A differenciálás mérése a testnevelésben az atlétika tanítási egység alatt
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.14Absztrakt
Ahhoz, hogy az iskolai testnevelésben az oktató-nevelő munka hatékonyságát növelni tudjuk, érdemes keresni azokat a fejlesztési lehetőségeket, melyek elősegíthetik a jövőbeli hatékonyságot. A tanulmány felhívja a figyelmet a differenciálás fontosságára és lehetőségére az individualizált oktatásban és értékelésben, a tanulók közti különbségek figyelembevételével. Az általunk kidolgozott, pulzusmérésen alapuló módszer objektíven támasztja alá a csoportbontást, ezzel együtt a differenciálást a testnevelésórán a különböző képességek, fizikai állapotok szem előtt tartásával. A mérés közvetlen célja, hogy bizonyíthatóvá váljon a testnevelés objektív értékelése és tervezhetősége. Az általunk modellált új módszer képet ad az órán az adott tanuló terhelhetőségéről, állóképességi állapotáról (egyénre szabottan), valamint megkönnyíti a tanulók értékelését, segít igazolni az oktatási módszer hatékonyságát.
Hivatkozások
Bass, D. - Martin, E. (2013). Influence of Different Teaching Strategies on Physical Activity Levels in a Collegiate Swim Class. Perspectives in Learning. A Journal of the College of Education & Health Professions, Vol.14. No.1. pp. 4-9.
Bevans, K. B. - Fitzpatrick, L. A. - Sanchez, B. M. - Riley, A. W. - Forrest, C. (2010). Physical education resources, class management, and student physical activity levels: A structure-process-outcome approach to evaluating physical education effectiveness. Journal of School Health, Vol. 80. Issue 12. pp. 573-580. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2010.00544.x
Bendíková, E. (2014). Lifestyle, physical and sport seducation and health benefit sofphysical activity. In.: European researcher: internationa l multidisciplinary journal. Sochi: Academic publishing house Researcher, 2014. Vol. 69, no. 2-2 (2014), pp. 343-348.
Bertone, S. - Meard, J. - Euzert, JP. - Ria, L.-Durand, M. (2003). Intrapsychic conflict experienced by a preservice teacher during classroom interactions: a case study in physical education. Teaching and Teacher Education, Vol. 19 Issue 1. pp. 113-125. DOI: https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00089-6
Bíró, M. (2015). A testnevelés aktuális kérdései. In.: Révész László - Csányi Tamás (szerk.): Tudományos alapok a testnevelés tanításához. I. kötet: Szemelvények a testnevelés, a testmozgás és az iskolai sport tárgyköréből. Társdalom- természet- és orvostudományi nézőpontok. (pp. 105-136.). Budapest: Magyar Diáksport Szövetség.
Bíró, M. - Salvara, I. M. (2005). STUDENT - teacher interaction analysis of teaching of swimming. Kalokagathia. 43. évf. 3. sz. pp. 85-91.
Dunn, L. - Tannehill, D. (2005). Using pedometers to promote physical activity in secondary physical education. Strategies, Vol.19. Issue 1. pp. 19-25. DOI: https://doi.org/10.1080/08924562.2005.11000384
Evans, J. Davis, B. (2006). The sociology of physical education. In: Kirk, Macdonald and O'Sullivan (eds): The handbook of physical education. London: Sage, pp. 109-122. DOI: https://doi.org/10.4135/9781848608009.n7
Hamar, P. (1999). Az ellenőrzés és értékelés korszerű szemlélete a testnevelésben. Új Pedagógiai Szemle, 49. évf. 6. sz. pp. 43-52.
Hamar, P. (2012). MindenNATos testnevelés. Új Pedagógiai Szemle 62. évf. 11-12. sz. pp. 87-97.
Hardin, B. (2005). Physical education teachers' reflections on preparation for inclusion. Physical Educator, Vol. 62. Issue 1. pp. 44-56.
Herpainé Lakó, J. (2014). The Issues of The Relationship of Grandparents and Grandchildren in the Light of Physical Activity, European Journal of Menthal Health Vol. 9. Issue 2. pp. 178-194. DOI: https://doi.org/10.5708/EJMH.9.2014.2.3
Herpainé Lakó, J. (2009): Fitness and Family Education in Relation to Lifelong Learning In: Hughes M., Dancs, H., Nagyvaradi, K. (ed.) Research in Sport Science. Cardiff: Data2win Ltd. pp. 250-256.
Herpainé Lakó, J. - Olvasztóné Balogh, Zs. (2007). Nagyszülők és unokák testedzésének aktuális kérdései az egészségfejlesztés tükrében. Egészségfejlesztés, 48. évf. 1-2. sz. pp. 14-16.
Hill, G. - Brodin, K. (2004). Physical education teachers' perceptions of the adequacy of university coursework in preparation for teaching. Physical Educator, Vol. 61. Issue 2. pp. 75-87.
