A pedagógiai szempontú népi játék kutatás

Autor/innen

  • Miklósné Kecskés

Abstract

Az elmúlt évek során rendkívül sokszínű és terjedelmes pedagógiai szempontú írás jelent meg, melyek a népi játékok lehetséges szerepét, személyiség fejlesztő hatását, iskolai vagy óvodai nevelésben betöltött helyét jellemzik. A korábbi írásokban jellemzően, a pedagógusok vagy pszichológusok tapasztalati észrevételeivel találkozunk. Kérdés, van-e ma Magyarországon népi játék kutatás, amely a népi játékokat, mint pedagógiai eszközt, módszertani lehetőséget vizsgálja és eredményeit mérhető adatokkal bizonyítja. Tanulmányomban arra keresek választ, hogy milyen vizsgálati módszerekkel, milyen irányokban halad ma a népi játékok kutatása. Célom a kutatási irányok összegzése, bemutatása majd mindezek segítségével egy lehetséges, jövőbeli új szemlélet, kutatási irányzat kialakítása.

Literaturhinweise

Antal László (2002): Néptáncpedagógia. Tanári Kézikönyv, Hagyományok Háza, Budapest, 36.

Békésné Lakatos Margit (2007): Kör, kör ki játszik. Mire tanítanak a népi játékok? ELTE,

Tanulmánykötet, Trezor Kiadó XXX. Gyermek, Nevelés, Pedagógus Képzés, Budapest 103–117. In: ELTE Tanító- és Ovónőképző Kar Neveléstudományi Tanszék Kötete.

Bucsy Gellértné (1994): Az óvodai testnevelés hatékonyságának vizsgálata azonos életkorú és vegyes összetételű gyermekcsoportokban, MTE. Doktori értekezés.

Budainé Balatoni Katalin (2011): Így tedd rá! Néptáncosok Kellékboltja, Budapest.

Bús Imre (2010): Szempontok a játék antropológiai és pedagógiai értelmezéséhez. In: Aubert Antal, Béres István, Kurucz Rózsa, Nagy Janka Teodóra (szerk.): Tudományos közlemények XI-XII. Szekszárd, Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar, 159–167.

Czinóber Klára– irkerné Vasvári Éva (2008): Játék, mozdulat, tánc. Hagyományok Háza, Budapest.

Gévayné Janurik Márta: A zenei hallási képességek fejlődése és összefüggése néhány alapkészséggel 4-8 éves kor között, Szeged, Disszertáció.

Győri Pál (2002): Óvodások biológiai fejlődése és fizikai aktivitása. Veszprém

Jakobi Nóra (2003): Szenzoros integrációs terápia, tanácsadás, és családi nevelés. ELTE, BTK, Szakdolgozat.

Kerekes Ágnes (1999): A népi játékok szerepe a személyiség és közösségformálásban, Szakdolgozat, MTF, Budapest.

Kovács Éva (2007): A mozgásos játékok hatása a 9-10 éves gyerekek fizikai képességeinek fejlődésére, -Babes -Bolyai TE. (Kolozsvár) Testnevelés és Sporttudományi Kar, Szakdolgozat.

Kresz Mária (1948): A magyar-gyermekjáték kutatás. Népkutatás Kézikönyve. Budapest.

Kriston Vízi József (1996): Az utolsó fél évszázad népi gyermekjáték- kutatásának eredményei magyar nyelvterülete. In: Létünk, 3–4.

Lázár Katalin (2002): Mit játszotok mátkák?A népi játékkok rendszere és tanítása. KE, CSVM Ped. Főisk. Kar, Kaposvár.

Lázár Katalin (1997): Népi játékok. Planétás Kiadó, Budapest. 19–25.

Niedermüller Péter (1990): A magyar játékkutatás története IN: Magyar Néprajz VI. http://mek.niif.hu/02100/02152/html/06/99.html (letöltve: 2012.05.10)

Tamásiné Dsupin Borbála (2010): A népi játékok és a mozgás realizációja, funkciója a 3-7 éves gyermekek személyiségfejlődésében, Jyväskylä Egyetem, Finnország.

Tóth Sándorné Csontos Zsuzsnna (2011): Az énekes, mozgásos, ritmusos népi- és gyermekjátékok fejlesztő hatása óvodáskorban, Eger, Szakdolgozat.

Veröffentlicht

2012-12-30

Ausgabe

Rubrik

Közlemények

Zitationsvorschlag

A pedagógiai szempontú népi játék kutatás. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(3-4), 207-214. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5154