Built space - adaptation and space – subject connection in a kindergarten environment

Authors

  • Zsuzsanna Mucsi Soproni Egyetem, Cziráki József Doktori Iskola
  • László Molnár Soproni Egyetem FMK Alkalmazott Művészeti Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2022.3-4.36-42

Keywords:

perception, body awareness, spatial perception, orientation, use of square

Abstract

The inner motivation of children is learning. Their lives take place in the present, their focus is on the events of the moment. They are constantly adapting to the world around them, meaning they are instinctively “grow” the space. Learning is ideal for an aesthetically pleasing and emotionally comfortable, flexibly changing environment where the spatial world can help a child’s physical, mental and emotional development. The dissertation provides an overview of the architectural and interior design tools that can be used to help the acquisition and application of appropriate spatial mental operations in a preschool environment. It deals with the spatial-material relations that develop the body scheme and personal physical space, as well as spatial orientation. It also examines the spatial structures that stimulate movement and the toys, objects, equipment, and furniture that focus on the development of the senses.

Author Biographies

  • Zsuzsanna Mucsi, Soproni Egyetem, Cziráki József Doktori Iskola

    PhD Student
    a1nd30@uni-sopron.hu

  • László Molnár, Soproni Egyetem FMK Alkalmazott Művészeti Intézet

    molnar.laszlo@uni-sopron.hu

References

Bánhidi, L., & Kajtár, L. (2017). Válogatott fejezetek a komfortelmélet témaköréből. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630599054

Banisné Bán, É., & Molnár, B. (2020). Játékgyűjtemény a téri tájékozódás fejlesztéséhez. Csongrád Megyei Szakszolgálat.

Becker, G., & Kaucsek, G. (1998). Termékergonómia és termékpszichológia. Tölgyfa Kiadó.

Bihariné Krekó, I., Légler, J., & Kanczler Gyuláné dr. [S. d.]. Az óvodai környezeti nevelés módszertana. ELTE Tanító- és Óvoképző Kar.

Dull, A. (2009). Helyek, Tárgyak, Viselkedés, Környezetpszichológiai Tanulmányok. Budapest: L'Harmattan Kiadó.

Földi, R. (1993). A testnevelési játékok a tanulási zavarok prevenciójában és korrekciójában. ELTE PPK Tanárképzési és Továbbképzési Központ Gereben, Z. (1981). Épületfizika Gyakorló Építészek Számára. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.

Guba, A., Pataky, G., & Tóth, E. (2017). Épített Környzeti Nevelés az Óvodában. Pécs: kultúrAktív Egyesület.

Hercegfi, K., & Izsó, L. (2008). Ergonómia. Budapest: Tipotex Kiadó.

Nagyné Réz, I. (1996). Téri tájékozódás. Fejlesztő program. Budapest: Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola.

Norman, D. (2013). The Design of Everyday Things. Basic Books.

Piaget, J., & Inhelder, B. E. (2004). Gyermeklélektan. Budapest: Osiris Kiadó Kft.

Sebestyén, Á., & Tóth, E. (2013). Épített Környezeti Nevelés. Pécs: kultúrAktív Egyesület.

Sindelar, B. (2001). Téri Orientáció 1-2. A/3 Budapest: Nyomdaipari és Kiadói Szolgáltató Kft.

Published

2022-12-29

How to Cite

Built space - adaptation and space – subject connection in a kindergarten environment. (2022). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 20(3-4), 36-42. https://doi.org/10.17165/tp.2022.3-4.36-42