Kirkpatrick, B. - Birnbaum, B.H. (1997). Lessons from the Heart: Individualizing Physical Education with Heart Rate Monitors. Champaign, IL: Human Kinetics.
Klavina, A. - Block, M. (2008). The effect of peer tutoring on interaction behaviors in inclusive physical education. Adapted Physical Activity Quarterly, Vol. 25. Issue 2. pp. 132-158. DOI: https://doi.org/10.1123/apaq.25.2.132
Kovács, K. (2016). Közép-kelet-európai hallgatók sportolásának szociokulturális jellemzői. In: Kovács, K. (ed.) Értékteremtő testnevelés: Tanulmányok a testnevelés és a sportolás szerepéről a Kárpát-medencei fiatalok életében. Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, pp. 175-186. DOI: https://doi.org/10.5484/ertekteremto_testneveles
Lieberman, D. A. (1997). Interactive video games for health promotion: Effects on knowledge, self-efficacy, social support, and health. In R. L. Street, Jr. - W. R. Gold. - T. R. Manning (Eds.): LEA's communication series. Health promotion and interactive technology: Theoretical applications and future directions (pp. 103-120). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Lubans, D. - Morgan, P. (2008). Evaluation of an extra-curricular school sport programme promoting lifestyle and lifetime activity for adolescents. Journal of Sports Science, Vol. 26. Issue 5, pp. 519-529. DOI: https://doi.org/10.1080/02640410701624549
Martin, M. R. - Speer, L. (2011). Leveling the playing field: Strategies for inclusion. Strategies, Vol. 24. Issue 5. pp. 24-27. DOI: https://doi.org/10.1080/08924562.2011.10590949
McKenzie, T. L. - Simon, J. M. - Sallis, J. F. - Conway, T. L. (2000). Student activity levels, lesson context, and teacher behavior during middle school physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, Vol. 71. Issue 3. pp. 249-259. DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.2000.10608905
Müller, A. - Rácz, I. (2011). Aerobic és Fitness irányzatok. Budapest, Pécs: Dialóg Campus Kiadó.
Papastergiou, M., (2009). Exploring the potential of computer and video games for health and physical education: A literature review. Computers & Education, Vol. 53. Issue 3. pp. 603-622. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.04.001
Proctor, M.H. - Moore, L.L. - Gao, D. (2003). Television viewing and change in body fat from preschool to early adolescence: The Framingham Children's Study. International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders, 27. pp. 827-833. DOI: https://doi.org/10.1038/sj.ijo.0802294
Rink, J. E. - Hall, T. J. (2008). Research on effective teaching in elementary school physical education. The Elementary School Journal, Vol. 108. No. 3. pp. 207-218. DOI: https://doi.org/10.1086/529103
Sáenz-López P. - Almagro B. J. - Ibáñez S. J. (2011). Describing Problems Experienced by Spanish Novice Physical Education Teachers. The Open Sports Sciences Journal, Vol.10. Issue 4. pp. 1-9. DOI: https://doi.org/10.2174/1875399X01104010001
Silverman, S. (1991). Research on teaching in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, Vol. 62. Issue 4. pp. 352-364. DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.1991.10607533
Simon, I. Á. - Kajtár, G. (2013). A gyógytestnevelő nevelői szerepének változása az új felsőoktatási képzési struktúra hatására. In.: Bárdosi, J. - Kis-Tóth, L. - Racsko, R. (szerk.): Változó életformák - Régi és új tanulási környezetek. XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Eger: Líceum Kiadó.
Simon, I. Á. (2015). Bölcsődei testnevelés módszertana. In.: Simon, I. Á. (Ed.), A kisgyermekkori nevelés módszertana (pp. 59-79.) Szombathely: Nyugat-magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ.
Slingerland, M. - Borghouts, L. (2011). Direct and indirect influence of physical education- based interventionson physical activity: A review. Journal of Physical Activity and Health, Vol. 8. Issue 6. pp. 866-878. DOI: https://doi.org/10.1123/jpah.8.6.866
Toren, Z. - LLiyan, S. (2008). The problems of the beginning teacher in the Arab schools in Israel. Teaching and Teacher Education, Vol.24. Issue 4. pp. 1041-1056. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.11.009
Trout, J. - Christie B. (2007). Interactive video game sin physical Education. The Journal of Physical Education and Recreation and Dance. Vol.78. Issue 5. pp. 29-45. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.2007.10598021
Woods, M. - Karp, G. - Goc, H. - Perlman, D. (2008). Physical educators' technology competencies and sage. Physical Educator: a magazine for the profession, Vol. 65. Issue 2. pp. 82-99.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2017 Nagy Zsuzsa, Müller Anetta, Bácsné Bába Éva, Bíró Melinda, Pusztai Gabriella
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.