Sophie Calle’s ”Your turn, baby!” and the ritual of photographic image-creation-act
DOI:
https://doi.org/10.57021/artcadia.6075Keywords:
image-act, photo-act, Sophie Calle, photo theory, absenceAbstract
The present paper analyzes the theories of Horst Bredekamp’s image-act and Philippe Dubois’s photo-act in the context of Sophie Calle’s exhibition A toi de faire, ma mignonne (Your turn, baby!), held in Paris at the Picasso Museum from 03.10.2023 to 07.01.2024 and it draws on the shift in image and photo-theory resulting from the ritualisation of photographic image-creation. Sophie Calle’s work develops a unique style through an inextricable mixing of the intimate and the public, reality and fiction, her own life and art. In her oeuvre the act of image-making, while seemingly merely documentary, has in fact an effect on the image-maker, the model and the viewer of the finished image. The arrangement of the images and texts makes the viewer an active shaper of reception. The everyday situations are elevated into rituals authenticated by the act of making a proof (photograph or video).
References
Andok Mónika. A kommunikáció rituális elmélete. Budapest: Gondolat kiadó, 2017. https://www.researchgate.net/publication/378148666_A_kommunikacio_ritualis_elmelete (megtekintés: 2024.05.08.)
Anonim. Pedagógiai dosszié a Sophie Calle, « A toi de faire, ma mignonne », Musée Picasso, 2023.10.03 – 2024.01.07. kiállításhoz. https://www.museepicassoparis.fr/sites/default/files/2023-10/Dossier_documentaire_Sophie%20Calle_FINAL%20V2_1.pdf (megtekintés: 2024.05.08.)
Auster, Paul. Leviathan. New York: Penguin Books, 1992, epub.
Bíró Yvette. „Fantomok, eltűnések és kelet-berlini emlékek, Sophie Calle installációi”, in: Lettre, 39. sz, 2000 – tél, https://epa.oszk.hu/00000/00012/00023/biro.htm (megtekintés: 2024.05.08.)
Bredekamp, Horst. Képaktus, fordította Nagy Edina. Typotext, 2021, eredeti német nyelven: Theorie des Bildakts, Frankfurter Adorno-Vorlesungen 2007. Berlin: Suhrkamp Verlag, 2010.
Cahiers de la photographie, 1983/8 és 1984/13.
Calle, Sophie. „Provoking arbitrary situations which take on the form of rituals”. In Art and text, Sydney, n°23-24, március-május 1987.
Calle, Sophie. Disparitions. Arles : Actes Sud, 2000.
Calle, Sophie. L’Absence. Arles : Actes Sud, 2000.
Calle, Sophie. Les dormeurs. (Arles : Actes Sud, 2000).
Calle, Sophie. Pas pu saisir la mort, Velencei Biennálé, 2007, Youtube-ra feltöltött videórészlet : https://youtu.be/KSq8iAYmnbE?si=aQ59uzE1aI6LcxY6 (megtekintés: 2024.05.07.)
Calle, Sophie. Suite Vénitienne suivi de Baudrillard, Jean. « Please follow me », coll. "Écrit sur l’image." Paris: Étoile/Cahiers du cinéma, 1983.
Carey, James W. Communication as Culture: Essays on Media and Society. New York: Routledge, 2009. https://doi.org/10.4324/9780203928912
Dubois, Philippe. L’Acte photographique. Paris–Bruxelles: Nathan & Labor, 1983.
Földényi F. László. Légy az árnyékom! Budapest: Enciklopédia Kiadó, 2002.
Guibert, Hervé. L’image fantôme. Paris: Minuit, 1981.
Mensch Maus, Sophie Calle et le Musée Picasso, kiállítás beszámoló (blog) http://menschmaus.eu/sophie-calle-et-le-musee-picasso-paris/ (megtekintés: 2024.05.07.)
Mora, Gilles és Nori, Claude. L’été dernier. Manifeste photobiographique. Paris: Étoile/Cahiers du cinéma, col. "Écrits sur l’image," 1983.
Nachtergael, Magalie. Mythologies individuelles, Récits de soi et photographie au 20e siècle. Amsterdam – New York: Rodopi, 2012.
Pfisztner Gábor. „Sophie Calle, a Hasselblad alapítvány idei díjazottja, Az én és a másik”. In Fotóművészet, 2010/4, https://fotomuveszet.net/korabbi_szamok/201004/sophie_calle_a_hasselblad_alapitvany_idei_dijazottja (megtekintés: 2024.05.05.)
Rabaté, Jean-Michel. „Kallos Anti-Bathos? From Calle, to Freud and Lacan, and Back.” In On Bathos. Literature, Art and Music. Ed. Sarah Crangle and Peter Nicholls. London: Continuum, 2010. 165–182. DOI: https://doi.org/10.5040/9781441155207.ch-009
Schaeffer, Jean-Marie. L’image précaire, Du dispositif photographique. Paris: Seuil, 1987.
Sontag, Susan. A fotográfiáról, fordította Nemes Anna. Európa Könyvkiadó: Budapest, 1981.
Tietjen, Friedrich. A poszt-poszt-fotográfia. In Artcadia, 2023/2, 78–80. https://journal.uni-mate.hu/index.php/artcadia/article/view/4993/5434 (megtekintés: 2024.05.07.)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pál Gyöngyi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.