A nyelvi agresszió formai és funkcionális jellemzőinek empirikus vizsgálata az osztálytermi diskurzusokban
DOI:
https://doi.org/10.33569/akk.2619Kulcsszavak:
diszfemisztikus kifejezések, ugratás, sértés, laterális beszéd, autoagresszió, fenyegetés, dominancia, normatív nyelvhasználat, státuskülönbségAbsztrakt
Kutatásunkban a középiskolás-korúak nyelvhasználatára jellemző nyelvi agresszió je-lenségét a társas kapcsolatok, a kommunikáció szükségszerűségéből kiindulva közelítettük meg, hangsúlyozva, hogy a nyelvi agresszió nem a nyelv, hanem a nyelvhasználat része, melynek feltárására a pragmatika és a szociolingvisztika módszereit alkalmaztuk. Definiáltuk a nyelvi agresszió fogalmát, majd az empirikus adatokból kiindulva elvégeztük ezen heterogén nyelvhasználati jelenség funkcionális és formai szempontokra is reagáló rendszerezését, mely rendszerezéssel a középiskolás-korúak nyelvhasználatára jellemző nyelvi agresszió minden fajtája megragadhatóvá vált.
Letöltések
Megjelent
Verziók
- 2021-09-29 (2)
- 2021-09-29 (1)
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Pap Kinga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.