Természetismereti, környezettudatos és irodalmi nevelés integrációja gyermek- és ifjúsági irodalom alkalmazásával alsó tagozatos tanítók gyakorlatában
DOI:
https://doi.org/10.33569/akk.6042Kulcsszavak:
szabadon választható olvasmányok, kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom, természet-ismeret, módszertanAbsztrakt
A Nemzeti alaptanterv jelenlegi magyarországi szabályozása szerint a természettudományos nevelést a magyar nyelv és irodalom területére kell beágyazni, a szövegértést és ismeretbővítést célzó tájékoztató szövegek feldolgozásával az általános iskola első két évfolyamán. A környezetismeret tanítása a harmadik évfolyamon kezdődik, és az első és második évfolyamon a technika és tervezés, a magyar nyelv és irodalom, a vizuális kultúra, a matematika és az etika tantárgyak keretében a technika és tervezés, a magyar nyelv és irodalom, a vizuális kultúra és az etika tantárgyak fejlesztésére és tevékenységére épül. A 2023/2024-es tanévben lezárult a Nemzeti alaptanterv előírásait követő 1–4. évfolyamos általános iskolai oktatás első ciklusa, így a tanulmány célja annak vizsgálata, hogy a fent említett közoktatási szabályozás hogyan hatott az 1–4. évfolyamon a mindennapi iskolai gyakorlatra, különös tekintettel arra, hogy a természettudományos tartalmak bevezetésével hogyan változott az irodalomtanítás tartalma; van-e lehetőségük a gyakorló pedagógusoknak arra, hogy a tanulókat a természethez, a környezetismerethez, a környezetvédelemhez és a teremtett világhoz kapcsolódó szépirodalmi művekkel megismertessék a választható olvasmányok révén, illetve, hogy a pedagógusok mennyire ismerik az ilyen témájú kortárs, a tanulók korosztályának megfelelő irodalmat. Jelen tanulmány egy empirikus, kis mintán (74 válaszadó) végzett kérdőíves felmérés eredményeit mutatja be arról, hogy a gyakorló, 1–4. osztályos tanítók a választható olvasmányok tanórai alkalmazása során figyelmet fordítanak-e az irodalmi nevelés és a természettudományos nevelés összekapcsolására.
Hivatkozások
110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. URL: https://njt.hu/jogszabaly/2012-110-20-22 [2025. 01. 17.]
Balázsi Ildikó – Vadász Csaba (2019): TALIS 2018. Összefoglaló jelentés. Budapest: Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/meresek/talis/TALIS_jelentes_2018.pdf [2024. 08.08.]
Bódis-Nagy Franciska (2024): Az olvasóvá nevelés lehetőségei az alsó tagozaton, különös tekintettel a természetismeret témakörére. [szakdolgozat] Pécs: Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógiai és Vidékfejlesztési Kar
Cheek, L.R. – Carter, V. – Daugherty, M.K. – Goering, C. Z. (2024): Connecting Compassion: Empathy's Role in STEM and Literacy Integration. Read Teach. [2024. 08. 08.] DOI: https://doi.org/10.1002/trtr.2359
ELTE TÓK (2023): Gondolatok az integrált környezetismeret tanításról. Bevezető kutató-csoportunk tématerv javaslataihoz. URL: https://www.tok.elte.hu/content/gondolatok-az-integralt-kornyezetismeret-tanitasrol.t.6973?m=489 [2025. 01. 16.]
Goga, Nina (2017): A feeling of nature in contemporary Norwegian picturebooks. Encyclopedia. 21(49), 81–97. URL: https://www.researchgate.net/publication/325892575_A_feeling_of_nature_in_contemporary_Norwegian_picturebooks [2025. 01. 16.] DOI: https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7605
Harmath Artemisz (2024): Fenntarhatóság, környezettudatosság a kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalomban. Kecskemét, 2024. 06. 11. ZÖLD-TANODA Ismeret-terjesztő előadások és interaktív foglalkozások kicsiknek és nagyoknak a fenntarthatóság jegyében. NKA Környezetkultúra és Ismeretterjesztő Kollégium, A2032/N4272 azonosító számú pályázat
Homoki Erika (2021): A környezetismeret tantárgy a NAT 2020 alapján, elvesztegetett évek. In: Pedagógiai változások – a változás pedagógiája III. Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Szaktudás Kiadó Ház. Budapest. pp. 137–144.
Homoki Erika – Mata Emese (2024): Mérhető változások a 3. osztályosok környezetismeret-tudásában. Új Pedagógiai Szemle. [online], 74(5–6), 92–110. URL: https://upszonline.hu/index.php?article=740506012 [2025. 01. 17.]
Kerettanterv az általános iskola 1–4. évfolyama számára. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_1_4_evf [2025. 01. 16.]
Lengyel Balázs (1999): Nemes Nagy Ágnes: Összegyűjtött versei. Budapest: Osiris Kiadó.
Nahalka István (2020): Vélemény a NAT-2020 természettudományos nevelést érintő részeiről. URL: https://nahalkaistvan.blogspot.com/2020/02/velemeny-nat-2020-termeszettudomanyos.html [2025. 01. 17.]
Nyisztor Judit (2024): A környezeti nevelés lehetőségei az alsó tagozaton. Avagy a projektpedagógia és a mesevilág a környezettudatos szemléletmód kialakításának szolgálatában. Új Köznevelés [online], 2024/3–4. URL: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles/a-kornyezeti-neveles-lehetosegei-az-also-tagozaton [2024. 08. 08.]
Pataky Adrienn (2019). A kortárs magyar líra elmúlt évtizedének biopoétikai irányáról - 2019. Bárka. URL: http://www.barkaonline.hu/esszek-tanulmanyok/6681-a-kortars-magyar-lira-elmult-evtizedenek-biopoetikai-iranyarol [2024. 08. 08.]
Stephens, John (2021): From Eden to Suburbia: Perspectives on the Natural World in Children’s Literature. Papers: Explorations into Children’s Literature, 16(2), 40–45. URL: https://ojs.deakin.edu.au/index.php/pecl/article/view/1213 [2025. 01. 17.]
Szabó Ildikó – Szinger Veronika (2015): „ISIT”: Távoktatási tanártovábbképző program az össztantárgyi olvasásfejlesztésért. Anyanyelv-pedagógia [online], 7(3), URL: https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=584 [2025. 01. 17.]
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Szabó Ildikó, Bódis-Nagy Franciska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.