Korszerű forgalomirányító rendszerek leírása állapottérben
Kulcsszavak:
állapottér-elmélet, közúti közlekedés, állapotbecslés, forgalomirányításAbsztrakt
A cikk a közúti automatizálás kérdéseinek korszerű rendszer- és irányításelméleti megközelítését mutatja be. A közúti folyamatok modellezése a közlekedési folyamatok speciális tulajdonságait figyelembe véve, klasszikus forgalomtechnikai összefüggésekkel történik. Az ily módon felírt matematikai egyenletek változóit rendszerelméleti szempontból állapotokra, illetve be- és kimenetekre oszthatjuk fel, ezzel egy általános dinamikus rendszerleíráshoz jutunk, a közúti forgalmi rendszerek állapottér modelljéhez. A cikk első része ezeket a modelleket mutatja be saját szimulációs eredményekkel; a városi és az autópálya forgalom leírását állapottérben. Amennyiben rendelkezésünkre állnak a megfelelő modellek, úgy alkalmazhatjuk rá a modern és posztmodern irányításelmélet eszközeit, tervezhetünk irányításokat és ún. megfigyelőket. Ezek az eszközök képesek sokkal összetettebb feladatok optimális megvalósítására, melyeket hagyományos eszközökkel nem, vagy csak korlátozott módon tudunk végrehajtani. Az cikk második része a közúti változók becslésének eljárását mutatja be, ismertetve az abban elért eredményeket. Ezek az eljárások lehetővé teszik a rendelkezésre álló adatok megsokszorozását, melyeket később felhasználhatunk az irányítás során. Ezt tárgyalja a cikk harmadik része, melyben a közúti folyamatok állapottérben történő irányításának kérdései és néhány esetben válaszai is bemutatásra kerülnek. Először a városi jelzőlámpás forgalomirányítás egyedi és összehangolt vezérlésének irányításelméleti módszerekkel történő megvalósításáról esik szó, melyek bizonyítottan nagyobb áteresztőképességet tesznek lehetővé, mint a klasszikus eljárások. Továbbá a hazánkban még kevésbé ismert autópálya forgalomirányítás módszerei is ismertetésre kerülnek. Szimulációs eredményekkel mutatjuk be, hogy milyen módon javítja az autópályák forgalomlefolyását a bemutatásra került irányítási eszközök koordinált használata.
Hivatkozások
Bokor J., Kurutz K., Kohut M., Gáspár P. (1998). Segédletek az „Irányítástechnika 2” című tárgyhoz. Egyetemi jegyzet BME KAUT : Budapest
Diakaki C, Papageorgiou M, Aboudolas K. (2002). A multivariable regulator approach to traffic-responsive network-wide signal control. Control Engineering Practice, Elsevier Ltd., 10(2), 183–195. https://doi.org/10.1016/S0967-0661(01)00121-6
Kulcsár B., Varga I., Bokor J. (2005). Constrained Split Rate Estimation by Moving Horizon. 16th IFAC World Congress Prague, Czech Republic, Jul. 3–8, 2005. IFAC Proceedings, 38(1), 78–83. https://doi.org/10.3182/20050703-6-CZ-1902.02036
Luspay T. (2006). Automatikus Eseménydetektálás Kalman-szűrővel. BME KAUT, Diplomamunka
Maciejowski J. M. (2002). Predictive Control with Constraints. Prentice Hall
Lighthill M. J., Whitham G. B. (1955). On kinematic waves, Part I.: Flood movement in long rivers, Part II.: A theory of traffic flow on long crowded roads. Proceedings of Royal Society, A229, 281–345. https://doi.org/10.1098/rspa.1955.0089
Papageorgiou M., Blosseville J. M., Hadj-Salem H. (1990). Modelling and real-time control of traffic flow ont he southern part of Boulevard Peripherique in Paris. Transpn. Res. A. 24(5), 345–359. https://doi.org/10.1016/0191-2607(90)90047-A
Rao V. C. (2000). Moving Horizon strategies for the constrained Monitoring and Control of Nonlinear Discrete-Time Systems. PhD Thesis U. Of Wisconsin-Maidson
Varga I. (2006). Közúti folyamatok paramétereinek modell alapú becslése és forgalom- függő irányítás. BMGE Közlekedésmérnöki Kar, Doktori (PhD) értekezés
Wang, Y., Papageorgiou M., Messmer A. (2005). An Adaptive Freeway Traffic State Estimator and Its Real-Data Testing–Part I-II. ITSC’05 Wien, 2005. Sept. 13–16.
Welch, G., Bishop, G. (2004). An Introduction to the Kalman Filter. http://www.cs.unc.edu
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2007 Luspay Tamás, Varga István

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
