. pp. 491-518. DOI: https://doi.org/10.1556/mpszle.67.2012.3.5

Finácz, J. & Csima, M. (2019). A kora gyermekkori nevelésben dolgozók egészségi állapotának és egészségmagatartásának mutatói. Képzés és Gyakorlat, 17. évf. 1. sz. pp. 25-40. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.3

Petróczi, E., Fazekas, M., Tombácz, Zs., & Zimányi, M. (1999). A kiégés jelensége pedagógusoknál. Magyar Pszichológiai Szemle, 54. évf. 3. sz. pp. 127-139.

Pikhart, H., Bobak, M. & Marmot, M. (2004): Psychosocial factors at work and depression in three countries of Central and Eastern Europe. Social Science and Medicine, Vol. 58. No. 8. pp. 1475-1482. DOI: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(03)00350-2

Salavecz, Gy. (2011). A munkahelyi stressz és az egészség összefüggései hazai és nemzetközi viszonylatban. [Doktori disszertáció]. Semmelweis Egyetem, Budapest.

Salavecz, Gy., Neculai, K., Rózsa, S. & Kopp, M. (2006). Az erőfeszítés-jutalom- egyensúlytalanság kérdőív magyar változatának megbízhatósága és érvényessége. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 7. évf. 3. sz. pp. 231-246. DOI: https://doi.org/10.1556/Mental.7.2006.3.7

Siegrist, J., Starke, D., Chandola, T., Godin, I., Marmot, M., Niedhammer, I., Peter, R. (2004): The measurement of Effort-Reward Imbalance at work: European comparisons. Social Science & Medicine, Vol. 58. No. 8. pp. 1483-1499. DOI: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(03)00351-4

Stansfeld, S. A., Fuhrer, R., Shipley, M. J. & Marmot, M. G. (1999). Work characteristics predict psychiatric disorder: Prospective results form the Whitehall II study. Occupational and Environmental Medicine, Vol. 56. No. 5. pp. 302-307. DOI: https://doi.org/10.1136/oem.56.5.302

Susánszky, É., Konkol, T. B., Stauder, A. & Kopp, M. (2006). A WHO Jól-lét kérdőív rövidített (WBI-5) magyar változatának validálása a Hungarostudy 2002 Országos Lakossági Egészségfelmérés alapján. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 7. évf. 3. sz. pp. 247-255. DOI: https://doi.org/10.1556/Mental.7.2006.3.8

Szántó Zs., Susánszky É., Berényi Z., Sipos F. & Murányi I. (2016). A jól-lét fogalmának értelmezése az európai szakirodalomban (2009-2014). METSZETEK Társadalomtudományi folyóirat, 1. évf. 5. sz. pp. 16-47.

Szlávicz, Á. (2010). A ,,Dolgozó magyarok 2006" dolgozói elégedettség felmérés módszertani elemzése [Doktori disszertáció]. Szent István Egyetem, Gödöllő.

Urbán, R. (2017). Az egészségpszichológia alapjai. ELTE Eötvös Könyvkiadó

Published

2021-11-28

How to Cite

The relationship between overall well-being and characteristics of work among kindergarten teachers. (2021). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 19(3-4), 73-84. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.7