Feldolgozott hungarikum jellegű termékek ökonómiai és marketing elemzése értékelése

Szerzők

  • Márta Nótári
  • Árpád Ferencz

Kulcsszavak:

ökonómiai és marketingelemzés, tradicionális speciális termékek, SWOT analízis

Absztrakt

A Dél-Alfödi Régió két jelentősebb hungarikum gyümölcse a Keceli meggy és a Kecskeméti kajszi. A globalizáció világában növekszik a hagyományos termékek iránti kereslet. A Dél-Alföldi Régióban ezért arra törekednek, hogy a tömegtermékek előállítása helyett a térségre jellemző speciális termékeket értékesítsenek. Ezek az egyedi termékek a világpiacon is versenyképesek. A jól megválasztott marketingeszközök segíthetik a Dél-Alföldi Régióban előállított hungarikumok ismertségének, piaci forgalmának növekedését. Az egyes kertészeti termékek vizsgálatára, piaci helyzetelemzésére SWOT analízist választottuk, amely alkalmas a külső környezet esetében a lehetőségek és a veszélyek feltérképezésére, a belső környezet vizsgálatánál pedig az erős és gyenge oldal kimutatására. Meghatároztuk a Keceli meggy és a Kecskeméti kajszi lehetséges marketing stratégiáit. Kiválasztottuk azokat a marketing eszközöket, amelyek a Dél-Alföldi régióban elősegítik e termékek népszerűségét. Munkánkban egy olyan vállalkozást vizsgáltunk, amely Magyarország Dél-Alföldi régiójának zöldség-gyümölcs feldolgozásában meghatározó szerepet játszik. A vállalkozás tevékenységét 2006-ban vizsgáltuk, amikor a Keceli meggyet és a Kecskemét kajszit feldolgozták. E termékek gyártási technológiáját nyomonkövettük. és azok gazdasági eredményeit vizsgáltuk. E tanulmányban a következő célkitűzéseket fogalmaztunk meg: A termék gyártási technológiájának ökonómiai értékelése; A termék eladott mennyiségének, a nyerstermék átvételi árának vizsgálata; A termék gyártási technológiai költsége-, árbevétel összetevői, eredményességi mutatók körének meghatározása; A következő eredményességi mutatók kiszámítása: önköltség, gazdaságosság, hatékonyság, jövedelmezőség.

Letöltések

Megjelent

2007-02-15

Hogyan kell idézni

Feldolgozott hungarikum jellegű termékek ökonómiai és marketing elemzése értékelése. (2007). ACTA AGRARIA KAPOSVARIENSIS, 11(3), 81-93. https://journal.uni-mate.hu/index.php/aak/article/view/1899