A poszt-poszt-fotográfia
Kulcsszavak:
indexikus jel, poszt-fotográfia, fotóelmélet, digitális fordulat, valóságAbsztrakt
Friedrich Tietjen A poszt-poszt-fotográfia című tanulmányában a kortárs fotográfia működésmódját elemzi a fotóhasználatok pragmatikai oldaláról. Arra keresi a választ, hogy a digitális forradalom következtében megváltozott képkészítési módok, és a fordulathoz köthető poszt-fotográfia elméleti paradigmája helytálló-e a kortárs használatok tükrében. A kérdést három különböző aspektusból is vizsgálja: a fotográfia történetén, definícióján és a képhasználatok gyakorlatán keresztül. Rámutat arra, hogy amit sokáig a fotográfia minden más művészeti kifejezőeszköztől megkülönböztető jellegzetességének tartottak, a médium indexikus jellege, és ahhoz köthető hitelesítő és bizonyító funkció már a fotográfia kezdetétől megkérdőjelezhető. A fotográfia elméletének története Tietjen olvasatában az emberiségnek azon álmát tükrözi, amely hisz az objektív reprezentáció megalkotásának lehetőségében.
Hivatkozások
Szerző: Friedrich Tietjen
Fordította: Pál Gyöngyi
Az eredeti szöveg forrása: Friedrich Tietjen, “Post-post-photography”. In Moritz Neumüller szerk., The Routledge Companion to Photography and Visual Culture (London: Routledge, 2018), 376-378. A fordítást a szerző és a kiadó hozzájárulásával közöljük.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Pál Gyöngyi; Friedrich Tietjen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.