A Dél-Alföldi Régióban hungarikumként termesztett kertészeti kultúrák ökonómiai értékelése
Kulcsszavak:
hungarikum, ökonómiai értékelés, SWOT analízisAbsztrakt
A Dél-Alföldi Régióban a mezőgazdaság mindig is jelentős ágazat volt, s ez előreláthatólag így marad a jövőben is. A tömegtermékek előállítása mellett és gyakran helyett a régiónak nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a mezőgazdasági struktúra kialakításakor azokra az ágazatokra, melyek nagy múltra tekintenek vissza, magyar művelői nemzetközileg is elismert szakértelemmel rendelkeznek és kitűnő minőségű termékeket produkálnak. Az ilyen termékek szabályozása az Európai Unió piacain is liberálisabb, fejlesztésüket kevésbé köti a merev kvótarendszer. A Dél-Alföldi Régióban számos sajátos, kitűnő minőségű, speciális terméket állítanak elő. Munkánkban arra keressük a választ, hogy a Dél-Alföldi Régió két jelentős kertészeti kultúrája hogyan biztosítja a család megélhetéséhez szükséges jövedelmet. Ennek érdekében célul tűztük ki a Homoki spárga és a Méhkeréki uborka termesztésének ökonómiai vizsgálatát a Standard Fedezeti Hozzájárulás módszer segítségével. Az Európai Unióban a tagállamok mezőgazdasági termelés hatékonysága mérésének ez az egyik módszere amely Magyarországon is a jövőben segítséget nyújthat a családi gazdaságok életképességének eldöntéséhez.
Hivatkozások
Agriculture in the European Union 2001, European Commission.
Ferencz Á. (2000). A gyümölcstermesztés szervezése és ökonómiája. Jegyzet, KF KFK Kecskemét, 1–204.
Ferencz Á. (2002). Földhasználati nyilvántartásba vétel eredményei az Alföldön. XXIX. Óvári Tudományos Napok Mosonmagyaróvár, Agrárökonómiai szekció.
Ferencz Á. (2003). The economic and marketing analysis of the postharvest of a unique Hungarian product, the pear from Kunfehértó (2001–2002). Acta Agraria Kaposváriensis. Kaposvári Egyetem, Állattudományi Kar, Kaposvár, 2. 43–49.
Ferenczy T. (2002). Az EU Üzemméret meghatározás és alkalmazása. Magyar Tudomány Napi Megyei Tudományos Fórum. Kertészeti Szekció, Kecskemét.
Hajdu I.-né, Lakner Z. in Lehota (2001). Élelmiszergazdasági marketing. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 196–206.
Hajdu I.-né, Lakner Z. (1998). Some problems of strategic management during economic transition and privatisation in Hungarian food industry, Publ. Univ. Horticulturae Industriaeque Alimentariae, 35–38. KÉE Budapest.
Kovács G., Keszthelyi Sz. (1999). A tesztüzemek 1998. évi gazdálkodásának eredményei, AKII. Füzetek, 1.
Kovács G. (2001). Mérethatárok és lefedettség, Magyar Mezőgazdaság, 12.
Nagyné F.I., Bukodi G.-né, Ferenczy T., Ferencz Á. (2002). Ültetvénykultúrára alapozott kertészeti tevékenységet folytató önfenntartó tanyasi gazdaság modellje a homokhátságon. Tanulmány, 1–65.
Totth G. (1995). A vállalati image kialakításának és fenntartásának módszertana. Jegyzet. BKE Budapest, 130.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2004 Nótári Márta, Ferencz Árpád

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
