Sophie Calle „Te jössz, babám!” és a fény-képaktus rítusa
DOI:
https://doi.org/10.57021/artcadia.6075Kulcsszavak:
képaktus, fénykép-aktus, Sophie Calle, fotóelmélet, hiányAbsztrakt
A jelen tanulmány a párizsi Picasso Múzeumban 2023.10.03.-2024.01.07. között megrendezett Sophie Calle A toi de faire, ma mignonne (Te jössz, babám) című kiállítása kapcsán elemzi Horst Bredekamp kép-aktus és Philippe Dubois fénykép-aktus elméleteit és mutat rá a fényképkészítés rituális megítéléséből adódó kép- és fotóelméleti elmozdulásra. Az intim és a nyilvános, a valóság és a fikció, a saját életének és a művészetnek szétbogozhatatlan egyvelegével sajátos stílust kialakító Sophie Calle műveiben a képkészítés aktusa, bár látszólag csupán dokumentál, de valójában hatással van a kép készítőjére, a modellre és az elkészült kép szemlélőjére is. A képek és a szövegek elrendezése a befogadás aktív alakítójává teszi a művek szemlélőjét. A hétköznapi helyzetek rítussá avatásként értelmezhetők, amit a nyomkészítés (fénykép vagy videófelvétel) szertartása hitelesít.
Hivatkozások
Andok Mónika. A kommunikáció rituális elmélete. Budapest: Gondolat kiadó, 2017. https://www.researchgate.net/publication/378148666_A_kommunikacio_ritualis_elmelete (megtekintés: 2024.05.08.)
Anonim. Pedagógiai dosszié a Sophie Calle, « A toi de faire, ma mignonne », Musée Picasso, 2023.10.03 – 2024.01.07. kiállításhoz. https://www.museepicassoparis.fr/sites/default/files/2023-10/Dossier_documentaire_Sophie%20Calle_FINAL%20V2_1.pdf (megtekintés: 2024.05.08.)
Auster, Paul. Leviathan. New York: Penguin Books, 1992, epub.
Bíró Yvette. „Fantomok, eltűnések és kelet-berlini emlékek, Sophie Calle installációi”, in: Lettre, 39. sz, 2000 – tél, https://epa.oszk.hu/00000/00012/00023/biro.htm (megtekintés: 2024.05.08.)
Bredekamp, Horst. Képaktus, fordította Nagy Edina. Typotext, 2021, eredeti német nyelven: Theorie des Bildakts, Frankfurter Adorno-Vorlesungen 2007. Berlin: Suhrkamp Verlag, 2010.
Cahiers de la photographie, 1983/8 és 1984/13.
Calle, Sophie. „Provoking arbitrary situations which take on the form of rituals”. In Art and text, Sydney, n°23-24, március-május 1987.
Calle, Sophie. Disparitions. Arles : Actes Sud, 2000.
Calle, Sophie. L’Absence. Arles : Actes Sud, 2000.
Calle, Sophie. Les dormeurs. (Arles : Actes Sud, 2000).
Calle, Sophie. Pas pu saisir la mort, Velencei Biennálé, 2007, Youtube-ra feltöltött videórészlet : https://youtu.be/KSq8iAYmnbE?si=aQ59uzE1aI6LcxY6 (megtekintés: 2024.05.07.)
Calle, Sophie. Suite Vénitienne suivi de Baudrillard, Jean. « Please follow me », coll. "Écrit sur l’image." Paris: Étoile/Cahiers du cinéma, 1983.
Carey, James W. Communication as Culture: Essays on Media and Society. New York: Routledge, 2009. https://doi.org/10.4324/9780203928912
Dubois, Philippe. L’Acte photographique. Paris–Bruxelles: Nathan & Labor, 1983.
Földényi F. László. Légy az árnyékom! Budapest: Enciklopédia Kiadó, 2002.
Guibert, Hervé. L’image fantôme. Paris: Minuit, 1981.
Mensch Maus, Sophie Calle et le Musée Picasso, kiállítás beszámoló (blog) http://menschmaus.eu/sophie-calle-et-le-musee-picasso-paris/ (megtekintés: 2024.05.07.)
Mora, Gilles és Nori, Claude. L’été dernier. Manifeste photobiographique. Paris: Étoile/Cahiers du cinéma, col. "Écrits sur l’image," 1983.
Nachtergael, Magalie. Mythologies individuelles, Récits de soi et photographie au 20e siècle. Amsterdam – New York: Rodopi, 2012.
Pfisztner Gábor. „Sophie Calle, a Hasselblad alapítvány idei díjazottja, Az én és a másik”. In Fotóművészet, 2010/4, https://fotomuveszet.net/korabbi_szamok/201004/sophie_calle_a_hasselblad_alapitvany_idei_dijazottja (megtekintés: 2024.05.05.)
Rabaté, Jean-Michel. „Kallos Anti-Bathos? From Calle, to Freud and Lacan, and Back.” In On Bathos. Literature, Art and Music. Ed. Sarah Crangle and Peter Nicholls. London: Continuum, 2010. 165–182. DOI: https://doi.org/10.5040/9781441155207.ch-009
Schaeffer, Jean-Marie. L’image précaire, Du dispositif photographique. Paris: Seuil, 1987.
Sontag, Susan. A fotográfiáról, fordította Nemes Anna. Európa Könyvkiadó: Budapest, 1981.
Tietjen, Friedrich. A poszt-poszt-fotográfia. In Artcadia, 2023/2, 78–80. https://journal.uni-mate.hu/index.php/artcadia/article/view/4993/5434 (megtekintés: 2024.05.07.)
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Pál Gyöngyi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.