Variációk variációi: Erdély Miklóstól a mesterséges intelligenciáig
DOI:
https://doi.org/10.57021/artcadia.4811Kulcsszavak:
Net-art, Erdély Miklós, MI művészet, ismétlés, variációAbsztrakt
A cikk az egy oszthatóságának paradoxonából kiindulva vizsgálja a variáció jelenségét. Ha az egy osztható, akkor azt állítjuk, hogy az „egy” egyszerre sok is, vagyis önmaga ellentéte. A variációk megtartják azonosságukat az eredetivel miközben a különbözőségük is fontossá válik. Erdély Miklós vizsgálódásai és tézisei jó alapot szolgáltatnak a paradoxon vizsgálatához. Bár Erdély az azonosság és az ismételhetőség fogalmából indul ki, mégis a módosuláson alapuló látszólag ellentmondó variációkat is beolvasztja az ismétlődésbe. A biológiai mutációhoz hasonlóan a számítógép segítségével generált művészetben fontos szerepet kapnak az ismétlődésen alapuló véletlenül generált variációk. A Net-Art művek és a MI által generált művek lényeges elemei a variációk, a cikk ezek sajátosságait tárja fel.
Hivatkozások
Elgammal, Ahmed et al. „CAN: Creative Adversarial Networks Generating “Art” by Learning About Styles and Deviating from Style Norms”, Arxiv, 2015, https://arxiv.org/pdf/1706.07068.pdf
Erdély Miklós. Ismétléselméleti tézisek, 1973. Artpool, https://artpool.hu/Erdely/Ismetles.html
Erdély Miklós. A filmről. Balassi kiadó, BAE, Tartóshullám – Intermédia: Budapest, 1995.
Jonckheere de, Philippe. desorde.net, http://www.desordre.net/accueil.htm
Klingemann, Mario. Memories of Passerby 1, 2018. https://underdestruction.com/2018/12/29/memories-of-passersby-i/
Papp Tibor. „Disztichon Alfa”. Magyar Műhely, 1994. https://disztichon-alfa.iti.abtk.hu
Young, David. Manipulations, 2020. https://davidyoung.art/work/manipulations.html
Vekerdi László. „Az „egy” és a „sok””. Fotóművészet, 1972/1, 16-21.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Gyöngyi Pál
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.