Élelmiszerüzletek több szempontú vizsgálata „mystery shopping” (próbavásárlás) módszerrel, a dél-dunántúli régióban

Szerzők

  • Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u.40.
  • Roznik Hajnalka Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u.40.
  • Szabó Gábor Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u.40.
  • Szakály Zoltán Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u.40.

Kulcsszavak:

„próbavásárlás”, arculat, kiszolgálás, eladók

Absztrakt

Az élelmiszerüzletek vizsgálata során elsősorban olyan tényezőkkel foglalkoztunk, amelyek a vásárlók szempontjából jelentősen meghatározzák egy üzletről alkotott benyomásukat. Három fő témakört vizsgáltunk, ezek az arculat, a kiszolgálás, és az eladók viselkedése. Ezeken belül olyan tényezőket értékéltünk, mint például a könnyű azonosíthatóság, az üzletek áttekinthető elrendezése, az eladók hozzáértése, udvariassága. A vizsgálat módszere a „próbavásárlás”, mely hazánkban újszerűnek mondható, de a fejlettebb piacgazdaságokban előszeretettel alkalmazzák már évtizedek óta. Lényege a vásárlási szituáció, a tesztvásárló és az eladó közvetlen kapcsolata. A vizsgálat eredményeként megállapítható, hogy elsősorban a nagyobb alapterületű üzletek teljesítettek jól, különösen az arculat terén. Az eladók, illetve a kiszolgálás vizsgálata alátámasztotta azt a napjainkban megfigyelhető tendenciát, mely szerint az üzletek „gyenge pontja” a személyzet. Több olyan tényező került felszínre, mely negatívan befolyásolhatja az üzletekről kialakult véleményt. Ez az a terület, amelynek fejlesztése az üzletek számára fontos feladat lehet a közeljövőben, hiszen az elmaradó vásárlók indokai között „előkelő” helyen szerepelnek a személyzettel kapcsolatos kifogások.

Információk a szerzőről

  • Polereczki Zsolt, Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, 7400 Kaposvár, Guba Sándor u.40.

    levelezőszerző
    polereczkizs@freemail.hu

Hivatkozások

Fallenbüchel M. (1999). World Standard a tesztvásárlások terén. Élelmiszer, augusztus, 18.

Kiss B. (2004). Koncentráció. Mai Piac, 4. 16–20.

Korondán P. (1997). A kereskedelmi magatartás szabályai. Marketing és Menedzsment, 2. 25–27.

Kotler, P. (2002). Marketing menedzsment. KJK-Kerszöv Jogi és Üzleti Kiadó Kft, Budapest 82.

Lakner Z., Hajdu I., Kolcsiter G. (2004). Az átalakuló élelmiszer kereskedelem és a fogyasztó. Élelmezési Ipar, 8. 229–232.

Marossy K. (2001). Versenyben a hiper-, szupermarketek és diszkont jellegű üzletek, Élelmiszer, április, 26.

Letöltések

Megjelent

2005-02-15

Hogyan kell idézni

Polereczki, Z., Roznik, H., Szabó, G., & Szakály, Z. (2005). Élelmiszerüzletek több szempontú vizsgálata „mystery shopping” (próbavásárlás) módszerrel, a dél-dunántúli régióban. Acta Agraria Kaposváriensis, 9(1), 107-122. https://journal.uni-mate.hu/index.php/aak/article/view/1740

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei