Motivations for the Profession and Career Advancements Among Kindergarten Teacher and Teacher Candidates in the Carpathian Basin

Authors

  • Pál Szontagh Károli Gáspár Református Egyetem, Gyakorlati és Továbbképzési Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2022.1-2.4

Abstract

We suppose that today, the motivation for the career of a pedagogue (including its existential, organizational and infrastructural conditions) is different from the level of commitment to the profession of an educator (which can be experienced informally, or outside of the public education system). In our research, we made efforts to address the widest possible range of student elementary teachers and to interpret their responses using different filters. Based on our results, in all breakdowns, regardless of age group, training institute or, in part, geographical location and nationality, it is proven that lack of social and financial esteem of the profession poses serious risks for the recruitment and retention of teachers.

Author Biography

  • Pál Szontagh, Károli Gáspár Református Egyetem, Gyakorlati és Továbbképzési Intézet

    associate professor
    szontagh.pal@kre.hu

References

Barber, M. – Mourshed, M. (2007). Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszereinek teljesít- ményének hátterében? London: McKinsey&Company, [online] https://mek.oszk.hu/09500/09575/09575.pdf [2021. szeptember 29.]

Chrappán M. (2013). Elégedettség és mobilitási esélyek a pedagógusképzésben végzettek körében. In: Garai O. – Veroszta Zs. (szerk.): Frissdiplomások, 2011. (pp. 231–263.) Budapest: Educatio.

Európai Bizottság (2020). 2020. évi országjelentés, Magyarország, [online] https://ec.eu-ropa.eu/info/sites/info/files/2020-european_semester_country-report-hungary_hu.pdf [2021. szeptember 29.]

Eurydice (2018/2019). Teachers' and school heads' salaries and allowances in Europe. [online] https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/90e96d48-11bd-11eb-9a54-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-166346631 [2021. szeptember 29.]

Hajdú E. (2001). A harmadik évezred első nevelői lesznek. Új Pedagógiai Szemle, 51. évf. 9. sz. pp. 25–35.

Halász G. (2015). Pedagógusszakma, pedagógusmunka és személyes adottságok. A pedagógusok pályamotivációit vizsgáló kutatás eredményeinek hasznosítása. Budapest: Oktatási Hivatal.

Kocsis M. (2002). Tanárok véleménye a pályáról és a képzésről. Iskolakultúra, 12. évf. 5. sz. pp. 66–78.

Magyar Nemzeti Bank (2020). Versenyképességi jelentés 2020. [online] https://www.mnb.hu/letoltes/versenykepessegi-jelentes-hun-2020-0724.pdf [2021. szept- ember 29.]

Máthé B. (2018). A pedagógusszemélyiség változása a tanári életpálya során az egyetemi padtól a nyugdíjig. A pedagógus magánéleti körülményeinek és munkájának kölcsönhatása [Doktori értekezés]. Eger: Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola.

Nagy M. (2004). Pályakezdés, mint a pedagógusképzés középső fázisa. Educatio, 13. évf. 3. sz pp. 375–390.

OECD (2207). A tanárok számítanak. A hatékony pedagógusok pályára vonzása, fejlesztése és pályán való megtartása. Ford.: Ottlik A. [online] https://read.oecd-ilibrary.org/educa-tion/teachers-matter-attracting-developing-and-retaining-effective-teachers_9789638739 940-hu#page1 [2021. szeptember 29.]

Paksi B., Veroszta Zs., Schmidt A., Magi A., Vörös A., Endrődi-Kovács V. és Felvinczi K. (2015). Pedagógus-pálya-motiváció: Egy kutatás eredményei, Budapest: Oktatási Hivatal. Richardson, Paul W. – Watt, Helen M. G. (2006). Who Chooses Teaching and Why? Profiling Charasteristics and Motivations Across Three Australian Universities. Asia-Pacific Journal of Teacher Education 34. évf. 1. sz. pp. 27–56. DOI: https://doi.org/10.1080/13598660500480290

Szontagh P. (2021a). Hivatás- és pályamotivációs tényezők első éves óvodapedagógus hallgatók körében. Iskolakultúra 31. évf. 1. sz. pp. 26–44.

Szontagh P. (2021b). Hivatás- és pályamotiváció a világi és egyházi fenntartású felsőoktatási intézmények pedagógushallgatóinak összehasonlításában. Magyar Református Nevelés 2. sz. pp. 36–45. DOI: https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.01.26

Szontagh P. (2021c). Hivatás- és pályamotiváció a Kárpát-medencei magyar tanítójelöltek körében. Magiszter 19. évf. 1. sz. pp. 3–16.

Varga J. (szerk.) (2019). A közoktatás indikátorrendszere 2019. Budapest: KRTK KTI. Veroszta Zs. (2015). Pályakép, szelekció a pedagóguspálya választásában. Educatio 24. évf. 1. sz. pp. 47–62.

Published

2022-06-23

How to Cite

Motivations for the Profession and Career Advancements Among Kindergarten Teacher and Teacher Candidates in the Carpathian Basin. (2022). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 20(1-2), 41-49. https://doi.org/10.17165/TP.2022.1-2.4